Jeugdtour twee dagen op bezoek in Emmen

De alom bekende Jeugdtour Assen is dit jaar gelukkig opnieuw opgestart, al waren er wel wat organisatorische problemen, zodat het schip alsnog dreigde te stranden.

Gelukkig bood Emmen uitkomst, waardoor er toch nog een volwaardig programma kon worden aangeboden.

Op de wielerbaan van Emmen kon het internationale peloton terecht voor een criterium (dinsdag 1 augustus) en op donderdag 3 augustus kwamen de renners terug voor een tijdrit over de Groene Dijk met als slotklim de lastige Muur van Emmen. Die klim bleef alleen de jongste deelnemers bespaard.

Na vijf wedstrijddagen werden in Assen de eindklassementen opgemaakt en de truien uitgereikt. Te veel om op te noemen, want er werd gestreden in maar liefst 12 categorieën met elk 3 truien.

Rafaél Horsman was namens WSV Emmen de enige deelnemer. Hij trof daar in categorie 3 ook veel van zijn MTB-maatjes aan, zoals Roan van der Meulen, Florian Castein en Thijs van der Worm. Rafaël werd tenslotte 13e in het eindklassement en is vast van plan om er volgend jaar opnieuw bij te zijn.

Het bestuur van de organiserende stichting verdient alle lof voor haar enthousiasme en doorzettingsvermogen. En de vele vrijwilligers die soms een dag lang in de regen moesten staan hebben eveneens een dikke pluim verdiend.

Van beide dagen in Emmen heb ik foto’s gemaakt. Alleen de criteriums van cat. 6 en 7 ontbreken vanwege een haperende camera. Kan helaas gebeuren in de regen.