Arjen van Putten sprint naar overwinning in 10e Bikes4You populaires

Nadat de Bikes4you-populaires de vorige week moesten worden afgelast vanwege het voorspelde noodweer, konden we op 27 juni onder normale weersomstandigheden genieten van de 9e aflevering. De laatste alweer voor de zomerstop, die nu ingaat. Dinsdag 15 augustus gaan we weer van start

Zo’n kleine 40 renners waren van de partij en dat waren eigenlijk allemaal renners die er regelmatig zijn. Op Allinq-renner Aden Paterson na, want die zien we hier niet zo vaak. Evenmin als Sanne de Jonge, die momenteel fysiotherapie studeert en het wielrennen op een laag pitje heeft gezet.

Van WSV Emmen was nagenoeg iedereen present. Alleen Herm Eising hebben we gemist en Mart Vos stond aan de kant met een gekneusde pols, die hij heeft opgelopen in Bartje 200, de mountainbike-marathon in Ees. HWV Hardenberg werd deze keer alleen door Niek Dam vertegenwoordigd en van de Peddelaars zagen we alleen de vaste groep.

Geert Vos stond deze keer achter de microfoon en wedstrijdleider Jan Kalter was weer terug van een fietsvakantie in Frankrijk, waar hij elk jaar met een groepje uit de medische wereld (o.a. Coen Holzhauer en Roelof Kasemier) naar toe trekt. Jan schudde meteen ook nog even een nieuwtje uit de mouw, want hij wist te vertellen, dat sponsor Gert Hollemans opa was geworden (en Ina dus oma). Geen wereldschokkend nieuws misschien, maar in familiekring natuurlijk wèl een absoluut hoogtepunt, en dat laten we graag vergezeld gaan met onze felicitaties !

De wedstrijd kende twee hoofdrolspelers en dat waren Aden Paterson en Jacky Lotterman. Zij waren onvermoeibaar in hun dadendrang, maar kregen steeds weer het peloton in de nek.

Nadat Sander Hummel in de opwarmrondes de ruimte had gekregen voor zijn traditionele one-man-show, zagen we tot onze verrassing, dat het peloton werd aangevoerd door Lisa Bouwers en Sanne de Jonge. Dit was echter van korte duur. Rick Metselaar nam het initiatief over en kreeg Rick Pors, Aden Paterson, René Mink en Niek Dam mee. Er waren nog meer renners die aansluiting zochten, zoals Marco van Dijken, Thomas Vos en Arjen van Putten. En dan weet je het wel. Onder toeziend oog van een nieuwsgierige reiger verzandde deze poging dan ook snel en kregen we twee nieuwe koplopers aan het front: Marco van Dijken en Aden Paterson.

Het hoge tempo had toen al de eerste slachtoffers geëist en daar waren helaas nogal wat blauwhemden bij. Maar niet Thijs Booy, want die slaagde er voor de tweede achtereenvolgende keer in om tot het einde toe binnen het peloton te blijven. Prima !

Vooraan bleef Aden Paterson de aandacht vragen. De Australiër, die al vele jaren in Nederland vertoeft, verloor Marco van Dijken als metgezel. Diens plaats werd echter overgenomen door Jacky Lotterman en even later hadden we zelfs een trio, toen ook Sven Meis zich vooraan meldde. Maar Sven had veel last van hooikoorts en kon zijn inspanningen niet lang doorzetten. Met de beide overgebleven koplopers ging het prima. Rondenlang bleven ze vooruit en leken zelfs een beslissende voorsprong te kunnen nemen. Maar een felle jacht bracht het peloton weer tot dichtbij de koplopers, waarna zowel Rick Pors als Niek Dam de oversteek maakten. Maar ook deze versterking was niet voldoende om weg te blijven.

Nadat Matthijs Kieft lek had gereden en Wilfrd Tiemes was afgestapt met rugklachten, kwam het in de finale tot een hergroepering en kregen we een uitgedund peloton aan de streep met Arjen van Putten (eindelijk) als overduidelijke winnaar. De zege kwam op een mooi moment, juist nu moeder Hilma er voor het eerst sinds haar heupoperatie weer bij kon zijn. Elmar Bischop finishte net als de vorige keer als 2e na een spannend duel met Marco van Dijken en René Mink. Lars Alkema was goed voor de 5e stek en daarna zagen we good-old Sven Harter (nog altijd heel goed) als 6e binnenkomen vóór Quinten Vos, die zijn leiderspositie in het algemeen klassement behield. Hij kwam deze keer niet zo goed uit de verf. Misschien zijn het wel de naweeën geweest van het promotie-feestje van SC Erica, want Quinten is daar nog steeds actief als bestuurslid.

De uitslag (alleen met transponder):

1 Arjen van Putten, Emmen

2 Elmar Bischop, Emmen

3 Marco van Dijken, Appingedam

4 René Mink, Raalte

5 Lars Alkema, Gieten

6 Quinten Vos, Emmen

7 Jan Vos, Sleen

8 Wilfred Drenthen, Veenoord

9 Tobias Dall, Haren (Dld)

10 Niek Dam, Lutten

11 Jacky Lotterman, Emmen

12 Arend Mulder, Ter Apel

13 Rick Pors, Ter Apel

14 Thomas Vos, Godlinze

15 Bas Hansler, Emmen

19 Goos Beukema, Sleen

20 Thijs Booy, Emmer-Comp.

22 Daniël van der Ham, Emmen

23 Laurel ter Braak, Eeserveen