Eerste Populaire 2020 is een feit !!!

De eerste Confidio Populaire van 2020 is verreden !!!

Eindelijk maar toch weer een trainingsrit op de dinsdagavond. En meteen een mooie grote groep aan de start. Fijn dat Fred er ook weer bij was om een verslag te maken en foto’s. Dit keer hebben we echter 2 fotoreportages voor u want Inge was er ook om foto’s te maken. Dank jullie wel allebei !!

Populaires van start met Duitse winnaar

Het gaat ineens hard met de wedstrijden op de Meerdijk. Na de succesvol verlopen ICW van zondag, ging het dinsdagavond al weer verder, nu met de populaires. De eerste in een serie van zeven wedstrijden, dit seizoen gesponsord door Confidio, de organisatie waarvan ons oud-lid Frank Zwaneveld de directeur is.

Clubvoorzitter Jan Kalter had er zondag nog een hard hoofd in: zouden er wel genoeg renners komen ? De teller stond toen op 29 en dat is eigenlijk te weinig om een wedstrijd te kunnen “draaien”. Maar zoals zo vaak, kwam alles uiteindelijk weer helemaal op zijn pootjes terecht, want de definitieve startlijst bevatte maar liefst 67 deelnemers, met een aantal Duitsers en zelfs iemand uit Glasgow (Liam Scott Douglas).

Het was allemaal nog wel wat onwennig allemaal, ook voor de renners. De meesten hadden totaal geen idee, hoe ze er vóórstonden en dat kwam de wedstrijd niet ten goede. De renners waagden zich niet aan onzekere avonturen en bleven vrijwel de gehele wedstrijd de kat uit de boom kijken.

Natuurlijk werden er wel een aantal speldenprikken uitgedeeld, maar veel stelde dat niet voor. De enige betekenisvolle ontsnapping kwam op naam van een trio, bestaande uit Aden Paterson, Daan Gelling en Joeri Fledderus. Paterson, de Australiër die al weer verscheidene jaren in Nederland fietst (eerst bij NWV Groningen en nu bij de sponsorploeg A Bloc) was de motor in deze vlucht, maar ook de goed rijdende Joeri Fledderus liet zien, dat hij niet stil heeft gezeten in de afgelopen periode. Vier ronden bleef het drietal voorop, daarna volgde een hergroepering.

Het onvermijdelijke gebeurde: een massasprint moest de beslissing brengen. En dat leverde een primeur op, want voor het eerst in de lange geschiedenis van de populaires, legde een Duitse renner beslag op de eerste plaats. Het was de 30-jarige Tobias Tetzlaff, die met de droge worst terug naar Harburg ging. (Buchholz in der Nordheide om precies te zijn). Rutger Vos snelde naar de 2e plaats, maar werd niet geklasseerd: geen of geen goed werkende tranponder. Datzelfde lot ondergingen verscheidene andere renners.

In de “gezuiverde” uitslag schoof Joost Freriks (4e) door naar plek 2 met Joeri Fledderus in zijn kielzog.

Marlies Vos was de best geklasseerde dame. Eigenlijk was die eer weggelegd voor de prima rijdende Yvet Schoonewille, maar tja, die transponders ook altijd hè. Een andere grote kanshebster was Anniek Mos, maar die kreeg – hevig geschrokken – in de laatste ronde te maken met een “lachend” voorwiel.

De uitslag:

1 Tobias Tetzlaff, Buchholz in der Nordheide