2e Bikes4You populaires voor Jeff Vermeulen

35 renners stonden er aan het vertrek op de Meerdijk voor de tweede etappe van de Bikes4you-populaires. Ze hadden hun wintertenue er voor uit de kast moeten halen, want ’t was ronduit koud door de harde wind die uit het Noord-Westen kwam.

De deelnemers kwamen deze keer vooral uit de hoek van Hoogeveen, want op de Bentincksdijk is de komende veertien dagen niets te doen vanwege de feestdagen. En dus was er nu een ruime delegatie van de Peddelaars naar Emmen gekomen voor de broodnodige trainingskilometers. Quinten Vos, de winnaar van de eerste rit, was daar niet bij. Waarschijnlijk had hij bewust even wat rust ingebouwd tussen de Omloop van de Houtse Linies van afgelopen zondag, waarin hij knap als 29e finishte en de Ronde van Beilen die donderdag alweer op het programma staat.

Dat de meivakantie in sommige regio’s ook weer begonnen is, zagen we aan de aanwezigheid van de familie Van der Laan uit Hilversum. Drie man sterk en zij weten de weg naar de Meerdijk gelukkig nog steeds perfect te vinden. Erwin Rinsma was er ook. Lange tijd (sinds zijn valpartij vorig jaar op 17 mei) hadden we hem gemist, maar gelukkig bleek alles in orde met de wereldreiziger uit Stadskanaal, die nog steeds – en met veel plezier – actief is als masseur van het Nederlandse paracycling-team.

Sneller dan verwacht was Jacky Lotterman er ook weer bij, maar hij stapte vroegtijdig af na een veelbelovend begin, zoals we dat van hem kennen. In hoogst eigen persoon trok hij de wedstrijd open en dan zijn er altijd wel een paar in de buurt, die ook mee willen. Arjen van Putten bijvoorbeeld en Marco van Dijken, maar ook Tobias Dall, die de laatste tijd een sterke indruk maakt. Dit viertal kreeg aanvankelijk alle ruimte, maar zo gemakkelijk als de vorige week ging het deze keer niet. En dat had alles te maken met de aanwezigheid van de Peddelaars, die het als hun verantwoordelijkheid zagen om een tegenactie te ondernemen. Er kwam een jacht op gang en dat was meteen merkbaar aan de achterkant van het peloton, waar de deur wijd open ging. De vier vluchters leken te bezwijken, maar het waren met name Arjen van Putten en Tobias Dall, die zich weigerden over te geven. Marco van Dijken en Jacky Lotterman haakten af en verdwenen in de buik va het peloton, waar de rust wel weer was hersteld, maar waar toch steeds ook stevig doorgereden werd om de overgebleven vluchters onder controle te houden.

Na bijna drie kwartier koers werd het tweetal ingerekend, waarna het spel opnieuw op de wagen kwam door een poging van Juul Nagengast, Rick Pors en Stan Legebeke. Stan Legebeke zegt U ??? Inderdaad, een jonge, frisse renner die we nog niet eerder aan het werk zagen, maar die de drive heeft om snel resultaten te gaan boeken bij de amateurs. Het drietal hield een aantal ronden stand, maar werd toen ingelopen door een groepje dat uit het peloton was ontsnapt. Daarbij waren Marco van Dijken, Arjen van Putten, Bryan Brink, Bas Witten, Jason Stel en Jolan Meerman. Maar het peloton was dichtbij en er volgde een hergroepering.

Lang bleef het niet rustig, want ineens kreeg Jeff Vermeulen het op zijn heupen. Hij probeerde het één keer, twee keer en toen nòg een keer. Het was Stan Legebeke, die aansloot en meteen pikte ook Arjen van Putten aan. Een rondje later zagen we ook Tijmen Eising erbij, terwijl Rick Pors ondanks een forse inspanning net te laat kwam. De vogels waren gevlogen. Het peloton geklopt. De sprint was een “eitje” voor Jeff Vermeulen. Arjen van Putten probeerde nog wel om uit het wiel te komen, maar Jeff ving hem vakkundig op, waarmee hij behalve ritwinnaar ook de leider werd in het klassement. Stan Legebeke werd knap 3e en Tijmen Eising liet de sprint lopen. Sander Kroeze won op overtuigende wijze de sprint van het peloton vóór Stijn Oost.

Volgende week dinsdag gaat het verder, met een wedstrijd die om 19.00 uur (dus een half uur later) begint.

Uitslag (alleen met transponder)

1 Jeff Vermeulen, Gasselte

2 Arjen van Putten, Emmen