Evert Jan Veldkamp soleert naar overwinning in tweede Voorjaarstrainingswedstrijd

Aan alles was te merken, dat het vertrouwen in een normaal seizoen groeiende is. De deelnemers aan de 2e trainingsrit kwamen uit alle hoeken en gaten tevoorschijn met als resultaat, dat er iets meer dan 100 renners aan de start stonden. Een mooi aantal.

In tegenstelling tot de vorige week waren de meeste WSV’ers er nu ook bij, inclusief onze veldrijders Mark Hessels, Jordy Brouwer, Luco Bos en Maurits Blaauwgeers, die de vorige week zo schitterend presteerde tijdens het NK. De omschakeling naar de weg viel hun best nog wel zwaar, zo bleek achteraf. Er was ook een nieuw gezicht bij in de persoon van Elmar Bischop uit Emmen, die zijn debuut maakte als amateur. Hij bracht de wedstrijd tot een goed einde en finishte knap als 23e in zijn categorie, vlak voor Gerben de Sain, die is overgestapt naar de studenten van Tandje Hoger.

Junior Marvin Peters was er ook weer bij, compleet met transponder deze keer. Net als de vorige week was de renner uit Wehl erg actief. Dat bleek al in het begin van de wedstrijd, toen hij er vandoor ging met de al even actieve Max van der Vegt en Christoph Fiebig, onze Oosterbuur die we nog heel goed kennen van de dinsdagavond-populaires. Met deze vlucht ging het spel meteen op de wagen en dat bleef zo gedurende de hele wedstrijd. Kennelijk hebben de meeste renners al de nodige kilometers bijgetraind, want het tempo lag meestal erg hoog.

Man van de wedstrijd werd Evert Jan Veldkamp uit Roden. Geen onbekende in de wielersport, want hij rijdt al heel wat jaartjes mee. Eerst bij de amateurs, waar hij vele podiumplaatsen in de wacht sleepte. In 2003 maakte hij de overstap naar de Elite met 2005 als topjaar. Op 5 mei 2005 zagen we hem de Omloop van Zandberg (georganiseerd door WSV Emmen) winnen en in het zelfde jaar schreef hij ook de Ronde van Hoogeveen op zijn naam. Ook na al die jaren is Evert Jan nog steeds een renner om terdege rekening mee te houden.

Hij maakte indruk met een gewaagde, maar geslaagde solo. Hij wist uit de greep te blijven van een 6-mans sterke jachtgroep, die zich achter hem had geformeerd met Leon Ellermann, Tim Nederlof, Jeff Vermeulen en het al eerder genoemde drietal Peters, van der Vegt en Fiebig. Deze groep kwam weliswaar iets dichterbij, maar Evert Jan verslapte geen moment en hield aan de finish 10 seconden over op zijn sprintende achtervolgers, waarvan Jeff Vermeulen het rapst bleek te zijn, maar dat kwam niet echt als een verrassing. Hij finishte vóór Marvin Peters (3e), Leon Ellermann (4e), Christoph Fiebig (5e), Tim Nederlof (6e) en Max van der Vegt (7e). Achter deze groep had Rick Doornbos zich losgewerkt uit het peloton, maar hij werd in de laatste ronde weer ingelopen, zodat een pelotonssprint de beslissing moest brengen over de resterende ereplaatsen. Cor van Leeuwen had de snelste benen, gevolgd door Martijn van Deest en Peddelaar Bas Witten.

Eerder al waren de dames gefinished met Willemijn Prins (in haar nieuwe outfit van Multum Accountants) als overtuigend winnares, vóór Maaike de Vries, Lisa Bouwers, Anniek Mos en Marlies Vos, die onderweg naar de Meerdijk nog was aangereden door een automobilist. Zonder ernstige gevolgen gelukkig.

Karsten Doorn uit Gasselternijveen was de beste nieuweling (2e Sil Jakobs) en Fleur ter Braak won bij de meisjes.

De klasseringen:

Elite/Beloften