De winnaar die niet wist dat hij gewonnen had…….Kieft All Office Populaires #8

Wie kent ze niet: de beelden van renners die denken te hebben gewonnen, maar die te vroeg juichen. Omdat er nog een ronde moet worden gereden, bijvoorbeeld. Op de TV worden die beelden doorgaans gepresenteerd met een ondertoon van leedvermaak onder het motto: “hoe dom kun je zijn ?”

Recent nog hebben we in Tokio zo’n pijnlijke misrekening gezien, toen Annemiek van Vleuten dacht te hebben gewonnen, maar er tot haar verrassing nog iemand vooruit bleek te zijn.

Maar het tegenovergestelde gebeurt ook. We hebben het afgelopen dinsdag tijdens de populaires met eigen ogen kunnen zien, toen Ronald Hinrichs nietsvermoedend als winnaar de finishlijn passeerde. Na de wedstrijd had de student uit Groningen een simpele verklaring: “Ik dacht, dat er nog iemand vooruit was.”

Nee dus, want Ronald was in de slotfase uit het (toen) gesloten peloton ontsnapt, samen met Niek Dam uit Lutten. Toen Niek het tempo niet meer kon bijbenen, bleef Ronald dus alleen over. Met verve verdedigde hij een kleine voorsprong, waarvan hij er welgeteld drie overhield op het aanstormende peloton, dat binnenkwam onder aanvoering van klassementsleider Christoph Fiebig.

De gele truidrager onderstreepte in deze wedstrijd nog maar weer eens, dat hij in zijn leidende positie onaantastbaar is. Hoogstpersoonlijk reed hij alle gaten dicht, wanneer er gevaar dreigde. Omdat Tobias Tetzlaff afwezig was (“I have to work”), kwam dat gevaar met name uit de hoek van de Hardenberger WSV. Deze club, die op 17 en 18 september een tijdrit, ploegentijdrit en een omloop voor Amateurs en Sportklassers in Bruchterveld gaat organiseren, zit vol nieuw elan en kwam met een flinke groep naar de Meerdijk. Daarbij ook enkele jonge, beginnende renners zoals Roef Huisjes en Arthur Dreschler. Vaandeldragers zijn de amateurs Tim Nederlof, Bert Lip en Han Peeneman en dat zijn alle drie renners waar je rekening mee moet houden.

Bert Lip (die in zijn tijd als elite-renner lid was van WSV Emmen), was de vooruitgeschoven post in een langdurige ontsnapping met Felix Dierking. Deze 19-jarige talentvolle ploegmaat van Christoph Fiebig mocht voor eigen kansen gaan en het zag er lange tijd naar uit, dat het tweetal voorop zou kunnen blijven. De voorsprong groeide en groeide, maar toen kwam het moment, waarop Lip moest lossen. De jonge Dierking kwam er alleen voor te staan en dat bleek moeilijker dan gedacht. Onder impuls van de Hardenbergers werd Dierking alsnog weer ingerekend.

Onder toeziend oog van Bas Hansler, die na zijn operatie bezig is aan een periode van rust (geduld siert de mens, Bas) kon het spel opnieuw beginnen met als uiteindelijke resultaat de vlucht van Ronald Hinrichs en Niek Dam. De afloop is bekend.

De sprint van het peloton was afgetekend voor Christoph Fiebig, maar achter zijn rug werd een bloedstollend duel uitgevochten om de derde plaats met Bert Lip als winnaar. Drie duizendsten van een seconde was het verschil met Felix Dierking, op de finishfoto niet waarneembaar.

De laatste wedstrijd van dit seizoen is op dinsdag 14 september. Dan zijn er na afloop tevens de huldigingen onder het genot van een hapje en een drankje en ….. hopelijk onder dezelfde ideale weersomstandigheden.

De uitslag

1 Ronald Hinrichs, Groningen