De jeugdtour van Rafaél Horsman

Na 3 jaar afwezigheid door Corona en aansluitend een te kort aan vrijwilligers vond dit jaar gelukkig de 56e editie van de European Youth Cycling Tour Assen plaats. Een jeugdmeerdaagse die wereldbekend is en hoog aanzien heeft in de wielerwereld van de miniprofs.

Namens de WSV Emmen nam dit jaar alleen Rafaél Horsman deel. Dit zal met zekerheid in 2024 wel anders zijn.

De 2023 editie van de jeugdtour bestond uit de volgende onderdelen;

Etappe 1 – Proloog Assen

Etappe 2 – Criterium Emmen

Etappe 3 – Puntenkoers

Etappe 4 – Tijdrit Muur van Emmen

Etappe 5 – Omloop Asserbos

Maandag 31 juli Etappe 1:

De proloog in Assen, 1.5 km tijdrit op een bochtig, nat en dus glad stratencircuit. Wie de benen en het meeste lef had kon hier de gele en groene trui verdienen. Rafaél reed naar P14 op 15 sec van de ritwinnaar.

Dinsdag 1 augustus Etappe 2:

Criterium op de wielerbaan van de WSV Emmen. Een thuiswedstrijd over 7 ronden, met 3 tussensprints op de start/ finish voor de groene trui en 3 sprints voor de witte trui op de klim. De truien hadden geen prioriteit, maar een goede daguitslag wel. Er werd snoeihard gereden, 35.5 km/h, de hele wedstrijd attent van voren. Nog een paar punten voor de witte trui meegepakt, als 10e gefinisht in de etappe, 11e algemeen.

Woensdag 2 Augustus Etappe 3:

Puntenkoers op de wielerbaan van Assen. Een criterium over 9 ronden met 2 tussensprints en de finalesprint met dubbele punten voor de groene trui. Een keiharde wedstrijd en en mooie strijd om de groene trui. Ook een paar puntjes meegepakt, maar niet voldoende om mee te doen voor de groene trui. Met 35.9 km/h als 9e gefinisht en 12e algemeen.

Donderdag 3 augustus Etappe 4:

Een individuele tijdrit over 4.3 km naar de Muur van Emmen. Met een goede voorbereiding en veel zelfvertrouwen om een paar plaatsen goed te maken in het algemeen klassement aan de start verschenen. Helaas werd Rafaél net voor de start door een wesp 2x in zijn nek gestoken. Toch gestart en alles op de 4.3 km tegen de wind in gegeven voor een goede eindtijd. Uiteindelijk als 16e gefinisht met 30.8 km/h en helaas één plaats gezakt naar de plaats 13e algemeen.

Vrijdag 4 August Etappe 5:

Criterium Asserbos.

Het plan was om te proberen in een vlucht te komen en tijd terug te pakken. Door een slechte loting helaas achteraan moeten starten. Na de geneutraliseerde start wel snel kunnen opschuiven en bij de eerste doorkomst al bij de voorsten in de wedstrijd. Na de tweede doorkomst de leiding van het peloton en bij het ingaan op de klinkers van het Asserbos geprobeerd los te komen van het peloton. Uiteindelijk teruggegrepen en in de pelotonsprint naar een 9e plaats gesprint 34.1 km/h, 13e algemeen.

Het was ondanks de vele regen een geweldige week vol mooie wedstrijden. Heel veel geleerd. En bovenal veel plezier gehad en leuke vriendschappen gemaakt met renners uit Nederland alsook Mexico en Engeland.

Ik weet zeker dat ik bij de 57e editie 2024 er gewoon weer bij wil zijn. Het was echt een super week! Complimenten aan de organisatie en de vele vrijwilligers voor het mogelijk maken van deze jeugdtour.