Jeff Vermeulen wint en herovert leiderstrui Avondploeg populaires

De “Avondploeg” populaires zijn dinsdagavond voortgezet met een peloton, dat uit een kleine 50 renners bestond. Deze keer mochten we als “speciale gasten” Thijmen Paardekooper en Rick Hezeman begroeten. Renners die je niet elke dag ziet op de Meerdijk. Beide behoorden zij tot de smaakmakers van de dag. Ook present: Joost Kaandorp uit Emmen, een nieuw gezicht en (terug van weggeweest) René de Vos en Daan Koning.

De gele leiderstrui is terug bij Jeff Vermeulen, die de derde wedstrijd op zijn naam zette, nadat hij eerder ook al de eerste had gewonnen. Jeff verdiende de overwinning ten volste door de actieve rol die hij gedurende de hele wedstrijd speelde. Maar de meest opzienbarende prestatie kwam deze keer op naam van Rose Kloese, die in de finale meeging met Rick Hezeman in de achtervolging op de net gedemarreerde Jeff Vermeulen. Meegaan is nog tot daaraan toe, maar er bij blijven en stand houden, dat is een ander paar mouwen. Wonderwel (en waarschijnlijk tot haar eigen verbazing) slaagde Rose daar in en het leverde haar een fraaie 3e plaats op, een klassering die we de laatste jaren niet meer hebben gezien van een dame.

De wedstrijd kwam meteen tot ontplooiing. Al in de eerste “echte” ronde zagen we een groepje voorop rijden met Bryan Brink, Dennis Herding, Yorick Kamphuis, Thijmen Paardekooper, Luco Bos, Jeff Vermeulen en Stan Wijkel. Maar lang duurde dit niet. Daarna ging Thijmen Paardekooper, die behoorlijk wat groter is gegroeid sinds we hem zagen vóór de corona-periode. Thijmen, die het wielrennen nog steeds combineert met de schaatssport, is vooral een renner met sprinterskwaliteiten, maar dat wil niet zeggen, dat hij er nooit “invliegt”. Integendeel, op de Meerdijk nam hij regelmatig initiatieven en dat was ook al het beeld dat we van hem kregen in de Ronde van Beilen op Koningsdag.

Thijmen was ook degene, die samen met Rick Hezeman, reageerde op een uitval van René Mink. Een ronde later was René verdwenen en kwamen de twee met voorsprong door. Vijf seconden…, tien seconden …, vijftien seconden …… De klok tikte verder en verder en nog steeds waren er geen achtervolgers te zien. Totdat Sil Jakobs voorbijkwam, gezellig keuvelend met Keno Vogts (vermoedelijk in het Duits, want dat is het favoriete vak van Sil op school). Even later kwamen er meer renners voorbij, in een rustig tempo. “Een valpartij !” werd er geroepen. De ongelukkige bleek René Mink te zijn, die te dicht bij de heg reed met de bedoeling om zo weinig mogelijk wind te vangen. Hij raakte met het stuur verward in de heg en sloeg over de kop. Gelukkig bleef dit voorval zonder ernstige gevolgen.

Er werd opnieuw gestart, maar deze keer zonder René Mink. Vanaf dat moment liet Jeff Vermeulen zich gelden. Bij elke ontsnappingspoging was hij betrokken en in de finale gaf hij ook de aanzet tot de definitieve beslissing. Zoals gemeld kreeg hij gezelschap van het duo Rick Hezeman-Rose Kloese. Keno Vogts probeerde nog met een achtervolging aan te sluiten, maar dat mislukte. En datzelfde gold voor de achtervolging die werd ingezet door Rick Pors en zijn Duitse ploegmaat Tobias Dall.

Met een halve minuut voorsprong op het peloton arriveerde het trio aan de meet, waar Jeff Vermeulen vrij gemakkelijk de eindsprint won vóór Rick Hezeman en de dappere Rose Kloese.

De top 10

1 Jeff Vermeulen, Gasselte