Jens Schepers wint 4e trainingsrit

Met 45 renners was de koers wat minder bezet dan de voorgaande keren. Dat vindt zijn oorzaak grotendeels in de start van het nationale wegseizoen met wedstrijden in Zwolle en in Limburg.

In Zwolle ging het niet alleen om de Ster, maar er stond deze keer ook een afwachtingscriterium op het programma voor amateurs en nieuwelingen. Daardoor misten we renners als Cor van Leeuwen, Jille Brinksma, Bas Witten, Robert Jan Nibourg, Tom Buls, Dennis Boskers, Axel Pol en Ronald Hinrichs om er maar een paar te noemen. Allemaal mannen, die gerekend mogen worden tot de vaste deelnemers op de Meerdijk. Leuk is dan wèl weer om te zien, dat een flink aantal van hen zich in Zwolle bij de allerbesten klasseerde. Cor van Leeuwen ging er zelfs met de zege vandoor. Gefeliciteerd !

Elk voorjaar zijn er wel weer wat nieuwigheden te melden vanuit het peloton. Dankzij Lisa Bouwers kregen we voor het eerst de nieuwe outfit van de dames van NWV Groningen te zien en Stijn Geersing reed in het compleet gerenoveerde shirt van de elite/beloften van die club. De tijd, dat je een NWV’er kon herkennen aan zijn roodgroene shirt, is helaas definitief voorbij. Onder invloed van sponsor Giant is wit-blauw nu de hoofdkleur geworden. Verder zagen we iets geels glimmen. Het bleek de nieuwe fiets te zijn van Maurits Blaauwgeers.

Op de Meerdijk zagen we tot onze vreugde opnieuw Willem Jan Belt en Ivar Hengeveld aan de start. Voor Willem Jan verliep de wedstrijd wat minder voorspoedig dan de vorige week, maar dat is niet erg. Gewoon doorgaan. Mark en Daniël Hessels waren er ook bij deze keer. Het blijft eeuwig zonde, dat Daniël vaak last heeft van zijn luchtwegen, want hij kan een uitstekend stukje fietsen. Ondertussen is Jan Vos nu zo’n beetje de enige van WSV Emmen, die we nog niet in actie hebben gezien. Komt er nog wat van, Jan ?

Wielervereniging Omega was deze keer het best vertegenwoordigd. De vaste kern met de eeuwige optimist Daan Koning, Wilfred Drenthen en Theo Sieling was aangevuld met Hendrik Kruizinga en Matthijs Hamminga, die beiden bezig zijn aan hun eerste trainingskilometers. Even was de club zelfs met 6 man sterk in koers, toen we op een onverwacht moment ineens de oranje helm van René Boerhof in het vizier kregen. René deed (illegaal) een half rondje mee. Hij is bezig om te herstellen van een blessure en een terugkeer zal niet lang meer op zich laten wachten. Verder aan de start o.a. Davy Mertens, helemaal uit Oudenbosch gekomen en een heleboel renners die we dit jaar voor het eerst na lange tijd weer terugzagen op de Meerdijk.

Na twee “loze” ronden werd er meteen een strak tempo gehanteerd. De eersten die afhaakten, waren Klaas Bolks en Wietze de Vries. Voor renners als deze beide heren past ons een groot respect. Klaas draait al vele jaren mee en is op 66 jarige leeftijd nog even actief als een jonge hond. ’s Zomers fietst hij op de weg en in de winter fietst hij in het veld. Kortom, hij fietst altijd. En een rondje meer of minder maakt hem helemaal niets uit. Volhouden is het devies ! Wietze de Vries is een Appingedammer, die binnenkort verhuist naar Ootmarsum. Daarom heeft hij zich aangemeld als lid bij OWC Oldenzaal. Hij reed voor het eerst mee op de Meerdijk en was bij de start wel wat gespannen. Hoe zou het gaan ? Niet best, zo leek het, maar gaandeweg herstelde hij zich en in de finale liet hij zich zelfs van voren zien, toen hij meeging in een ontsnapping.

Vooraan was Bas Visser bijzonder actief. Bas is een 2e jaars belofte en studeert in Utrecht. Daar is hij lid geworden van de Domrenner, maar op de Meerdijk fietste hij nog in het (oude) tenue van NWV Groningen. Hij kreeg in eerste instantie gezelschap van Assenaar Joris Funken en een rondje later sloten nog eens vijf renners aan. Dat waren de Kannibalen David Brinkman en Jens Schepers, Stijn Geersing, Jacky Lotterman en Maarten Hamminga. Als laatste maakte Niek Dam (nog net op tijd) de sprong en toen was er een serieuze kopgroep ontstaan, die er flink de sokken inzette.

De rest was geklopt. Roy Eefting-Bloem was toen al uit koers vanwege een defecte fiets. “Kan gebeuren hè”, was het laconieke commentaar van de pechvogel. De kopgroep denderde ondertussen gewoon door en na 50 minuten koers was het moment aangebroken, waarop het (uitgedunde) peloton werd gelapt.

In de finale bestookten de koplopers elkaar een poosje teneinde een vroegtijdige beslissing te forceren, maar het lukte niemand om aan de aandacht te ontsnappen.

Dat lukte wel een paar anderen: Han Peeneman, Jesse Rengers, de sterk rijdende Meike Uiterwijk Winkel en de eerder genoemde Wietze de Vries, die in de beginfase een ronde achterstand had opgelopen en die nu bezig was aan een remonte. Van dit groepje won Meike de sprint en werd dus 9e, vóór Jesse Rengers (het ging boven verwachting) en Han Peeneman.

In de kopgroep had Jens Schepers bij het ingaan van de laatste ronde een kleine voorsprong genomen, die hij wist vast te houden met de hulp van zijn metgezel Lars Paping. Een mooie zege van de Groninger, die in de voorgaande trainingsritten ook al een prima indruk achter had gelaten. Bas Visser finishte afgetekend als 2e, waarna Joris Funken (3e) het duel met Maarten Hamminga (4e) in zijn voordeel besliste.

De eindsprint speelde zich af te midden van een eveneens afsprintend peloton en dat kwam een overzichtelijke finish uiteraard niet ten goede.

Top 10 A-groep

1 Jens Schepers (Groningen); 2 Bas Visser (Utrecht); 3 Joris Funken (Assen); 4 Maarten Hamminga (Annen); 5 Stijn Geersing (Groningen); 6 Niek Dam (Lutten); 7 David Brinkman (Groningen); 8 Jacky Lotterman (Emmen); 9 Han Peeneman (Hoogeveen); 10 Lars Paping (Assen)

Uitslag B-groep

1 Linda Riesmeyer (Bielefeld); 2 Malin Bruhns (Borgholzhausen); 3 Stella Rieke (Rheine)