EK tijdrijden Emmen

Het EK wielrennen is niet onopgemerkt gebleven in Emmen en omstreken. Dat kon ook niet anders, want er waren nogal wat mensen, die werden verrast door de ingrijpende verkeersmaatregelen, die moesten worden getroffen om het evenement in goede en (vooral) veilige banen te leiden. Ondanks alle moderne communicatie-middelen blijkt het nog steeds een onmogelijke opgave om iedereen op de hoogte te krijgen. Het zij zo.

In Emmen stond het EK in het teken van de tijdritten. De praktische, uitvoerende organisatie was in handen van Courage Events dat wordt gerund door Thijs Rondhuis. Thijs is al lange tijd actief in de wielersport. In 1988 debuteerde hij als jeugdrenner in categorie 5 bij onze club, samen met zijn jongere broer Peter. Vader Rondhuis werd jeugdsponsor en zo sneed het mes aan beide kanten. Thijs is na zijn periode als wielrenner altijd enthousiast bezig gebleven in de wielersport. Zo was hij op jonge leeftijd begeleider van bekende wielrenners als Karsten Kroon en Marianne Vos. Begeleider was hij ook binnen de WSV Emmen van de nieuwelingen en junioren. Langzaam maar zeker verschoven zijn activiteiten meer in de richting van het organiseren en ook dat gaat hem uitstekend af. De wielersport heeft ondertussen veel aan hem te danken en vader Harry kan met recht trots zijn op zijn zoon.

De individuele tijdritten vonden plaats op woensdag 20 september. Het advies aan de bezoekers luidde om op de fiets naar Emmen te komen. Zo gezegd, zo gedaan. We waren er al vroeg bij en zagen hoe de eerste categorie (de junior-vrouwen) vertrok uit de zij-ingang van de dierentuin voor een tijdrit over een afstand van 19,8 km. Het waaide stevig, maar het was droog. De publieke belangstelling viel op dat tijdstip wat tegen, maar later op de dag werd het steeds drukker.

Opvallend veel Belgische supporters waren naar Emmen gekomen en zij kwamen niet voor niets. Met Alec Segaert, Wout van Aert en Lotte Kopecky hadden zij een aantal topfavorieten in huis en toen de balans na één dag werd opgemaakt, had de Belgische afvaardiging dan ook 3 medailles in de wacht gesleept. Van de drie azen kwam Lotte Kopecky net tekort (5e), maar dat werd volledig gecompenseerd door de bronzen medaille van Sente Sentjens. Met een beetje goede wil zou je Sente als een halve Nederlander kunnen beschouwen, want hij is de zoon van Roy Sentjens, die nog een tijd prof is geweest en o.a. voor de équipe van Rabobank heeft gereden.

In alle zes categorieën viel op, met welk een overmacht de winnaars hun titel behaalden. Het secondenspel speelde zich af in de lagere regionen, maar niet in de strijd om de eerste plaats. Verder moesten we helaas vaststellen, dat geen enkele Nederlander goed genoeg was voor een medaille. Ook Axel van der Tuuk niet, ondanks de aanmoedigingen van zijn supportersschare. Axel bereikte met zijn 8e plek wèl een top-tien notering, wat je in dit gezelschap als een goede prestatie moet beschouwen.

Dat je als renner altijd uit je doppen moet kijken, werd bewezen door de val van de Zwitser Stefan Küng. Stefan is een tijdrijder pur sang met een flinke dosis ervaring. Kennelijk verkeerde hij helemaal in de trance van een tijdrijder: blik op oneindig en het verstand op nul. Zonder enige aanleiding reed hij in de buurt van de bioscoop tegen de voet van een dranghek. Dat zorgde voor oponthoud, maar Stefan zette dóór. Bebloed over zijn hele lichaam kwam hij over de finish. Als 11e zelfs nog.

Dat leverde een paar bijzondere foto’s op, die terug zijn te vinden op de foto-pagina. Samen met de huldigingen en met actie-foto’s van alle medaille-winnaars. Speciaal voor de oudgedienden onder de lezers hebben we nog een paar extra foto’s geschoten en daarop zult U ongetwijfeld de gezichten herkennen van vroegere clubmensen als Aaltinus Vos, Jan Timmermans, Kees Schimmel en Lammert Engels.

De belangrijkste uitslagen:

Elite 29,8 km

1 Joshua Tarling (GBr) 31:30; 2 Stefan Bissegger (Zwi) 32:12; 3 Wout Van Aert (Bel) 32:13

7 Daan Hoole (Ned) 32:52; 10 Sjoerd Bax (Ned) 32:59

Beloften 19,8 km

1 Alec Segaert (Bel)  22:02; 2 Carl-Frederik Bevort (Den) 22:40; 3 Gustav Wang (Den) 22:54

8 Axel van der Tuuk (Ned) 23:09; 17 Wessel Mouris (Ned) 23:37

Junioren

1 Withen Albert Philipsen (Den) 22:48; 2 Jörgen Nordhagen (Nor) 23:35; 3 Sente Sentjens (Bel) 23:37

12 Sjors Lugthart (Ned) 24:10; 17 Ryan Gal (Ned) 24:18; 27 Camiel Klignet (Ned) 24:31

Vrouwen Elite 29,8 km

1 Marlen Reusser (Zwi) 35:53; 2 Anna Henderson (GBr) 36:36; 3 Christina Schweinberger (Oos) 36:37