Jan Eppo Nieborg benoemd tot nieuwe voorzitter tijdens ALV

Op woensdag 22 maart was er de jaarlijkse Algemene Ledenvergadering van de WSV Emmen. Niet direct een gebeurtenis, die massa’s mensen in beweging brengt. Toen voorzitter Jan Kalter de vergadering opende, mocht hij zo’n 20 belangstellenden verwelkomen, het bestuur meegerekend. Eigenlijk is dat niets nieuws. De tijd, dat een ledenvergadering “volle zalen” trok, is allang voorbij. En ook in die tijd gold toen al het gezegde, dat er bij een volle zaal steevast “stront aan de knikker” was. Zoals in de jaren ’70, toen zich bij de club een paleisrevolutie voordeed. De jeugdcommissie kwam in opstand tegen het toenmalige clubbestuur. In dat conflict moest zelfs de hulp moest worden ingeroepen van een speciale bemiddelingscommissie die onder leiding stond van journalist Peter van Putten (geen onbekende in wielerland).

Zulke taferelen, waarbij ook de persoonlijke verhoudingen ernstig schade leden, zullen zich nu niet meer zo snel voordoen. De aanwezigen komen tegenwoordig niet meer om “hun punt te kunnen te maken”, maar puur om hun betrokkenheid bij de club te tonen en dat is iets waar elk bestuur zo af en toe behoefte aan heeft.

Veel nieuws was er overigens niet en dat mocht ook niet worden verwacht. Uit de diverse jaarverslagen kwam duidelijk naar voren, dat het met de wegsport slecht gesteld is bij de club. Ook dat was natuurlijk geen verrassing. We worden al enkele jaren geconfronteerd met een leegloop van jonge, talentvolle renners en rensters. Het juiste antwoord op die exodus is nog steeds niet gevonden. Het huidige bestuur mikt op een gestage aanwas via de bloeiende mountainbike-afdeling, waar wèl groei is en waar knappe prestaties worden geleverd. In dat verband werden de medailles genoemd die Willem Jan Belt, Rafaél Horsman (goud !), Robin Super, Lieke Capelle en Pepijn Kuipers in de wacht sleepten tijdens het NK. En bij het NK veldrijden (Zaltbommel) ging Willem Jan gewoon weer in herhaling, terwijl onze nieuwe aanwinst Vince Elsinga in dat kampioenschap zijn visite-kaartje afgaf met een prachtige zilveren medaille. En deze prestaties vormen slechts het topje van de ijsberg, want er waren nog veel meer successen.

Geen wolkje aan de lucht dus bij de mountainbikers ! En met een uitgebreid en deskundig kader kunnen ze daar voorlopig wel even voort. Maar er bestaan terdege nieuwe ambities, zoals de organisatie van een NK. En ook de verdere verbetering van het parcours op de Meerdijk en de accommodatie (lees: clubgebouw). We hebben het dan met name over verduurzaming. Secretaris Luuc Zwiers deed daarom een klemmend beroep op de aanwezigen om zich te melden als medewerker. Vanuit de zaal leverde dat meteen 2 aanmeldingen op, maar dat zijn er natuurlijk niet genoeg. Dus mensen, ken je iemand in je omgeving, die een beetje handig is, trek hem/haar aan de jas !

Penningmeester Arjan Freriks kon een positief verhaal afsteken. Er was een positief netto-resultaat overgebleven op de jaarrekening en er zijn financiën gereserveerd voor de eerder genoemde verbeteringen aan het mountainbike-parcours en het clubgebouw. Arjan had vorig jaar zijn aftreden al aangekondigd en stelde zich nu dus niet herkiesbaar. De club levert hierdoor weer een stukje kwaliteit in, want Arjan was niet alleen penningmeester en bestuurder, maar verzorgde ook trainingen en was jarenlang één van de motoren achter de Jeugdmeerdaagse. De laatste tijd zagen we hem vooral in actie achter de microfoon tijdens de populaires en de trainingswedstrijden op de Meerdijk. Dat blijft hij (gelukkig) doen.

De bestuursverkiezing leverde verder een nieuwe voorzitter op in de persoon van Jan Eppo Nieborg. Hij woont tegenwoordig in Assen, maar zijn “roots” liggen wel degelijk in Emmen. In 1989 kwam hij als 1e jaars-junior binnen bij onze club. Niet onbelangrijk was, dat Jan Eppo zijn vader Riekus meenam (of was het andersom ?). Riekus staat nog als een rots in de branding op de elftalfoto van SC Drenthe, dat tot en met 1971 betaald voetbal speelde in Klazienaveen. Maar Riekus was ook een fervent (race) fietsliefhebber. En toen Jan Eppo ging fietsen, maakte zijn vader zich bij de club meer dan verdienstelijk als bestuurder en als schakel tussen de club en de vele plaatselijke organisatie-comités, die er toen waren. De club is hem veel dank verschuldigd !

Zover is Jan Eppo nog niet, maar hij heeft ondertussen als manusje-van-alles bij de Meteoor en als penningmeester bij het district al een behoorlijke staat van dienst opgebouwd.

Nu het district wordt opgeheven, ziet Jan Eppo kansen om zich in te zetten voor WSV Emmen, waar hij in de afgelopen vier jaren ook al trainer/begeleider is geweest.

Voor Jan Kalter zit het er na een jaar “overwerk” op, maar hij blijft – net als Arjan Freriks – beschikbaar als man achter de knoppen (My Laps) bij de trainingswedstrijden en populaires.

Zowel Jan als Arjan ontving uit handen van secretaris Luuc Zwiers een welverdiende bon als bescheiden blijk van waardering voor het vele werk, dat zij voor de club hebben gedaan, waarna de vergadering kon worden afgesloten met een hapje en een drankje.