Hattrick voor Jacky Lotterman in Bikes4you populaires

Met 30 renners was de deelnemerslijst wat minder groot dan gebruikelijk. Waarschijnlijk had dat iets te maken met het vervroegde aanvangstijdstip (half 7), want het is vaak een zaak van rennen en vliegen om op tijd aanwezig te kunnen zijn. Ook zijn er nog enkelingen, die hun vakantie bewust hebben doorgeschoven naar het naseizoen. “Minder druk en bovendien goedkoper” volgens de deskundigen op dat gebied. Hierdoor was ook Arjen van Putten afwezig en dat haalde meteen de angel uit de wedstrijd, want Arjen was de enige, die de koppositie van Quinten Vos nog in gevaar had kunnen brengen.

Een erg opwindende wedstrijd is het dan ook niet geworden. Het leek wel alsof het peloton bevangen was door de loomheid van de zweterige zomerwarmte. Speaker Geert Vos sprak van een “rustige avond” en daar was geen woord van gelogen.

De eerste opwarmronde bracht ons feitelijk de enige verrassing van de avond, want het waren Erwin Rinsma, Tom Buls, Marten Veen en Thijs Booy die afgescheiden van het peloton als eersten dóórkwamen. En dus niet Sander Hummel, maar die liet zich niet in de luren leggen en herstelde de orde in de volgende ronde.

De beginfase was voor Marco van Dijken en Tom Buls. Daarna was het vooral Roy Eefting-Bloem die het tempo omhoog trok. Toen Roy was uitgeraasd, konden we meteen de eerste slachtoffers noteren. Dat waren Laurel ter Braak, Arend Mulder, en (niet geheel toevallig) Daan Koning en Marten Veen, die beiden nog de inspanningen in de benen voelden van een ploegentijdrit waarvoor ze aan het trainen zijn met het oog op het komende NCK.

Zij stonden op het punt om ingelopen te worden door het peloton. Dat was een gelukje voor Luco Bos, die was ontsnapt uit het peloton en aasde op de droge worst. Luco kreeg een steuntje in de rug van de twee Omega-renners, die hem de droge worst wel gunden. Wie niet trouwens ? En zo kon het gebeuren, dat Luco voor het eerst in zijn carrière met een droge worst huiswaarts keerde.

Jacky Lotterman is ook zo iemand met een hoge gunfactor. En dat is bepaald niet onbelangrijk in de wielrennerij. De altijd goedlachse amateur bereikte afgelopen zondag in Vledder een mijlpaal, toen hij min of meer tot zijn eigen verbazing uit de greep wist te blijven van het sprintende peloton met ervaren prijsrijders als Berry Nagelhout (ex-WSV Emmen), Heini Koornberg en Tim Nederlof. Hij onderstreepte daarmee de uitstekende vorm, waarin hij momenteel verkeert.

Diezelfde Jacky Lotterman kon op de Meerdijk ongehinderd naar zijn 3e zege in successie sprinten, nadat Roy Eefting het “strijdtoneel” had verlaten en een dappere ontsnappingspoging van Tom Buls in de slotronden was gestrand. Marco van Dijken (nog steeds erg rap) finishte als 2e en klassementsleider Quinten Vos (3e) kon heel relaxed zijn puntenvoorsprong uitbouwen, zodat hij al niet meer te achterhalen is. Nu resteert alleen de finale nog (volgende week op 12 september).

De uitslag (alleen met transponders)

1 Jacky Lotterman, Emmen

2 Marco van Dijken, Appingedam

3 Quinten Vos, Emmen

4 Elmar Bischop, Emmen

5 Niek Dam, Lutten

6 Rick Pors, Ter Apel

7 Tom Buls, Veendam

8 Sven Meis, Gasselte

9 Jan Vos, Sleen

10 Mart Vos, Aalden

12 Goos Beukema, Sleen

17 Thijs Booy, Emmer-Comp.

18 Daniël van der Ham, Emmen

20 Laurel ter Braak, Eeserveen