Elmar Bischop winnaar 3e JouwHypotheek populaires

Eindelijk weer eens een “normale” wedstrijd op de Meerdijk. Geen valpartijen, geen regen, geen hagel, geen kou. Integendeel, het was lekker warm. Eigenlijk de eerste dag, dat je in een korte broek kon lopen. Iedereen was dan ook in een opperbeste stemming naar Emmen gekomen. Sommigen waren veel te vroeg, want de starttijd was verplaatst naar 19.00 uur en dat had niet iedereen meegekregen.

Met 45 renners was het peloton goed gevuld. Voor het overgrote deel waren het renners, die je mag verwachten op de populaires. Maar ook deze keer waren er weer een paar, die we lange tijd niet hadden gezien. Zoals Iris Offerein, Bert Lip, Rick Metselaar en Thijmen Paardekooper. Fijn om ze weer terug te zien. Net als Tijmen Eising rijdt Thijmen Paardekooper bij BEAT, maar aan wedstrijden is hij nog niet toegekomen dit jaar. Vanaf januari sukkelt hij met zijn knie en het zal nog wel een maandje kunnen duren voor hij weer helemaal terug in competitie komt. Blijf moraal houden Thijmen !

Verder aanwezig Jesse Dijkstra, oud-renner en een paar daagjes overgekomen naar Stadskanaal waar hij zeer welkom was bij zijn ouders. Jesse had zijn foto-camera meegebracht naar de Meerdijk voor het maken van actie-foto’s in een voor hem vertrouwde omgeving.

We zagen een leuke wedstrijd met wisselende kansen en een verrassende ontknoping. Jacky Lotterman, de glansrijke winnaar van de vorige week, had er zo te zien weer zin in. Hij trok erop uit en kreeg gezelschap van een paar Hardenbergers. Het waren met name Osco Nijkamp, Niek Dam en Robert Jan Nibourg, die zich roerden. Even later waren het Bert Lip en Rick Metselaar die achter de weer ontsnapte Lotterman aan joegen. En ook Sander Kikkert kwam zich vooraan melden. Het waren allemaal kortdurende acties. Ook de poging van Niek Dam en Arthur Helder liep vast. In die fase kwamen ook Elmar Bischop en Adne Cappon hun neus aan het venster steken.

Maar het was Tom Buls, die de basis legde voor de beslissende slag. Tom begon aan een solo en meerdere renners haakten bij hem aan. Eerst Willem Jan Belt, die gezelschap had van Dennis Herding, Wilfred Tiemes en Niek Dam (altijd in de aanval). Na een korte jacht volgden Elmar Bischop, Robert Jan Nibourg, Matthijs Zweers, Rick Pors en Erwin Rinsma. Welgeteld 10 renners, die je lang niet allemaal in een kopgroep verwacht. Maar ze zaten er wèl en daar bleven ze ook. Alleen Matthijs Zweers moest er na enkele ronden af, waardoor er 9 man overbleven. Een unieke situatie, die we op de Meerdijk zelden of nooit aantreffen. Kennelijk nam het peloton de vlucht niet serieus, want de voorsprong van de koplopers groeide naar ruim een halve minuut.

In de finale deed Elmar Bischop nog een poging om de kopgroep te verschalken, maar hij werd gecounterd door onze Oosterbuur Dennis Herding en Willem Jan Belt. Maar Elmar had nog genoeg reserves om de eindsprint naar zijn hand te zetten. Robert Jan Nibourg werd – net als de vorige week – 2e door Willem Jan Belt te kloppen. Wilfred Tiemes werd (waarschijnlijk tot zijn eigen verbazing) 4e, gevolgd door Rick Pors, Dennis Herding, Niek Dam en Erwin Rinsma, glunderend van oor tot oor. Begrijpelijk, want het gebeurt niet elke dag, dat hij in een kopgroep rijdt en dat geldt ook voor een paar anderen. Het leidde tot een ietwat ongebruikelijke uitslag, maar wel heel leuk ! Mooi, dat zoiets kàn.

Osco Nijkamp arriveerde 46 seconden na de winnaar als eerste van het peloton, waarmee hij dus 10e werd.

Gele truidrager Patrick Nieuwenhuis werd 17e en sleepte daarmee nog één puntje in de wacht. Net niet genoeg om de trui te behouden, want Robert Jan Nibourg kwam met zijn beide 2e plaatsen langszij en dan telt het laatst behaalde resultaat. Marlies Vos en Iris Offerein kwamen direct achter elkaar als 22e en 23e over de streep, waardoor Marlies haar leidende positie bij de dames verstevigde.

Verder verdient het uitstekende rijden van de beide nieuwelingen in het peloton alle lof. We bedoelen Willem Jan Belt en Adne Cappon, die zich actief met het wedstrijdverloop bemoeiden. Precies zoals we dat graag zien van zulke jonge kerels. Niet te veel nadenken, maar erin vliegen. Daar word je alleen maar beter van.

Tot degenen die zich opvallend rustig hielden, behoorde Arjen van Putten, die nog aan het nagenieten was van zijn succesvolle weekend. Een topweekend, waarin hij twee keer het podium haalde. Zaterdag was hij 2e in Heerde en zondag pakte hij de zege in Assen (Peelermarkt). Het gaat dus prima met Arjen, die eerder ook al de Ronde van Ureterp op zijn naam had geschreven.

De uitslag:

1 Elmar Bischop (Emmen), 2 Robert-Jan Nibourg (Hardenberg), 3 Willem Jan Belt (Dalen), 4 Wilfred Tiemes (Uffelte), 5 Tom Buls (Veendam), 6 Rick Pors (Ter Apel), 7 Dennis Herding (Ochtrup, Dld), 8 Niek Dam (Lutten), 9 Erwin Rinsma (Stadskanaal), 10 Osco Nijkamp (Hardenberg), 30 Goos Beukema, 31 Jan Vos, 34 Thijs Booy, 36 Laurel ter Braak, 37 Jessica Lantinga

Dames: 1 Marlies Vos (Groningen), 2 Iris Offerein (Meppen), 3 Demi Beernink (Geesteren), 4 Laurel ter Braak (Eeserveen), 5 Jessica Lantinga (Uffelte)

Gele trui: 1 Robert Jan Nibourg (34), 2 Patrick Nieuwenhuis (34), 3 Lars Alkema (25), 4 Willem Jan Belt (23), 5 Elmar Bischop (20)

Rose trui: 1 Marlies Vos (30), 2 Demi Beernink (25), 3 Laurel ter Braak (16)