Geslaagde MTB Zomercup op de Meerdijk, foto’s + verslag

Bij deze een super dank je wel voor alle vrijwilligers die afgelopen zondag 11 juli er weer bij waren om de “Airolube MTB Zomercup Noord” weer in goede banen te leiden. Natuurlijk ook een bedankje voor clubfotograaf Fred Haikens die voor een mooie verslag in woord en beeld heeft gezorgd.

MTB Zomercup Meerdijk naar tevredenheid verlopen

Met de terugkeer van de officiële wedstrijden op de kalender, krijgen de organisatoren van regionale wedstrijden in toenemende mate last van ‘weglekkende’ renners. Dat was merkbaar in Emmen, waar de afgelopen zondag de tweede wedstrijd plaats vond in een reeks van zeven Zomercupwedstrijden.

In vergelijking met de voorgaande wedstrijd in Dalen, bracht de editie in Emmen beduidend minder deelnemers op de been. Het verschil zat ‘m niet zozeer bij de jeugd, maar vooral in het middagprogramma bij de junioren en nieuwelingen. En dat had alles te maken met de 3 Nationscup in Spaarnwoude en de wegwedstrijd in Standdaarbuiten.

Hoe dan ook, het blijft onverminderd de moeite waard om de kalender op te vullen met regionale, laagdrempelige wedstrijden waarin het plezier voorop staat en waar je als beginnend renner op speelse wijze “de kneepjes van het vak” kunt leren. Met 115 deelnemers viel de ‘schade’ uiteindelijk ook nog wel mee en dat aantal was voor Patrick Horsman en zijn organisatie-team in ieder geval een reden om heel tevreden mee te zijn.

Omgekeerd waren de deelnemers erg te spreken over het uitgezette parcours op de Meerdijk. Een gevarieerd traject met voor elk wat wils, voor iedereen “goed te doen” en nergens echt te moeilijk, zo was de algemene mening van de renners die we na afloop hebben gesproken.

Kijk, dat zijn geluiden waar je als organisatie mee verder kunt !

De wedstrijden verliepen volgens plan. Het bleef de hele tijd droog, al werd het in de namiddag wel wat drukkend. De EHBO had een rustige dag met slechts twee kleine behandelingetjes (schaafwonden) en ook de jury kon haar werk doen zonder noemenswaardige problemen.

Gewoontegetrouw was er weer veel blauw te zien op het podium. Rafael Horsman is bij de 8-jarigen een klasse apart en ook nu was hij weer terug te vinden op de hoogste trede van het ere-schavot. Lieke de Jonge en Evi Ahlers werden als 2e en 3e meisje geklasseerd.

Bij de 9 en 10-jarigen stond Joren Pijpker weer op het podium. Hij eindigde als 3e achter Lieke Capelle en Niels Kalsbeek en was daarmee de 2e jongen.

Bij de 11- en 12 jarigen is Jan Willem Blaauw uit Nieuwe Pekela gewoon “hors categorie”. Zo ook deze keer. Hij hield Rens Kalsbeek, die 2e werd op 50 seconden, terwijl Tijn Nijhof beslag legde op een knappe 3e plaats. Dit tot grote tevredenheid van o.a. opa Nijhof, die we nog kennen als oud-renner van WSV Emmen. Leuk was ook, om Bente en Nynke Jochems uit Putten hier na lange tijd weer eens aan de start te zien. Thijs Potters was in deze sterk bezette categorie de best geplaatste WSV’er. Hij werd 9e.

Bij de oudste jeugd liet Willem Jan Belt zich een beetje verrassen na een spannende strijd met Seb van Dijken uit Harderwijk. Niettemin is de 2e plaats een klassering, waar je mee voor de dag kunt komen !

Het middagprogramma leverde in de vrouwen-categorieën overwinningen op voor Fleur ter Braak (nieuwelingen), Dagmar Liewes (junioren) en Marlies Vos. Ze hoefden er weinig moeite voor te doen deze keer. Darcy Mensink was bij de jongens de beste nieuweling en bij de junioren bleken Willem Jan Kamerbeek en Mart Vos de hele wedstrijd zeer aan elkaar gewaagd. In de eindsprint was Willem Jan echter duidelijk het snelst.

De dag werd afgesloten door de groep 19+ en (wat vroeger heette) de veteranen. In laatstgenoemde categorie zegevierde de nog altijd bloedfanatieke Sander Glazenburg uit Winschoten. Ondanks zijn ruime voorsprong perste Sander er aan de finish evengoed nog eens een geweldige eindsprint uit. Geert Kamps, Evert Jan Veldkamp (zaterdag nog 15e in de omloop van Hardenberg) en Sander van Gelderen eindigden in dezelfde ronde op de volgende ere-plaatsen. Gosé Feringa, die het lastig had, werd 13e.

Thom van Riesen uit Elburg sloot zijn wedstrijd bij de 19+ als winnaar af met een geslaagde wheely. Hij liet Dylan Schra en Ruben Versluis achter zich. Stijn Oost en Dennis Brouwer, de beide oud-WSV’ers, kwamen net niet op het podium. Zij werden eervol 4e en 5e na een leuke strijd met Bart Barkhuis.