Jeff Vermeulen eerste winnaar Avondploeg Populaires.

De kop is er weer af, zoals dat zo mooi heet.

De openingswedstrijd van de serie Populaires op de Meerdijk begon met 39 renners en dat waren er wat minder dan sommigen hadden verwacht. Maar het ligt min of meer voor de hand, dat er renners doelbewust niet mee hebben gedaan  vanwege de officiële wedstrijden op de volgende dag. (Koningsdag). Bovendien begon de Meivakantie, waardoor er renners waren die meer bezig waren met het inpakken van hun reiskoffers dan met wielrennen.

In dat licht bezien, viel het met de deelname nog wel mee. Er waren zelfs enkele renners bij, die we (nog) niet verwacht hadden, zoals Benny Gosink en Stan Wijkel. Beiden lieten zien, dat ze het wielrennen nog niet zijn verleerd. Een aderlating was wèl het ontbreken van de blauwe trein van HWV Hardenberg en ook onze Duitse vrienden lieten zich nog niet zien. De enige Oosterbuur die aan de start verscheen was Keno Vogts uit Westerstede, maar die reed voor 10 !

Microfonist Arjan Freriks noemde hem “de man van de wedstrijd” en dat klopte helemaal. Keno trok zich nergens wat van aan en reed zijn eigen wedstrijd. Steeds opnieuw nam hij weer een beetje afstand van het peloton. Soms in zijn eentje, soms met hulp van anderen.

Dat begon eigenlijk al in de eerste “echte” ronde, toen Keno aan kop doorkwam met Matthijs Kieft, Sil Jakobs en Colin Breed. Dit viertal had meteen een flinke voorsprong genomen en werd achterna gezeten door Stefan Croes met daar weer achter Willem Jan Kamerbeek. Onze mond viel bijna open van verbazing bij het zien van zoveel onverwachte ontwikkelingen.

Maar dat feest duurde niet heel lang. Matthijs Kieft, Stefan Croes en Willem Jan Kamerbeek verdwenen naar achteren, zodat het trio Vogts-Jakobs-Breed vooraan overbleef. Zij hielden het best lang vol met z’n drieën, maar toen het peloton begon te jagen, was het afgelopen met de vlucht. Maar deze tempoversnellingen hadden als gevolg, dat het peloton snel daarna in twee stukken brak. In het voorste peloton bevonden zich naast de eerdere koplopers (Vogts, Jakobs en Breed) ook nog de jonge, talentvolle Daniël Hessels, Elmar Bischop (knap gereden), Willem Jan Kamerbeek, Jan Vos, Jeff Vermeulen, Stan Wijkel, Quinten Vos, Herm Eising, Wilfred Drenthen, René Boerhof en René Mink, die zaterdag nog succesvol was geweest in Hengelo. Hij werd daar mooi 8e.

Toen Willem Jan Kamerbeek terugviel, telde het koppeloton nog dertien manschappen. Vrouwen waren er niet bij deze keer. Ook Lieke Nooijen (het afgelopen weekend nog erg succesvol in Zeeland) miste de boot. Met name Benny Gosink, Gert de Veen en Mart Vos deden verwoede pogingen om het tweede peloton weer bij te trekken, waardoor de onderlinge tijdsverschillen tussen beide pelotons nogal heen en weer schommelden.

Het verschil liep uiteindelijk op tot 30 seconden. In de voorste groep bleef Keno Vogts voortdurend actief, maar hij kon een pelotonssprint niet voorkómen. Integendeel, hij had zoveel van zijn krachten gevergd, dat hij nog achter de eerste groep binnenkwam op plek 13. Sprintwinnaar werd aldus Jeff Vermeulen. Hij kan het nog steeds, net als Stan Wijkel trouwens, die zijn rentree opfleurde met een prachtige 2e plaats nog vóór Herm Eising, Quinten Vos, en de rest van het koppeloton.

Jeff Vermeulen en Laurel ter Braak starten de volgende week in de leiderstruien van de “Avondploeg populaires”.

De top 10:

1 Jeff Vermeulen, Gasselte