Bokkensprongen van vreugde bij de jeugd

Net zoals koeien die weer voor het eerst in de wei mogen grazen. Mochten de jeugdrenners ook weer van stal om hun eerste rondjes te draaien op de wielerbaan van WSV Emmen. Met blije gezichten en vol enthousiasme zijn we weer begonnen met de trainingen op dinsdag 12 mei.

Vanaf het moment dat we bericht kregen dat vanaf 29 april de regels versoepeld werden voor sportactiviteiten voor kinderen en jongeren tot en met 18 jaar. Zijn we direct begonnen met de voorbereidingen op de trainingen.

Om de trainingen te mogen hervatten zijn er protocollen opgesteld binnen de provincie Drenthe met regels waar wij ons als vereniging aan moeten houden. Zo hebben we de jeugd van 13 jaar en ouder gescheiden van de groepen tot en met 12 jaar. En moeten de trainers en de jeugd van 13 jaar en ouder ten alle tijde 1 ½ meter van elkaar vandaan blijven, als één van de voorwaarden.

Om dit allemaal in goede banen te leiden hebben we onze plannen gedeeld met de afdeling ‘sportstimulering’ van de gemeente Emmen, als sparringpartner tussen de verenigingen en de gemeente.

Bij de eerste training hebben de trainers uitleg gegeven aan de jeugd hoe om te gaan met de protocollen en hoe we onze trainingen daar op hebben aangepast. Zo is de hele wielerbaan voorzien van stippen met 1 ½ meter afstand, zijn er borden geplaatst langs de wielerbaan met waarschuwingen voor de ‘omgeving’ dat we weer aan het trainen zijn en sluiten we zo veel mogelijk alle hekken en poorten rondom de wielerbaan.

Nu de eerste twee trainingen weer zijn geweest kunnen we voorzichtig de balans op maken. De ene jeugdrenner heeft iets meer zelf getraind dan de ander in de afgelopen periode. Het ene hoofd liep tijdens de trainingen iets roder aan dan bij de ander, maar ze bleven allemaal even enthousiast de oefeningen uitvoeren.

Voorlopig zijn er nog geen wedstrijden en zullen we andere trainingsdoelen stellen dan in een ‘normaal’ seizoen. De trainingen krijgen meer nadruk op techniek. Met meer oefeningen voor o.a. het aansnijden van bochten, sprint, jump, zweefvliegen en sprintveer hebben we veel nieuwe thema’s bedacht. Met de huidige groep enthousiaste jeugdrenners en begeleiders gaat dit vast lukken en gaan we er een mooi seizoen van maken.

Kijk naar de foto’s en filmpjes voor een impressie van de eerste trainingen via de link op deze pagina.

Hou vol! En tot snel!

Trainers Jeugd WSV Emmen