Eerste voorjaars-trainingsrit verreden !

Wat een mooie opkomst afgelopen zaterdag bij de 1e voorjaarstrainingsrit van het seizoen op de Meerdijk.  Clubfotograaf Fred was er ook bij en maakte een mooie fotoreportage en schreef een verslag. Helaas hadden Nel, Ina en Jan van de inschrijving te maken met opstartproblemen van het nieuwe KNWU inschrijfsysteem.  Hieronder lees je het verslag van Fred:

Eerste trainingsrit Meerdijk zit er op.

“De kop is er weer af”, zoals dat zo mooi heet: zaterdag is de eerste trainingsrit op de Meerdijk gereden.

Zo’n eerste keer is het altijd even afwachten, hoe het loopt. Welnu, bij binnenkomst in het clubhuis stond er een lange file renners tot in de hal. Dat was allerminst de bedoeling, want de organisatie had nou juist om dat te voorkómen, de mogelijkheid geboden om digitaal in te schrijven. Veel renners hadden dat ook gedaan, maar helaas: het nieuwe KNWU-systeem werkte voor geen meter. Dit tot grote wanhoop van Nel Hadderingh, Jan Kalter en Ina Mink die het pand na afloop gefrusteerd verlieten. Conclusie: onwerkbaar !!

Aan de andere kant duidde de lange rij natuurlijk wel op een goede opkomst. Zelfs van over de grens (Nord West Cycling Team) waren de renners naar de Meerdijk gekomen. De Meteoor was aanwezig met een mooie groep nieuwelingen en de vrouwen/meisjes van de Drentse verenigingen verschenen allemaal keurig gekleed in het tenue van team Drenthe (MPE) aan de start. Ook HWV Hardenberg en de Peddelaars waren present met een ruime delegatie. Al met al zo’n honderd renners.

Zoals altijd is iedereen van harte welkom, maar dat gold deze keer toch wel heel erg in het bijzonder voor Karlijn Koops. Wel gehoopt, dat ze er zou zijn, maar niet verwacht. Haar aanwezigheid kun je beschouwen als een klein wonder. De mensen, die dit niet helemaal goed begrijpen, moeten weten, dat Karlijn de voorbije zomer is aangereden door een auto. Een ernstig ongeluk. Van alles en nog wat gebroken, waaronder de nek. Dan ben je als leek al gauw geneigd om te denken aan een blijvende invaliditeit. En zeker niet aan een terugkeer op de racefiets. Maar zie, nu ruim een half jaar later, doet Karlijn weer “gewoon” mee aan de wedstrijden, alsof er niets gebeurd is. Wie had dat kunnen denken ! Blij, dat je terug bent Karlijn !

In verband met de inschrijvingsperikelen ging de wedstrijd een kwartier te laat van start. Alle categorieën vertrokken gelijktijdig, maar reden wel verschillende afstanden.

De eerste binnenkomst was van de nieuwelingen-meisjes met Nina Oolders (tegenwoordig lid van de Peddelaars) als winnares. Daarna volgden de nieuwelingen (David Haverdings), de junior-vrouwen (Lisa Bouwers) en de junioren (Jelle Bouwe Hofstee).

De amateurs en sportklassers reden 75 minuten en 3 extra ronden. Dit was verreweg de grootste groep met o.a. Hein Jalving, Thom Langen, Goos Beukema, Jan Vos, Jesse Dijkstra, Bas Hansler, Herm Eising, John Schepers, Mark Hessels, Herman Luimes, Jaap Bults en Heinie Hommes. Niet iedereen beschikte zo vroeg in het seizoen over de goede benen en toen er in de finale een kopgroep wegreed, ontbraken daarin alle clubgenoten. De eindsprint van deze kopgroep was afgetekend voor de immer fanatieke Dennis Steverink, vorige week nog winnaar in de Kibbelkoele. Een halve minuut later won Herm Eising (incognito) de sprint van het peloton net vóór Jesse Dijkstra. Herm werd als 6e geklasseerd, Jesse als 7e. Maar ’t is de vraag, of dat juist is, want er waren 8 koplopers.

Nadat deze omvangrijke categorie van het toneel was verdwenen, bleven nog een handjevol eliterenners en beloften op de baan. Niels Hoogeveen werd als eerste geklasseerd, maar ook deze uitslag roept vraagtekens op, want het was de Duitser Max Nickel die de sprint won.

Onduidelijkheid alom en dus moet er door de KNWU actie worden ondernomen om tot een werkbaar systeem te komen. Het wordt tijd, dat de zogenaamde “aanloopproblemen” eens goed worden opgelost.

De belangrijkste uitslagen:

Elite/beloften