Geweldig NK op onze Meerdijk

Na een wekenlange voorbereiding (alle hens aan dek !), kon op zaterdag 27 januari in Emmen het 30e NK jeugdveldrijden plaats vinden. Velen hadden er (al dan niet met hoge verwachtingen) reikhalzend naar uitgekeken. Het werd een topdag. Een sportdag in optima forma, mede te danken aan het schitterende weer. Waar eerder in de week de vorst nog voor problemen zorgde bij het heien van de paaltjes en waar de stormachtige wind de dranghekken omver had geblazen, stond op de wedstrijddag het zonnetje al vroeg in volle glorie te schijnen. En dat bleef zo gedurende de hele dag.

Geen regen dus, maar dat betekende allerminst, dat er sprake was van een gemakkelijk parcours. De regen had in de voorgaande dagen z’n werk wel degelijk gedaan en dat leidde met name op de bult tot veel loopwerk. Dat ging lang niet iedereen even goed af, maar de jeugd liet weer eens zien, waarom we zo graag naar de wedstrijden komen: pure, ongecompliceerde sport met jonge atleten die hun stinkende best doen om voor de ogen van hun supporters (meestal zijn dat de ouders en grootouders) een prestatie te leveren waar ze tevreden mee zijn. En dan ligt de vreugde en het verdriet soms heel dicht bij elkaar. We hebben – net als altijd – weer renners gezien, die het huilen nader stond dan het lachen. Niet omdat ze teleurgesteld waren, maar vanwege het afzien onderweg. Voor de vrolijke gezichten moet je natuurlijk vooral bij de winnaars zijn, maar er waren ook genoeg renners die zonder medaille als een winnaar over de streep kwamen. Hun klus was weer geklaard !

Wat de kampioenen betreft, daar zaten op de keper beschouwd, weinig verrassingen bij. De meeste kampioenen lieten er ook geen enkele twijfel over bestaan, dat zij het sterkst waren. Het spannendst was het bij de jongens in categorie 6, waar Hugo Cappon er vlak voor de finish nog in slaagde om bij de grote favoriet Erik Bikker binnendoor te glippen, wat hem een niet verwachte kampioenstrui opleverde. Hugo was overigens ook al eens Nederlands kampioen in categorie 4, toen nog in het shirt van CRT Raalte. Bij de jongens tekenden ook Xavi Hachmang en de lange Limburger Thijmen Hendrikx voor hun tweede kampioenstrui. Prachtig natuurlijk, maar er zijn er ook, die in het verleden maar liefst 5 x hebben “gescoord”. Dat zijn Freek de Jong, Roy Lammertink, Luke Verburg (nog steeds actief) en onze eigen Elmar Reinders. Bij de meisjes (die nog maar 20 eigen kampioenschappen achter de rug hebben), is Iris Hoog Antink het succesvolst geweest met 5 kampioenschappen. Maar de kans zit er dik in, dat zij nog zal worden overvleugeld door Cheyenne van der Meer, want die voegde in Emmen de 4e titel toe aan haar palmares, nadat ze in 2023 ook al kampioen op de weg was geworden. Cheyenne kan nog twee keer meedoen aan het NK, dus ……

WSV Emmen bracht een mooie delegatie aan de start: Valerie Horsman, Janine Barkhuis, Vince Elsinga, Rafaël Horsman, Daan Zinger, Luca Elsinga, Joren Pijpker, Lieke Capelle, Sven Ravesteyn, Thijs Gritter en Milan v.d. Zee. Dat zijn ondertussen allemaal ervaren veldrijders geworden, alleen Milan van der Zee is als veldrijder wat minder in beeld.

De trainers en begeleiders kunnen trots zijn op hun pupillen, want zij lieten prestaties zien van de bovenste plank. Voor Valerie, Janine en Lieke leverde dat zelfs een prachtige bronzen medaille op ! Graag hadden we ook Luca Elsinga zo’n medaille gegund, want hij heeft een abonnement op de 4e plek en dat is de meest ondankbare plaats die er is, volgens velen. U raadt het al: 4e ook nu weer ! Net als broer Vince.

Aan deze dag was ook een kampioenschap voor ID’ers verbonden. Dat moet nog groeien, want met 5 deelnemers kun je eigenlijk nog niet spreken van een echt geslaagd kampioenschap.

Terwijl de schemering al was ingetreden, konden we ons opmaken voor de slotceremonie in de tent, waar het Wilhelmus uitgroeide tot de hit van de dag. Meestal zonder enige vocale begeleiding, soms volop meegezongen (zoals door onze Limburgse supporters), maar altijd respectvol. Sommige kampioenen, zoals Mats Traksel, hadden van hun vader instructies gekregen om gedurende het Wilhelmus hun hand op het hart te houden. Dat ging prima, maar toen aan het eind de grote kampioensfoto moest worden gemaakt, ontbrak er één renner op de afspraak. Laat dat nou uitgerekend Mats Traksel zijn !

Jammer, net zoals de ongelukkige val van Naud Hooikammer in categorie 1. Het gebeurde zo’n 35 meter na de start. De jury nam een wijs besluit: opnieuw starten. Mét Jens van Dijk, die ook bij de val was betrokken, maar helaas zonder Naud.

Voor het overige kan de organisatie met een zeer tevreden gevoel terugkijken op dit grote evenement, dat ook door vele sponsors en bestuurders van de gemeente en de provincie is bezocht. Zij waren zonder uitzondering positief in hun oordeel. De beveiliging was prima geregeld, de beide ronde-missen (Rosalie en Joëlla) toonden voor de zoveelste keer hun talent voor dit soort “werk” en de beide ervaren microfonisten, Marjo Nijmeijer en Erik Jager, brachten met hun opgewekte stem leven in de brouwerij. En de jury ? Daar hebben we helemaal niets van gemerkt. (Dit is een compliment !)

De resultaten in het kort

Meisjes

C1-8 jaar: 1 Floor Groffen, 2 Hanna van Vliet, 3 Valerie Horsman

C1-9 jaar: 1 Noor Hovers, 2 Anna van Beurden, 3 Janine Barkhuis