Eindelijk weer Populaires !

Dinsdag 29 juni jl. was het zover !!! De eerste Populaire van het seizoen 2021 werd verreden op de Meerdijk. Blij met de nieuwe sponsor Kieft All Office die zijn naam verbindt aan onze wekelijkse trainingsritten. Ook clubfotograaf Fred was er weer bij, dus bij deze het verslag en de foto’s. Dank hiervoor Fred.

Eindelijk weer populaires

De champagne ontbrak er nog aan, maar er heerste een opgetogen en blije stemming op de Meerdijk in de aanloop naar de eerste van een serie populaires op de dinsdagavond. Eindelijk !

Voor velen een uitstekende gelegenheid om zonder enige druk weer wat in het wedstrijdritme te komen of om weer terug te komen van blessures.

De deelnemers (het waren er ruim 50) troffen een nieuw parcours aan, waarover de meningen verdeeld waren. Dat het wegdek weer helemaal hersteld is, daarover was iedereen natuurlijk best te spreken. Top ! Geen discussie mogelijk. Maar des te meer over het verdwijnen van de “Angelsloërberg”. Kort gezegd is de wielerbaan daardoor verworden tot een baan, waarvan er dertien in een dozijn gaan en waar het merendeel van de (oud)renners grote bedenkingen bij heeft. De voorstanders daarentegen waren wel tevreden, nu je er meer snelheid op kunt doen.

Hoe dan ook, doordat de bult eruit is gehaald, is de baan wèl een klein beetje korter geworden. De lengte is nu officieel vastgesteld op 1800 meter. Dat vertaalde zich overigens niet meteen in snellere rondetijden. Tijmen Eising liet de snelste ronde aantekenen (2:14,446) en dat is een tijd die zelfs nog boven de toptijden van de oude baan ligt. Dat het wel degelijk sneller kan, had Ronald Kruijer tijdens de trainingsrit op 26 juni al bewezen. Hij noteerde toen 2:02,629 en dat was juist wat sneller dan we gewend waren op de oude baan.

De matige toptijd van Tijmen paste overigens perfect in het wedstrijdbeeld van dinsdagavond. Het werd een voorzichtig begin, waarbij de meesten genoeg hadden aan zichzelf, om het zo maar eens uit te drukken. Lange tijd bleef het bij een aantal pogingen, die al in de kiem werden gesmoord. Felix Wigger uit Gronau was de eerste die even zijn gezicht liet zien. Daarna volgden diverse (zeer) kortdurende avonturen, waarbij  ook de dames zich toonden. Niet zo verwonderlijk, want de dames in kwestie (Lieke Nooijen en Willemijn Prins) hebben al de nodige wedstrijdkilometers in de benen.

Halverwege de koers werd het menens, toen Tijmen Eising er tussenuit trok met Martijn Logtenberg in zijn wiel. Voor Martijn ging het te hard, maar hij kreeg een plaatsvervanger in de persoon van Tim Nederlof. Achter het tweetal ontstond een jachtgroepje met daarin de Duitsers Christoph Fiebig, Felix Wigger en Paul Burow, aangevuld met de dappere nieuweling Sil Jakobs, die zich veelvuldig met het wedstrijdverloop bemoeide. Goos Beukema probeerde aan te sluiten, maar zag tijdig het nutteloze van deze poging in. In deze fase, waarin er best hard werd gereden, wisselden de jachtgroepjes voortdurend van samenstelling, maar de beide vluchters bleven buiten schot en bouwden, goed samenwerkend, hun voorsprong zelfs nog wat uit.

In de voorlaatste ronde kwam Tijmen Eising alleen door. Hij had afstand genomen van Nederlof en finishte als winnaar met een voorsprong van 13 seconden op de import-Hardenberger, die we kennen als een telg uit de roemruchte familie Nederlof met vier heel goed fietsende broers, die destijds hun stempel drukten op de criteriums, veelal in Zuid-Holland en Midden-Nederland.

Ondertussen was Christoph Fiebig er in geslaagd om het peloton te verlaten (aanvankelijk samen met Tom Buls) en hij soleerde met een halve minuut achterstand naar een mooie 3e plaats, die hij vierde als een overwinning. Vervolgens arriveerde het peloton, met Max Nickel als sprintwinnaar. Herm Eising had goede benen en werd 5e. We zagen René Mink van der Werf als 9e finishen, maar hij ontbrak in de uitslag. De oorzaak laat zich raden.

Willemijn Prins (afgelopen zondag nog 4e in Heusden-Zolder) was de best geklasseerde dame vóór Marlies Vos en de pittige nieuwelinge Fleur ter Braak. De volgende week kunnen we Tijmen Eising en Willemijn Prins dus bewonderen in de leiderstruien, dit seizoen beschikbaar gesteld door sponsor Kieft all office.

De uitslag.

34 Paul Burow, Wiefelstede

35 Martijn Logtenberg, Zwolle

Vrouwen:

1 Willemijn Prins, 2 Marlies Vos, 3 Fleur ter Braak, 4 Laurel ter Braak, 5 Floor Weerink, 6 Lieke Nooijen.