Christoph Fiebig winnaar Kieft All Office Populaires

De populaires van het wielerseizoen 2021 zitten er op. Dinsdagavond was de afsluitende rit, die eindigde in een massasprint. Geheel in stijl was het de klassementsleider zelf, die deze sprint met overmacht op zijn naam schreef. Daarmee onderstreepte Christoph Fiebig zijn suprematie in de wedstrijdserie van dit jaar. Zeven maal verscheen hij aan de start en daarvan eindigde hij zesmaal bij de eerste drie. Niet alleen was hij de regelmaat zelve, maar bovendien bepaalde hij – al dan niet met behulp van zijn ploegmaats – doorgaans het hele wedstrijdbeeld.

Dat was deze keer ook weer zo, al was dat niet strikt noodzakelijk, want Fiebig had in het klassement een ruime voorsprong opgebouwd. Feitelijk was Herm Eising de enige die hem nog kon bedreigen. In theorie dan, want een achterstand van 11 punten maak je niet zomaar in één keer ongedaan. Herm drong dan ook niet echt aan en beperkte zich hoofdzakelijk tot het veilig stellen van zijn tweede plaats. Dat lukte, mede door de mooie 3e plaats die hij realiseerde in de slotwedstrijd. Joost Freriks sprintte achter Fiebig naar de 2e plaats en hij schoof daarmee op naar het podium in het eindklassement ten koste van Quinten Vos, die daar wel even van baalde.

Bij de dames scoorde Willemijn Prins alweer een toptien-notering. Haar rose trui kwam geen moment in gevaar. In het eindklassement werd ze op het podium vergezeld door de zussen Ter Braak, die dit jaar duidelijk hebben laten zien, dat ze heel goed mee kunnen.

De wedstrijd ging van start met 58 deelnemers. Een mooi peloton met daarin weer diverse nieuwe gezichten. Het meest verrassend was de aanwezigheid van Pim van der Haar. Om eerlijk te zijn hadden we Pim al afgeschreven als wielrenner, want het is ondertussen al meer dan 20 jaar geleden dat we hem voor het laatst op de racefiets zagen. Pim startte in 1984 bij de jeugd van WSV Emmen en doorliep met veel succes alle 7 jeugdcategorieën. Bij de nieuwelingen werd hij op 21 juni 1992 Nederlands kampioen in het Limburgse Vijlen en dat is altijd het absolute hoogtepunt uit zijn carrière gebleven. Bij de junioren vertegenwoordigde hij Nederland meerdere malen in de wereldbekerwedstrijden met als onvergetelijk hoogtepunt de Tour de l’Abitiby in Canada. Bij de elite/beloften ging het daarna steeds wat minder goed, mede omdat Pim was gaan studeren in Groningen.

Hoe dan ook, Pim v.d. Haar is een renner die er wel wat van kan en hopelijk zien we hem het volgend seizoen (met de nodige trainingskilometers) terug op de Meerdijk.

Ivar Kors was er deze keer ook bij en loste daarmee een eerder gedane belofte in. Ivar hield het vier ronden vol en kneep toen in de remmen. Maar hij kondigde alvast aan, dat hij het volgend seizoen weer helemaal terug komt.

Hopelijk geldt dat ook voor alle anderen, want de populaires zullen in 2022 weer gewoon doorgang vinden, zoveel is al zeker.

Voorzitter Jan Kalter bedankte na afloop iedereen die medewerking heeft verleend aan de oorganisatie van de populaires. Sponsor Bas Hansler van Kieft all office werd in de bloemen gezet en Astrid Dijkstra reikte namens de club de prijzen en attenties uit aan de winnaars, waarna ieder in het schemerdonker nog even kon nagenieten onder het genot van een hapje en een drankje.

De uitslag:

1 Christoph Fiebig, Petersfehn

2 Joost Freriks, Emmen

3 Herm Eising, Emmen

4 Marcel Fröse, Emden

5 Quinten Vos, Emmen

6 Lars Kranenborg, Wedde

7 Bryan Brink, Gasselte

8 Willemijn Prins, Zwolle (1e dame)

9 Mart Vos, Aalden

10 Justin Kloese, Emmen

11 Bas Witten, Hoogeveen