Junior Thijmen Paardekoper wint de 5e Avondploeg populaires

Een kleine vijftig renners waren present op de Meerdijk voor de 5e wedstrijd in de serie Avondploeg Populaires 2022. Herm Eising, de runner up in het algemeen klassement, ontbrak deze keer op het appèl, want als rechtgeaard Feyenoord-aanhanger moet je nu natuurlijk in Tirana zijn. Stan Wijkel was er wèl om zijn gele leiderstrui te verdedigen. Met succes, al moest hij het deze keer in de sprint afleggen tegen Thijmen Paardekooper, die de dagzege binnenhaalde. Dik verdiend trouwens, want de junior uit Valthermond bruiste weer van de energie. Er waren maar weinig ontsnappingspogingen, waar hij niet bij betrokken was.

Aan pogingen geen gebrek. Al vanaf het begin werd de knuppel in het hoenderhok gegooid. Eerst door René Mink en Rick Pors. Van René zijn we dat zo vroeg in de wedstrijd wel gewend, Rick daarentegen komt meestal pas later op stoom. Maar de beide heren kregen direct tegenspel van met name Thijmen Paardekooper, Stijn Oost en Sander Kroeze. Hierna werd het initiatief overgenomen door Tobias Dall en Thijmen Paardekooper, waar ook de Peddelaars Bas Witten en Jasper Knust zich mee gingen bemoeien. Maar dit probeersel werd snel geneutraliseerd.

Vervolgens was Nick Zuidema aan de beurt, in het gezelschap van Bryan Brink waarbij ook Thijmen Paardekooper zich weer aansloot. Een trio dus, dat vanuit de achtergrond versterking kreeg van ondermeer Jan Vos, René Mink en Stan Wijkel. Ook dit spoor liep dood en toen kwam het moment, waarop Quinten Vos kennelijk had gewacht. Hij perste er een onverwachte solo uit, die hem rondenlang met een ruime voorsprong aan de leiding hield. In zo’n situatie kun je eigenlijk alleen maar hopen op steun van achteruit, maar die kwam niet. En toen het peloton echt begon te jagen, was het snel gebeurd met de pret. “t Was te proberen”, aldus het nuchtere commentaar van Quinten die de afgelopen drie weken in het buitenland vakantie vierde.

Zo bleef het maar doorgaan met allerlei groepjes, die tevergeefs een gaatje probeerden te slaan. In de finale zagen we nog een kwartet met Thijmen Paardekooper, Nick Zuidema, Yorick Kamphuis en de goed rijdende Elmar Bischop (een renner die zich snel ontwikkelt).

Maar uiteindelijk werd het toch weer “gewoon” een massa-sprint met Thijmen Paardekooper als winnaar. Hij klopte Stan Wijkel (2e), Quinten Vos (3e), Bryan Brink (4e), Elmar Bischop (5e) en Arjen van Putten (geen transponder).

In het peloton finishte ook nieuweling Thijs Booy, die daarmee een persoonlijke topprestatie leverde. Hopelijk is dit de opmaat voor de toekomst. Het zou voor Thijs een mooie beloning zijn voor zijn onverbeterlijke doorzettingsvermogen.

In het algemeen klassement is Thijmen Paardekooper met 40 punten nu opgeklommen naar de 4e plaats achter Stan Wijkel (66), Herm Eising (51) en Jeff Vermeulen (44). Bij de dames was Marlies Vos de best geklasseerde (12e) en zodoende behield zij de leiderstrui.

De top 10:

1 Thijmen Paardekooper, Valthermond