Eefting winnaar 3e Bikes4You populaires

De 3e wedstrijd in de serie Bikes4You-populaires begon een half uurtje later dan de voorgaande twee en dat bracht gelukkig wat meer deelnemers naar Emmen. Dat waren er 45 en daaronder bevonden zich – zoals het hoort – een heleboel WSV’ers. Goos Beukema was er ook weer bij. De vorige week ontbrak hij op het appèl, omdat hij toen onderweg was (op de fiets !!) naar Zwitserland, waar zijn dochter Esther al een paar jaren woont. Goos kwam op die manier in ieder geval terug met flink wat kilometers in de benen. Maar of dat ook merkbaar zou zijn ? Hij hield zich wijselijk op de vlakte. “Dat is nog even afwachten”, aldus Goos, die wel uitkijkt om geen verwachtingen te scheppen. Sander Hummel zat ook een beetje in spanning, want het ID-team was er en dan schroeft Sander zijn ambities wat omhoog. “Ik wil de wedstrijd uitrijden”, klonk het vastberaden uit zijn mond en waarachtig, het is hem nog gelukt ook. Prima gereden ! Datzelfde geldt trouwens ook voor Jolein Boom en Rosalie Witsel.

Na de twee opwarmrondjes, waarin Sander zich koest hield (zeer verstandig), kwam er meteen leven in de brouwerij, toen er een kopgroep van zeven renners in de steigers werd gezet: Gert Mulderij (bijzonder actief), Chris Jansen, Gijs Bosch, Chiel Smit, Arjen van Putten, Niek Dam en Marco van Dijken. Dat leek wel iets te kunnen worden, maar na een volle ronde was het alweer voorbij. Een nieuwe actie (van Gert Mulderij en Elmar Bischop) vormde de inleiding van een lange jacht, die het peloton in al zijn voegen deed piepen en kraken. Toen de rust weer een beetje was teruggekeerd, zagen we een kopgroep van maar liefst 17 renners voorbij komen. Zelden vertoond op de Meerdijk ! Daarbij bevonden zich de beide aanstichters, Mulderij en Bischop, en verder nog Quinten Vos, Niek Dam, Jacky Lotterman, Arjen van Putten, Thijmen Paardekooper, Jolan Meerman, Gijs Bosch, Lars Alkema, Sander Kroeze, Chiel Smit, Jeff Vermeulen, Sjors Dekker, Sven Meis. Roy Eefting en Tijmen Eising sloten als laatsten aan. Robert Jan Nibourg liet het lopen, zo leek het tenminste. Cor van Leeuwen (kortgeleden winnaar in Heerde) kwam te laat en liet zich terugzakken in het peloton, net als Chris Jansen. En zo waren de kaarten al geschud, voordat iedereen er erg in had.

Zo’n omvangrijke kopgroep blijft meestal niet bij elkaar en dat was ook nu weer zo. Het waren de buitengewoon actieve Gert Mulderij (die dit jaar 50 wordt) en Roy Eefting, die een paar ronden later uit de kopgroep vertrokken, waarna Chiel Smit in zijn eentje aansluiting vond. Dit trio had niet veel tijd nodig om het peloton te dubbelen. In een razend tempo stootte het drietal meteen door naar de kop van het peloton. Uiteraard met de bedoeling om het tempo niet in te laten zakken. Maar het peloton hing als een blok aan het been van de vluchters, die er niet in slaagden om de meute van zich af te schudden. Dit had tot gevolg, dat ook de restant-kopgroep het peloton ging dubbelen en terugkwam bij de drie. In theorie zouden we nu dus weer met 17 koplopers vooraan moeten rijden, samen met een gedubbeld peloton. Maar de oorspronkelijke kopgroep was ondertussen behoorlijk uitgedund. Elmar Bischop was als eerste gesneuveld. Een tijdje later volgden Sander Kroeze, Jolan Meerman (een aanwinst bij de amateurs), Lars Alkema, Niek Dam, Sven Meis en ook Jacky Lotterman.

De uitgedunde kopgroep ging sprinten om de zege en dan ben je bij Roy Eefting natuurlijk op het goede adres. Roy, die in maart al een etappe in de Ronde van Taiwan op zijn naam had geschreven, had nog genoeg reserves om duidelijk afstand te nemen van de anderen. Quinten Vos (winnaar in Eibergen) werd 2e, gevolgd door amateur Gijs Bosch uit Vries (3e) en Thijmen Paardekooper, die zondag als 1e jaars belofte zo maar even de Ronde van Volendam kwam winnen. Daarna volgde een adembenemend sprintduel tussen Jeff Vermeulen en Arjen van Putten om de 5e plaats. Jeff hield nog een paar millimeter over. Dat was kantje boord ! Gert Mulderij, eigenlijk de man van de wedstrijd, moest zich tevreden stellen met de 7e plaats.

Helaas kon deze uitslag gelijk weer de prullenbak in, omdat er transponders ontbraken. Dat heeft niet alleen vervelende gevolgen voor de daguitslag, maar ook en vooral voor het algemeen klassement. Wat zou het toch mooi zijn, wanneer iedereen met een goedwerkende transponder zou rijden. Dus mannen, kom op met die transponder !

De uitslag (alleen met transponder)

1 Quinten Vos, Emmen

2 Thijmen Paardekooper, Valthermond

3 Jeff Vermeulen, Gasselte

4 Arjen van Putten, Emmen

5 Tijmen Eising, Emmen

6 Chiel Smit, Zuidwolde

7 Sven Meis, Gasselte

8 Lars Alkema, Gieten

9 Niek Dam, Lutten

10 Jolan Meerman, De Wijk

De snelste ronde kwam op naam van Thijmen Paardekooper.

Zijn tijd: 2 min. en 14,6 sec.

Klassement na 3 wedstrijden:

1 Jeff Vermeulen, 52 punten

2 Arjen van Putten, 45