Hattrick voor Quinten Vos, ook winst in 14e Avondploeg populaires

Onder werkelijk prachtige weersomstandigheden werden dinsdagavond de populaires voortgezet met de 14ewedstrijd in een reeks van 16. We bevinden ons nu dus in de beslissende fase.

Vijftig renners stonden aan het vertrek, een mooi aantal.

Blij waren we met de ruime delegaties van Omega en HWV Hardenberg. De Hardenbergers hebben we een poosje gemist, maar nu waren er in één klap 5 renners present: Chris Jansen, die we in 1990 nog zagen debuteren als jeugdrennertje in de Jeugdmeerdaagse van Emmen. Chris (toen nog Christiaan) stond in zijn tijd als jeugdrenner regelmatig op het podium met Mark Willems en Melanie Mansveld als zijn grootste concurrenten. Chris is de 40 gepasseerd ondertussen, maar blaast zijn partijtje nog altijd volop mee. Net als Han Peeneman trouwens, al zouden we die graag wat vaker in de spits zien in plaats van aan de staart van het peloton. Dan waren er verder nog Guido Dreschler, Roef Huisjes en Iwan Geertsma uit Ommen. Iwan begint pas en ook Roef draait nog niet zo lang mee. Eigenlijk hadden we er stiekem rekening mee gehouden, dat hij zijn fiets aan de wilgen zou hebben gehangen, maar dat bleek dus gelukkig niet het geval. Integendeel, Roef kwam prima mee en kan terugzien op een goede wedstrijd.

Omega stond met een zestal renners aan de start: Gert de Veen, René Boerhof, Dirk Jan Verhagen, Marten Veen, Theo Sieling en Daan Koning. Daan had zich verkleed in een nieuw shirt van Tour de Boer, het tourspel waarbij 50% van de inleggelden als prijzengeld wordt uitgekeerd en 50% van de opbrengst naar het KWF gaat.

Er waren trouwens meer renners die in een ander tenue reden, zoals Jacky Lotterman in het shirt van WSV Emmen (staat je goed, Jacky !), Sven Meis en Thijmen Paardekooper die probeerde om incognito te blijven in het shirt van het schaatsgewest Groningen-Drenthe. (Thijmen is zoals veel wielrenners ook actief op de ijsbaan en behaalde in februari tijdens het NK in zijn categorie o.a. de 2e plaats op de 1500 meter.)

Lars Alkema was teruggekeerd van vakantie in Italië en ook Lisa Bouwers heeft haar vakantie er op zitten. Zij bereidt zich nu voor op de Ras Na Mban, een vijfdaagse etappenkoers in Ierland (Kilkenny). Loes Adegeest werd er vorig jaar 3e in het eindklassement.

Bert Jan Lindeman was er ook weer eens bij op de Meerdijk en de aanwezigheid van zo’n renner is altijd erg belangrijk: een stimulans voor de jonge(re) renners.

Iets eerder dan 7 uur gingen de renners van start. Behalve Stijn Oost, die een rondje later kwam aansluiten. Niemand, die er vreemd van opkeek.

In tegenstelling tot de voorgaande weken duurde het even, voordat de wedstrijd op gang kwam. Het was niemand minder dan Quinten Vos, die de lont in het kruitvat stak. Quinten is gebrand op een hoge klassering en weigert vooralsnog om zich gewonnen te geven in de strijd om de gele trui. Quinten begon aan een avontuur, dat gedoemd was om te mislukken. Maar dat hebben we wel eens vaker gedacht.

Ronde na ronde kwam Quinten als een locomotief voorbij denderen met een steeds groter wordende voorsprong, die op een gegeven moment opliep tot een halve minuut. De tegenaanval werd geleid door Rick Pors. De ene keer had hij gezelschap van Bryan Brink, dan van Dennis Herding, dan weer van anderen. Het leverde allemaal niets op. Toen kregen we een groepje met Bryan Brink, Lars Alkema, Herm Eising en Thijmen Paardekooper en daarna een kwartet met Jasper Knulst, Rick Pors, Rutger Reink en Chris Jansen. Voortdurend was er een wisseling van de wacht. Totdat Tijmen Eising ingreep. Binnen een ronde trok hij de boel vlot en kregen we een hergroepering, waarna het hele spel opnieuw kon beginnen.

Quinten Vos was nog lang niet moe. Hij leidde de definitieve ontsnapping in met Bryan Brink en Thijmen Paardekooper. Tijmen Eising kwam hulp bieden. Hij sloot aan, waardoor er een sterk kwartet aan de leiding kwam. Renners als Rick Pors, Daan Koning en Marthijs Wegdam leverden nog wel wat weerwerk, maar de (4) vogels waren gevlogen.

Met nog 3 ronden voor de boeg, verlieten Gert de Veen en Han Peeneman het peloton, waardoor er alsnog een jachtgroep ontstond. Sven Meis, Marthijs Wegdam, Arjen van Putten, Rick Pors en tenslotte Dennis Herding kwamen erbij en met deze situatie ging de laatste ronde in.

In die laatste ronde bleek Quinten Vos na al zijn eerdere inspanningen opnieuw in staat tot een korte solo, die hij met een kleine voorsprong beëindigde. Microfonist Arjan Freriks sprak van “een unicum”, en zo was het ook, want Quinten voltooide hiermee een loepzuivere hattrick: drie overwinningen op rij.

Thijmen Paardekooper hield de schade beperkt. Hij finishte als 2e, Bryan Brink als 3e en Tijmen Eising als 4e. De sprint van de volggroep was voor Marthijs Wegdam (5e), Arjen van Putten (6e), Sven Meis (7e), Dennis Herding (8e), Gert de Veen (9e) en Rick Pors (10e). In dit groepje zaten nogal wat renners zonder transponder, zodat zij niet terug zijn te vinden in de uitslag.

In het totaalklassement leidt Stan Wijkel met 162 punten, gevolgd door Quinten Vos (137), Thijmen Paardekooper (134), Herm Eising (122) en Bryan Brink (83).

Stan is niet alleen gele truidrager, maar sinds 23 augustus staat de snelste ronde ook op zijn naam: 2.11,532 met een gemiddelde snelheid van 50,3 km/uur.

Bij de dames is de situatie glashelder: 1e Laurel ter Braak met 121 punten. Met nog twee wedstrijden voor de boeg is zij al zeker van de eindzege.

De voorlaatste wedstrijd op 6 september begint om half 7 ’s avonds en dus niet om 7 uur.

De uitslag (alleen met transponder)

1 Quinten Vos

2 Thijmen Paardekooper