Marcel Fröse kwam, zag en overwon. Kieft All Office populaires #4

Met 60 deelnemers ging de 4e etappe van de dindsdagavond-populaires van start onder uitstekende weersomstandigheden. Wat dat betreft, daar leek het ’s middags niet op, want toen was er een zware bui overgetrokken, zodanig dat het parcours op verschillende plekken nog moest worden schoongemaakt, vóórdat er gestart kon worden.

Ook deze keer stonden er enkele nieuwe gezichten aan het vertrek, zoals Cas v.d. Veen uit Apeldoorn, Oene Veenwijk, Durk Beetsema, Liam Scott Douglas en de studenten Johannes Gietema, Jeroen Engels en Moses Laulier. Verder weer een aantal “oude bekenden”, die we om uiteenlopende redenen een tijdje niet in actie hebben gezien op de Meerdijk, zoals Gert-Jan Bos, Jesse Rengers, Hein Jalving, Jaap Bults, Iris Hoonakker, Karsten Veen, Leon Ellermann en Marcel Fröse. Vooral de aanwezigheid van laatstgenoemden bracht duidelijk leven in de brouwerij.

Twee koplopers

De wedstrijd was nog maar net begonnen, of de eerste aanvaller meldde zich in de persoon van Leon Ellermann. Leon heeft ondertussen een vierdaagse Poolse etappe-wedstrijd in de benen en daar kan hij in de komende tijd wellicht de vruchten van plukken. Nadat Leon was ingelopen, was het de beurt aan Marcel Fröse, die samen met zijn landgenoot Felix Wigger en met Karsten Veen (goed op dreef) in de aanval ging. Martijn Dijkstra sloot ook nog aan, maar moest er ook al snel weer af, net als Wigger. Bryan Brink en Quinten Vos (prima gereden), namen het stokje over en waagden de oversteek naar het sterke tweetal voorop. Daar hielden ze het een tijdlang vol, maar uiteindelijk moesten de dappere aansluiters er toch af, zodat alleen Marcel Fröse en Karsten Veen overbleven. Maar het peloton was niet van plan om het er bij te laten zitten en zo ontstond een boeiend gevecht tussen het tweetal voorop en de jagende meute.

Hergroepering

In die fase lag het tempo erg hoog, waardoor velen in de problemen kwamen en er de brui aan gaven. Koen Nooijen moest de wedstrijd noodgedwongen verlaten met een “lachend” achterwiel. Na een lange jacht slaagde het peloton er toch nog in om de beide koplopers te achterhalen, waarna er ruimte kwam voor nieuwe initiatieven. Stijn Oost (die beloofde om nog een keer te zullen winnen op de Meerdijk) probeerde het. Net als Liam Scott Douglas uit Cuxhaven, die studeert aan de Strathclyde-universiteit in Glasgow. Maar als eenling moet je van aparte klasse zijn om weg te blijven. Iets voor Marcel Fröse misschien ?

Solo Fröse

En jawel hoor, de sterke man uit Emden ging na alle inspanningen, die hij al had geleverd, “gewoon” nogmaals in de aanval. Metertje bij metertje wist hij te pakken op het peloton, van waaruit Karsten Veen ondertussen in de tegenaanval was gegaan. Maar hij kwam te laat, de vogel was gevlogen.

Als “troost” voor Karsten kunnen we melden, dat hij de snelste ronde realiseerde in 2 minuten en 10,19 seconden met een gemiddelde snelheid van 49,77 km. Bovendien won Karsten ook nog eens overtuigend de eindsprint van het peloton, waardoor hij 2e werd op 11 seconden. De strijd om de derde plaats was buitengewoon spannend met Quinten Vos (3e) en Stijn Oost (4e) in de hoofdrollen. Voor Joost Freriks waren de druiven zuur. De anders zo snelle klassementsleider passeerde als 18e de finishlijn en liet daarover duidelijk zijn ongenoegen blijken.

Willemijn Prins kon als eerste dame weer terugzien op een uitstekende eindsprint. Vorige week werd ze 6e en nu 7e waarmee ze in puntenaantal op gelijke hoogte kwam met Laurel ter Braak.

Opvallend waren ook de prestaties van Martijn van Deest en vooral ook van Luco Bos die als jeugdrenner (cat. 7) buiten mededinging meedeed en tot het einde keurig tussen de wielen bleef.

De uitslag

1 Marcel Fröse, Emden

2 Karsten Veen, Westerlee

3 Quinten Vos, Emmen