Eerste LJC op de Meerdijk groot succes!

Op de Meerdijk in Emmen stond het laatste weekend van deze mooie juni-maand geheel in het teken van het mountainbiken. Zondag werd gestreden om de Zomercup en zaterdag kwam de jeugd uit alle hoeken van Nederland naar Emmen voor de 8e wedstrijd van de Landelijke Jeugd Competitie om punten te verzamelen voor het daaraan verbonden klassement.

Onze mountainbike-afdeling had zich veel moeite en offers getroost om dit evenement in de steigers te zetten, met als uiteindelijke doel om te zijner tijd het Nederlands kampioenschap voor de jeugd naar Emmen te halen. Wat het parcours betreft, dat mag je gerust “kampioenswaardig” noemen. Er is veel afwisseling, rechte brede stukken waar je flink tempo kunt maken en elkaar kunt passeren, maar ook veel draaien en keren en ….. uiteraard de flinke natuurlijke en kunstmatige hoogteverschillen, die het traject een behoorlijke moeilijkheidsgraad meegeven.

Ook in organisatorisch opzicht verliep alles soepel, mede door de geweldige inzet van de vrijwilligers. Ouders meestal, maar ook verscheidene fietsende leden, zoals Gosé Feringa, Sander Hummel, Maurits Blaauwgeers, Anniek Zwiers, Willem Jan Kamerbeek en Fleur ter Braak, die zonder problemen even bijsprongen toen hun dat werd gevraagd. De beide laatstegenoemden fungeerden als voor- en achterrijder bij de categorieën 1 t/m 4. En er was ook weer eens een echte ronde-miss aanwezig in de persoon van Rosalie, die dit goed en met veel plezier deed vlak voor het clubgebouw, waar de toeschouwers gezellig bij elkaar stonden op het pleintje. En waar de geur van de barbecue ons terugbracht in de sfeer van de kermiskoersen van weleer.

Wat ons allemaal bijzonder veel vreugde bracht, was de aanwezigheid van Marjo Nijmeijer, die gelukkig weer haar vertrouwde plekje achter de microfoon kon innemen, hetgeen overigens niet wil zeggen, dat ze al weer voor honderd procent fit is. Het volledige herstel zal nog een tijdje in beslag nemen.

De wedstrijd kreeg nog méér cachet, toen burgemeester Van Oosterhout op de baan verscheen. Woensdag hadden we hem nog getroffen bij het NK tijdrijden en nu was hij op de Meerdijk om het evenement te openen. Dat deed hij door het luiden van de bel, waarmee categorie 1 aan de wedstrijd kon beginnen. Een kwartiertje later was het Lova la Grand uit Eindhoven, die als eerste weer terug was aan de eindstreep. Lizzy Brakke (Staphorst) werd 2e en Pepijn Kuipers sleepte een prachtige 3e plaats in de wacht, wat hem de overwinning bracht bij de jongens.

In categorie 2 ging de zege na een spannende strijd naar Thijs van der Worm, die te sterk was voor thuisfavoriet Rafaël Horsman. Rafael was op zijn beurt net iets sneller dan Niek van Brummen en werd zodoende mooi tweede.

Daarmee was de koek voor onze jeugd nog niet helemaal op, want in categorie 5 was het weer raak. Tweemaal zelfs, want bij de jongens stond Milan van der Zee op het podium met een 3e plaats en Robin Super (net twee dagen lid van de WSV) deed daar met een 3eplaats bij de meisjes niet voor onder. In deze categorie verloor favoriet Beer van Beurden veel terrein met driemaal een aflopende ketting.

Over pech gesproken, daar liep Willem Jan Belt helaas ook weer tegenaan, niet voor het eerst in dit seizoen. Onze troef in categorie 7 vertrok op de tweede startrij en werkte zich mooi naar voren. Alles wees er op, dat hij zich zou kunnen mengen in de strijd om de medailles. Maar in de 4e ronde ging het mis, toen hij problemen kreeg met de schakelaar. Einde wedstrijd. De zege ging in deze “koningsklasse” naar Mads Teunissen van Manen, die met afstand de beste was. Even leek het erop, dat Cas Timmermans hem nog zou kunnen bedreigen, maar Cas kreeg zijn handen meer dan vol aan Caden Jagt, die sterk aandrong. De 4e plaats ging naar Finn Bastiaanssen, de Nederlandse kampioen op de weg in deze categorie.

Jurylid Nel Hadderingh verzorgde op de van haar bekende nauwkeurige wijze de uitslagendienst. Zie daarvoor de betreffende KNWU-sites.