Grote opkomst 1e voorjaarstrainingsrit

Nu de veldritkalender in Nederland helemaal schoon is geveegd, is de tijd gekomen dat de wegrenners weer aan de beurt zijn om zich uit te leven in hun tak van sport.

Sommigen hebben er al enige tijd reikhalzend naar uitgekeken, maar er zijn er ook heel wat, die nog op gang moeten komen.

De eerste trainingsrit op de Meerdijk is wat dat betreft nog geen goede graadmeter voor wat het komend seizoen gaat brengen, maar er hangt toch altijd een vleugje spanning in de lucht, want iedereen is natuurlijk stiekem wel een beetje benieuwd hoe de vlag erbij hangt.

De wedstrijd kende een bevredigende opkomst met een flink aantal Oosterburen, die we nog niet eerder hadden gezien. Keno Vogts, Tobias Dall, Felix Wigger en Stella Rieke kennen we al wat langer, maar Paul Brockmeier, Richard Albert Broeskamp, Arvid Tönjes, Henri Johannes Appelbaum en Kai Spinneker zijn nieuwe namen en gezichten. Uit Noord-Holland was een sterke delegatie junioren naar Emmen gekomen met Arne Reenders, Ko Molenaar, Tristan Tijsen, Lukas Vries, Stijn Wierda en Stan Smit. Philip Kootstra was er met flink wat dames van de Almelose Zwaluwen en traditiegetrouw was ook HWV Hardenberg weer goed vertegenwoordigd op de Meerdijk.

Alles bij elkaar een startveld met 82 renners, gesplitst in een A- en een B-groep. De B-groep bestond uit nieuwelingen en dames c.q. meisjes met in die groep ook een paar nieuwe gezichten, zoals die van Esmee Anne de Meulmeester uit Zevenaar. Esmee Anne heeft een achtergrond als zwemster, doet aan triathlon, maar wil dit jaar deelnemen aan het wielrennen op de Special Olympics Sport Games in Berlijn. Veel succes !

En de WSV’ers dan ? Aanvankelijk zag het er somber uit, want op de voorlopige deelnemerslijst stonden alleen de namen van Willem Jan Kamerbeek, Jacky Lotterman, Goos Beukema en Sander Hummel. Op de valreep kwam er gelukkig nog aanvulling van Mart Vos, Daniël van der Ham, Jan Vos, Norbert Posthuma, Mark Hessels, Anniek Zwiers en nieuwkomer Wilfred Tiemes uit Uffelte, afkomstig van MBV Havelte. En tot onze verrassing stond ook Rutger Reink in een shirt van WSV Emmen aan de start. Een gedateerd shirt weliswaar, maar de nieuwe is al onderweg, aldus Rutger.

Na het opwarmrondje was het Kees Sanders die de boel op gang trok. Maar het duurde enige tijd voordat het echt serieus werd. We kregen toen vier leiders en dat waren Jacky Lotterman (zeer actief), de eerder genoemde Kees Sanders, Henri Johannes Appelbaum en Ko Molenaar uit Wervershoof, een renner die altijd de strijd aangaat. Vorig jaar zagen we hem aan het werk bij de nieuwelingen in Beilen, waar hij imponeerde met een lange solo. In Beilen werd hij “slechts” 8e, maar later in het seizoen won hij wél in Ochten en Kwintsheul.

De kopgroep veranderde van samenstelling toen zowel Jacky Lotterman als Kees Sanders terugzakten in het peloton. In hun plaats verscheen een ploegmakker van Ko Molenaar aan het front.

Dit trio hield een flink aantal ronden goed stand, maar onder impuls van de renners van HWV Hardenberg kwam het peloton steeds dichterbij, waarna een hergroepering volgde. Appelbaum gaf zich als laatste van het drietal gewonnen. Ondertussen waren we Daniel van der Ham kwijtgeraakt in het peloton, maar hij was lang niet de enige die de rol moest lossen en werden we onderweg door Patrick Horsman even snel bijgepraat over het wel en wee van de mountainbike-afdeling. Hij was met 10 vrijwilligers bezig om het mountainbike-parcours in gereedheid te brengen voor het komend seizoen. Een flinke klus, maar daar draaien de heren hun handen niet voor om.

De wedstrijd ging verder met een lekke band voor Jan Vos. Maar opgeven ? Ho maar, Jan zette stug door en finishte uiteindelijk als 33e.

Het wachten was nu op een volgende ontsnapping. Die kwam. Opnieuw liep er een trio weg, bestaande uit Jacky Lotterman, Stijn Geersing en de sterke junior Steijn Oosterveld. De geschiedenis herhaalde zich. Ook dit trio kreeg – onder toeziend oog van een glunderende oma Geersing – een serieuze voorsprong, zodat velen dachten, dat de slag gevallen was. Maar dat moet je nooit te vroeg roepen in een wielerkoers.

En jawel hoor, met nog een kwartier te gaan liep alles weer samen. Dat was juist op het moment, dat de B-groep moest afsprinten. Dat werd een beetje een rommeltje, mede doordat een paar Duitse renners dachten, dat ook zij moesten afsprinten. Daardoor verdween de zege van Lisa Bouwers enigszins in de drukte van dat moment, maar zij was wel degelijk winnares, gevolgd door Maaike de Vries. Sander Hummel kwam juichend over de finish, want hij was de beste van de ID’ers, die allemaal hun beste beentje hebben voorgezet in deze wedstrijd.

De A-groep fietste nog een kwartier door, maar niemand slaagde erin om weg te komen. Ook Ko Molenaar niet, die nog een ultieme poging waagde. Het woord was nu aan de mannen met ervaring. Het resulteerde in een bloedstollende eindsprint tussen Cor van Leeuwen en Bert Lip. Cor won, maar het was “kantje boord” zoals hij zelf zei. En voor Bert was het, zoals zo vaak, weer “net niet”.

De uitslagen:

A-groep