Cor van Leeuwen winnaar 6e trainingswedstrijd

Het voelde alsof het lente was op de Meerdijk en dat was meteen zichtbaar, want in tegenstelling tot de vorige keren, reed de meerderheid van de renners met blote benen deze keer.

De opkomst stemde opnieuw tot tevredenheid. Daar zag het lange tijd niet naar uit, want op donderdagavond was het aantal aanmeldingen nog ver onder de maat. Dat lag ook wel een beetje in de lijn van de verwachtingen, omdat er dit weekend voor het eerst weer om het “echie” zou worden gekoerst in Nederland. Vooral de tweedaagse voor nieuwelingen en junioren (m/v) in Eibergen had grote invloed op de deelname in Emmen.

Maar daar stonden onverwachte meevallers tegenover. Zo werden we aangenaam verrast door de aanwezigheid van Kanjers voor Kanjers (met o.a. Eskil Huiting en Steyn Lamberink) en van een grote delegatie van de Utrechtse studentenclub De Domrenner. Zij waren een weekend ‘op trainingskamp’ in Vroomshoop en pakten de Meerdijk en passant even mee. Ook het aantal ID-renners was groter dan anders. Zo zagen we deze keer bijvoorbeeld Rosalie Witsel en Danny Hadderingh aan de start. Voor Danny was het een terugkeer naar de wielerbaan, waar het voor hem allemaal is begonnen. Verder waren er enkele nieuwe gezichten uit Duitsland en vele oude bekenden zoals Christian Varweg, die tegenwoordig bij OWC Oldenzaal fietst en Theo Sieling, die ook weer op gang is gekomen. Olympia-ganger Roy Eefting was er ook. En zo kwam het, dat er toch nog weer zo’n 100 renners aan het vertrek stonden. De WSV’ers stonden er in hun nieuwe wedstrijdkleding gelikt op en ook de mannen van TFC de Ketting verschenen allemaal in hun nieuwe outfit. Bij de Almelose Zwaluwen lijkt ook al sprake te zijn van een nieuwe kledinglijn.

Tot een geslaagde uitlooppoging kwam het niet deze keer, ook niet in de laatste ronden. Het bleef bij wat speldenprikken. De enige ontsnapping van betekenis werd op touw gezet door Felix Dierking, die zich weer goed liet zien op de Meerdijk. Hij werd achterna gezeten door een drietal, waarvan Jelmer Benjamins (goed op dreef) er uiteindelijk als enige in slaagde om over te steken. Hij sloot aan bij Dierking en samen fietste dit duo rondenlang stevig door. Het had er alle schijn van, dat het zou lukken. Gert Mulderij probeerde later met zijn aansluiting nog wat meer gewicht in de schaal te leggen, maar de machtsblokken van de NWV Groningen en Kanjers zorgden desondanks voor een hergroepering. Daarna bleef het voortdurend onrustig (o.a. met Roy Eefting en Jitse Breeuwsma), maar er was niemand die het verschil kon maken.

Voor de eerste keer dit seizoen werd het een echte massa-sprint. Snelle mannen zoals Quinten Vos, Herm Eising en Joost Freriks stonden allemaal langs de kant en Jeff Vermeulen, die er wèl was, deed aan de sprint niet mee. Zo was het tenslotte ‘good-old’ Cor van Leeuwen die even liet zien, dat hij nog steeds een aardig sprintje in de benen heeft. Hij klopte Felix Dierking die dus 2e werd vóór junior Joris Funken (3e), Sven de Haan (4e) en Steyn van der Veen (5e).

Volgende week zaterdag volgt de laatste trainingsrit.

De klasseringen (alleen met transponder)

Elite/beloften

1 Sven de Haan, Zuidlaren