Laatste trainingsrit gewonnen door Steven Willemsen

De laatste trainingsrit van dit voorjaar ging naar Steven Willemsen. De semi-prof uit Groningen, rijdend voor de globetrotters van Universe Cycling Team, bekroonde een lange vlucht met de jonge maar sterke Steijn Oosterveld, die na een succesvolle juniorenperiode debuteert bij de beloften.

Dit duo had al vrij snel in de wedstrijd een voorsprong genomen. Aanvankelijk hoorde Pim Funken daar ook bij, maar die moest na enkele rondjes afhaken. Wat niet zo’n wonder is, want het tempo lag erg hoog deze keer. Je kon goed merken, dat veel renners de afgelopen weken flink bijgetraind hebben.

Er stonden zaterdag 70 renners aan de start. Dat waren er meer dan verwacht en men kan zich afvragen, of het niet zinvol is om er voortaan nog een extra wedstrijddag aan toe te voegen.

Deze laatste trainingsrit was het ook opvallend, dat er nogal wat deelnemers waren, die je zelden of nooit ziet op de Meerdijk. Daarbij enkele totaal nieuwe namen, zoals die van Joëlle Ruben van studentenclub “Tandje Hoger” en Lianda Veuger uit Hoogeveen, die het “vak” nog helemaal moet leren en daarbij kennelijk de hulp krijgt van Sander Kikkert, die zich zonder problemen opofferde als “mentor”.

Het best vertegenwoordigd waren de Peddelaars, die hun gelederen hadden aangevuld met Karsten Veen. HWV Hardenberg was ook weer van de partij met flink wat renners en bovendien was deze keer ook de Friese Houttec-ploeg naar Emmen gekomen. Jammer genoeg zonder Joeri Fledderus, die we al een hele poos niet meer hebben gezien. En waar waren de mannen van Omega eigenlijk ? Op trainingskamp in Spanje misschien ? Wie weet. “Maar dan wel met een potje bier er bij”, aldus Thomas Vos die zijn voormalige clubmakkers vorig jaar natuurlijk “van dichtbij” heeft leren kennen.

Van WSV Emmen stonden aan de start: Goos Beukema (vaste prik), Ivar Hengeveld (vaste prik), Jessica Lantinga en Sander Hummel. Geen Jan Vos dus op wiens aanwezigheid we stiekem wel hadden gehoopt. Een wedstrijd op de Meerdijk zonder Jan was tot voor kort bijna ondenkbaar, maar dat lijkt nu geen vanzelfsprekendheid meer. Zijn optreden van de vorige week bleek dus slechts een eenmalige oprisping te zijn geweest. Dan moet het dit jaar dus maar op de dinsdagavonden gebeuren, Jan ! Alvast even noteren in je agenda: 16 april, de eerste populaires op de Meerdijk.

Na de twee opwarmrondjes, ging de wedstrijd open en het was Marco van Dijken, die de eerste ronde voor zijn rekening nam. Maar het initiatief werd snel overgenomen door anderen en in de volgende ronde schoof Steven Willemsen al door naar het front waar hij in het gezelschap verkeerde van de NWV’ers Gijs Bosch, Jitse Breeuwsma en Sjoerd Hollander. In de 4e ronde was het zover: drie renners kwamen licht afgescheiden door. Dat waren Steven Willemsen, Steijn Oosterveld en Rob ter Burg. Enkele renners (o.a. Nakken, Bischop, Hayma, Meis, Dam, Nibourg en Funken) beseften, dat de slag ging vallen en probeerden aan te sluiten. Dat lukte alleen Pim Funken, die daar echter wel de tol voor moest betalen.

Uiteindelijk bleven alleen Willemsen en Oosterveld over en dit tweetal vergrootte de voorsprong elke ronde een klein beetje. Vanuit het peloton kwam er reactie van een dapper drietal met Samule van der Meer, Niek Dam en Sjoerd Hollander. Zij kwamen echter niet veel dichterbij en na 4 ronden staakten ze hun inspanningen. Hierna konden de beide koplopers min of meer op hun lauweren gaan rusten en dat deden ze ook. Langzaam maar zeker leverden ze beetje bij beetje iets in van hun voorsprong, die 41 seconden had bedragen. Op een gegeven moment begon het peloton bloed te ruiken en dat leverde een felle jacht op, waardoor het tot het eind spannend bleef.

Het peloton brak in twee groepen, maar de koplopers hadden bij het ingaan van de laatste ronde nog steeds een voorsprong van 10 seconden en dat was genoeg om stand te houden. Steven Willemsen had nog wat reserves over en kwam afgescheiden als winnaar over de streep op 7 seconden gevolgd door de moegestreden Steijn Oosterveld. Patrick Diepstra voerde het eerste deel van het peloton aan en werd knap 3e.

In de B-groep ging de zege naar nieuweling Johan Bart Postma uit Kollumerzwaag, die we trouwens met de A-groep zagen afsprinten. Misschien is het goed om het wedstrijdconcept met een A- en een B-groep nog eens kritisch onder de loep te leggen, want veel nieuwelingen en dames denken dat het verplicht is om in de B-groep te starten, wat niet zo is.

Na de succesvolle serie trainingsritten kunnen we ons nu opmaken voor de traditionele Paasrace. Zou je denken, want dat is immers al sinds de jaren ’70 een vaste traditie. Maar dit jaar even niet, want ……… FC Emmen moet een inhaalwedstrijd spelen op de Meerdijk. Tegen FC Groningen. Het is een wedstrijd, die al op 19 januari gespeeld had moeten worden, maar die toen is uitgesteld in verband met ziekte van een groot aantal Groningers. Ja en dan is er kennelijk maar één dag waarop die wedstrijd kan worden ingehaald en dat is dan uitgerekend Paasmaandag, waarvan al lang van te voren bekend is, dat er een wielerwedstrijd (jeugd en masters) op het programma staat. Goed geregeld !

Uitslag 6e trainingsrit (alleen met transponder)

A-groep

1 Steven Willemsen (Groningen), 2 Steijn Oosterveld (Onnen), 3 Patrick Diepstra (Roden), 4 Bruno Nakken (Assen), 5 Frank Veenwijk (Leens), 6 Pim Funken (Assen), 7 Robert Jan Nibourg (Hardenberg), 8 Niek Dam (Lutten), 9 Rob ter Burg (Leusden), 10 Samuel van der Meer (Assen)

B-groep