Karsten Veen snelste sprinter tijdens 8e JouwHypotheek populaires

Deze dinsdag (4 juni) stonden er gelukkig méér renners aan de start van de Populaires dan de vorige keer, toen we plotseling te maken kregen met een enorme dip.

Herm Eising had de stoute schoenen aangetrokken en deed voor het eerst in lange tijd weer eens mee. Een daverend succes werd het (nog) niet, maar dat was ook niet de verwachting. Diana Boeser hadden we ook al een tijdje niet meer gezien. Zij heeft een nieuwe hobby gevonden in het rijden van gravel-wedstrijden, een discipline waarin we ook Iris Offerein en Marlies Vos hebben gesignaleerd (resp. 1e en 6e in Aalten). Diana heeft zich ondertussen gekwalificeerd voor het WK gravel, dat in oktober plaats vindt in België (Halle).

Als Diana er is, dan is Benito Pekel vast ook in de buurt. En inderdaad, Benito wàs er, maar deed niet mee. Aan het eind van een ICW-wedstrijd in Norg (29 oktober) kwam hij ten val en brak zijn heup. Daar ben je mooi onklaar mee en sindsdien is Benito alleen maar bezig om te revalideren. Het ziet er naar uit, dat hem dit gaat lukken maar een wedstrijdje fietsen zit er voorlopig nog niet in.

Verder kregen we nog een stralende Daniël Hessels voor de lens. Daniël was vanzelfsprekend in een opperbeste stemming na zijn zege op de Vamberg, waar Mart Vos 3e werd (ook keurig natuurlijk).

Maar verreweg het meest verrast waren we toch wel door de aanwezigheid van Romée Ebbinge. Dat was echt heel lang geleden !! “Tien jaar”, aldus Romée, die toen nog “op” Erica woonde en bij de jeugd in categorie 6 fietste, samen met o.a. Gerben de Sain en Melvin Smit.  Na die tijd is ze zich helemaal gaan richten op het schaatsen en dat doet ze nog steeds, op een hoog niveau. Op het NK langebaan (waar je je wel eerst voor moet kwalificeren !), eindigde ze als 15e met twee persoonlijke records. Met haar basisconditie zit het dus wel snor en dat kwam haar op de Meerdijk prima van pas, want ze fietste probleemloos mee in het hoge tempo van het peloton. En als er al een probleempje dreigde te ontstaan, dan was Karsten Veen dicht in de buurt. Met Karsten kan Romée goed opschieten, om het zo maar eens te zeggen. Er zijn plannen om binnenkort samen in Heerenveen te gaan wonen.

Zo word je er even fijntjes aan herinnerd, dat de jaren voorbij vliegen. Dat ontdekte ook Richard Olijve, die 40 jaar geleden als nieuweling in het shirt van Wsv Emmen zijn eerste populaires reed op de Meerdijk. Dat was nog in de tijd, dat het parcours precies andersom werd gereden. En de start/finish was toen ook op een andere plek: op het lange stuk na de eerste twee bochten ter hoogte van het hockeyveld.

Oud-voorzitter Jan Kalter had zijn vertrouwde plaats achter de laptop weer ingenomen. Hij was terug van zijn fietsvakantie in Frankrijk, waar hij elk jaar de uitdaging opzoekt van het klimwerk in de Alpen, samen met een vast groepje vrienden onder wie onze oud-leden Coen Holzhauer en Roelof Kazemier. Jan’s vrouw Nomi, met wie het naar omstandigheden redelijk goed gaat, was er ook bij en daar wordt een mens echt blij van ! Hopelijk blijft het allemaal goed gaan. We blijven voor je duimen, Nomi !

Speaker Arjan Freriks is binnenkort de volgende, die op vakantie gaat. Naar Madeira nog wel. Daar kwam een normaal mens vroeger nooit en ook dat is een teken, dat de tijden ingrijpend zijn veranderd. Maar het is Arjan van harte gegund en we zullen hem zeker gaan missen achter de micro.

Erg druk had hij het overigens niet deze keer, want door het hoge tempo waren ontsnappingen maar een kort leven beschoren. Uiteraard waren er genoeg renners, die wel iets wilden proberen: Arjen van Putten, Tom Buls, Mart Vos, Jacky Lotterman, Sven Meis, Lars Alkema, Rick Pors, Tobias Dall en Pascal Schwiderek (RSC Nievenheim) om er maar eens een paar te noemen. ’t Was allemaal van erg korte duur en ook de allerlaatste poging van Jacky Lotterman samen met Arjen van Putten strandde.

Bij het ingaan van de laatste ronde zagen we Karsten Veen naar voren schuiven. Karsten had zijn handen vrij, nu hij Romée veilig en wel door de wedstrijd had geloodst, en nu had hij nog wat krachten over voor een scherpe sprint, die hij glorieus wist te winnen. Zijn eerste overwinning in het shirt van de Peddelaars. En wie finishte daar als tweede ? Zagen we dat goed ?? Ja hoor, het was Willem Jan Belt, die zich steeds beter op zijn gemak begint te voelen in “het grote mannenpeloton”.

De 3e plaats ging naar Patrick Nieuwenhuis, die het duel met Arjen van Putten in zijn voordeel besliste en daarmee zijn leidende positie in het klassement nog iets verstevigde.

Iris Offerein was de best geklasseerde dame (13e). Romée Ebbinge die tweede werd bij de dames, reed zonder transponder en werd dus niet geklasseerd.

De uitslag:

1 Karsten Veen (Westerlee), 2 Willem Jan Belt (Dalen), 3 Patrick Nieuwenhuis (Gieten), 4 Arjen van Putten (Emmen), 5 Lars Alkema (Gieten), 6 Wilfred Tiemes (Uffelte), 7 Daniël Hessels (Emmen), 8 Sven Meis (Gasselte), 9 Mart Vos (Aalden), 10 Jan Vos (Sleen), 11 Ivar Hengeveld (Dalen), 18 Goos Beukema (Sleen), 19 René de Vos (Emmen), 22 Arjan de Jonge (Emmen), 23 Laurel ter Braak (Eeserveen)

Algemeen klassement:

1 Patrick Nieuwenhuis (69), 2 Arjen van Putten (57), 3 Lars Alkema (56), 4 Elmar Bischop (52), 5 Willem Jan Belt (50)

Dames:

1 Laurel ter Braak (43), 2 Marlies Vos (40), 3 Demi Beernink (34)

Marlies Vos woont (na een onderbreking) weer in de stad Groningen, zodat we haar de komende tijd niet meer op de Meerdijk zullen zien.