ICW Zomercup groot succes voor WSV Emmen

Op zondag 24 september werd de Zomercup-competitie afgesloten met de finale-wedstrijd in Emmen op het mooie parcours van de WSV, waar de komende winter nog méér mooie dingen staan te gebeuren.

We kregen alvast een voorproefje te zien van de mountainbikers en die zijn er volop tegenwoordig. Vooral bij de jeugd is deze tak van de wielersport erg populair geworden. Begrijpelijk ook wel, want lang niet iedereen voelt zich op z’n gemak in de drukte van een wegpeloton. Mede daardoor zijn er de laatste jaren nieuwe wedstrijdvormen ontstaan. Er zijn strandraces, er zijn streetraces, er zijn gravelraces en overal zijn liefhebbers voor te vinden. Op zichzelf niet erg, maar het één gaat wèl ten koste van het ander.

En zo is bij WSV Emmen de situatie ontstaan, dat we bij de jeugd minder wegrenners aantreffen en dat het merendeel zich concentreert op het mountainbiken. Gelukkig zien we sinds vorig jaar wel een lichte verschuiving naar het veldrijden en ook het wegwielrennen.

Het was zondag weer goed te zien, bij de jeugd wemelde het van de blauwhemden en ook het podium was veelal blauw gekleurd. Over de hele linie werden er door de jeugdrenners prima prestaties neergezet met als wedstrijdwinnaars Vince Elsinga, Rafaél Horsman, Joren Pijpker, Lieke Capelle (allen WSV Emmen) en Jan Willem Blaauw uit Nieuwe Pekela, die weer een klasse apart was bij de oudste jeugd. Alle vijf reden ze dit weekend een dubbelprogramma, want op zaterdag was er ook al een (landelijke) wedstrijd geweest in Apeldoorn.

Omdat het de finale-wedstrijd was, werden ook de bekers van het eindklassement uitgereikt. Dat was soms nog even een gepuzzel, want voor de eindprijzen kwamen alleen degenen in aanmerking, die minstens aan 3 van de 5 wedstrijden (inclusief de slotrace) hadden deelgenomen. Bij een gelijk puntenaantal was het onderlinge resultaat in Emmen beslissend. In eerste instantie leidde dat een paar keer tot een “verkeerd podium”, maar gelukkig kon alles weer netjes recht worden gezet.

De eindklassementen gingen bij de jongens naar Vince Elsinga, Rafaél Horsman, Joren Pijpker en Julian Potgieter (Stormvogels). Bij de meisjes werden de eindwinnaars: Eline Scheve, Joëlla Levinga, Dorthe van der Wal en Yenthe Ridder. Allemaal van harte gefeliciteerd !

Wie er verder allemaal op het podium stonden, kunt u zien op de foto’s.

De overige categorieën gingen om half één van start. Allemaal tegelijk, want de deelnemersaantallen lagen hier onder het gewenste niveau. Met name in de leeftijdsgroep van de nieuwelingen en junioren was het erg dunnetjes. En dat is voor niemand fijn. Niet voor de plaatselijke organisatie, maar zeker ook niet voor Luit Ottema, die de reeks namens het district coördineert. Het zou prettig zijn, als zijn werk eens op de juiste waarde zou worden geschat.

Nu moesten we het doen met veel categorieën, maar met weinig renners. Wedstrijdwinnaars werden Johan Bart Postma (nwl.), Wesley Bos (jun.), Bart Barkhuis (19+) en Sander Glazenburg (40+). En bij de vrouwen: Marlijn Bierma (nwl.), Fleur ter Braak (jun.) en Jessica Lantinga (19+).

De eindklassementen (met een cadeaubon van sponsor Airolube) waren voor nieuweling Ivar Hengeveld (WSV Emmen), junior Wesley Bos uit Oldeberkoop, Bart Barkhuis (19+) met Willem Jan Kamerbeek als 3e, good-old Evert Jan Veldkamp (40+), Marlijn Bierma en Jessica Lantinga bij de vrouwen met Anniek Zwiers als 2e. Bij de junior-vrouwen was er geen eindwinnaar omdat er niemand was, die aan 3 wedstrijden had deelgenomen. Tja.

De bekers en medailles werden op voortreffelijke wijze uitgereikt door onze charmante ronde-miss Rosalie en Marjo Nijmeijer praatte op de van haar bekende wijze de boel weer prima aan elkaar. Zo kon iedereen op deze zonnige dag afscheid nemen van het zomerseizoen. Op naar het winterseizoen, waarvan Luit Ottema het programma al weer helemaal rond heeft. Fijn om te horen !