Bikes4you populaires hervat met zege van Roy Eefting-Bloem

Na een lange zomerstop is dinsdag (15 augustus) de draad van de Bikes4you-populaires weer opgepakt met een wedstrijd, die voor de verandering eens kon worden gereden onder ideale weersomstandigheden. Dat inspireerde de 40 coureurs tot een levendige koers, die na vele ontsnappingspogingen uiteindelijk toch weer werd beslist in een massa-sprint.

Roy Eefting-Bloem had de snelste benen en dat was natuurlijk geen grote verrassing, want Roy behoort tot het allersnelste sprintersgilde. Op het WK greep hij met een 4e plaats in de scratch jammer genoeg net naast het podium. Deze week nog vertrekt hij alweer naar Estland voor de Baltic Chain Tour en begin september wacht hem een etappe-wedstrijd in Roemenië. Zo geniet Roy met volle teugen van zijn leven als wielrenner.

Opvallende verschijningen waren deze keer de drie Japanners, die we ook in de Gouden Pijl al aan het werk hadden gezien. Dat was toen nog wat te hoog gegrepen, maar op het niveau van de populaires konden de “mannekes” goed meekomen. Eén van de Japanners ging er zelfs al in de opwarmronde vandoor en dat leidde tot een kreet vanuit het peloton: “dat mag niet !!”. Uit de mond van Sander Hummel, die er zelf een gewoonte van maakt om voor de troepen uit te rijden, klonk dat een beetje komisch, maar misschien had hij het ook wel zo bedoeld.

Na de opwarmrondjes ging Joost Freriks naar de kant (maar hij komt terug !) en konden we de eerste serieuze ontsnappingspoging optekenen. Het waren Niels Koster, Niek Dam en Bas Witten die het met z’n drieën probeerden. Maar het jagende peloton kwam terug. In deze temposlag vielen ook de eerste slachtoffers: Evert Teunis, Jan Strijker, Laurel ter Braak, Kevin van der Leij, Thijs Booy, Jordy Brouwer, Daan Smit, Romano Boshove ………… één voor één moesten ze eraf.

Er volgden nieuwe pogingen, waarbij met name de zeer actieve Bas Witten, Jacky Lotterman, Chris Jansen, Niels Koster en Niek Dam betrokken waren. Ook ID-renner Jayden Dekker ging een keertje mee en liet daarmee zien, dat hij uit het goede wielerhout gesneden is. In het gezelschap van Jacky Lotterman en Chris Jansen moest hij afhaken, maar dat is beslist geen schande. Jacky en Chris gingen ondertussen onverdroten verder en bleven rondenlang aan de leiding.

Maar in de finale begon het peloton zich weer flink te roeren. Dat resulteerde in een hergroepering, waarna er kon worden gesprint. Winnaar Roy Eefting-Bloem reed zonder transponder en datzelfde geldt voor Luca Harter die als 2e finishte. Zodoende schoof Quinten Vos door van drie naar één. Op de streep werd Arjen van Putten nog net geklopt door Niels Koster, zodat hij als 3e werd geklasseerd. Hierdoor kwam Quinten een ietsje steviger aan de leiding in het algemeen klassement, maar de strijd is nog lang niet beslist. Dit in tegenstelling tot de dames, waar Laurel ter Braak zo’n beetje het alleenrecht bezit, want de overige dames laten het dit seizoen helaas afweten.

De top 10:

1 Quinten Vos, Emmen