Metec Paasrace Masters voor Chris Jansen

In het begin van de (vorige) week was het nog een dubbeltje op zijn kant, of de Metec Paasrace wel doorgang zou kunnen vinden. De club kampt met een tekort aan vrijwilligers en dat noodzaakte het secretariaat tot het sturen van een email waarin vrijwilligers werden opgeroepen om zich te melden voor de diverse werkzaamheden die nu eenmaal nodig zijn om een wedstrijd goed te laten verlopen. Deze oproep leidde gelukkig tot een aantal positieve reacties. En zo kwam het, dat we – met dank aan alle vrijwilligers – alsnog getuige konden zijn van een mooie wedstrijddag op de Meerdijk, die bovendien helemaal droog is verlopen.

Het Paasfestijn begon maandag om 10 uur. Op dat tijdstip stonden vijftig masters, voornamelijk afkomstig uit Noord- en Oost-Nederland, opgesteld aan de startstreep. In het shirt van  WSV Emmen zagen we Arjen van Putten, Herm Eising, Jan Vos, Goos Beukema, Arjan de Jonge, Bas Hansler en Herman Luimes. Van dit zevental heeft Arjen van Putten ons – in positieve zin – het meest verrast. Het was namelijk de eerste keer dit seizoen, dat we hem in actie zagen en dat duidt meestal op een conditie-achterstand. Maar dat bleek alleszins mee te vallen, want Arjen perste er met een mooie eindsprint een onverwachte podiumplaats uit. Dat was dus een meevaller. En om het feestje compleet te maken, kwam Arjen ook nog als winnaar te voorschijn uit de tussensprint, wat hem een lekkere Paashaas opleverde. De overige WSV’ers reden de wedstrijd uit in het peloton en zullen daarmee waarschijnlijk wel tevreden zijn.

Een spetterende wedstrijd was het overigens niet. Het tempo lag in de eerste helft van de wedstrijd vrij laag, wat bij toeschouwer en ex-renner Jaap Bults de opmerking ontlokte, dat hij ook wel had kunnen meedoen.

In de tweede helft werd het tempo iets opgevoerd, maar dat leidde niet tot beslissende demarrages. Jan Bloemert uit Rouveen reed rondenlang alleen voor het peloton uit en dat was een dappere poging om wat leven in de brouwerij te brengen. Ongetwijfeld was zijn hoop gevestigd op versterking vanuit het peloton, maar dat kwam er alsmaar niet van. Iedereen bleef zitten waar hij zat. Een groepje met Ruben Mensink, Robert Jan Nibourg, Arjen van Putten, Dick Post, Huub Zuiderveld, Chris v.d. Vegt en René Mink kwam weliswaar aansluiten, maar zij vormden slechts de voorbode van het naderende peloton. Nibourg en Bloemert bleven het nog even volhouden, maar desondanks volgde er een hergroepering.

In het laatste kwartier ging Arjan de Haan (net als Bloemert afkomstig uit Rouveen), het eens proberen. Hij kreeg versterking in de persoon van Gert de Veen, die met deze actie aantoonde over veel moraal te beschikken. Dit duo zag de voorsprong echter snel afbrokkelen en bij het ingaan van de laatste ronde was al duidelijk, dat zij het niet zouden halen. Een massasprint moest de beslissing brengen en het was Chris Jansen, die over de snelste benen bleek te beschikken. Dat was meteen zijn tweede zege in drie dagen tijd, want op zaterdag had hij ook al gewonnen in Almelo en een week eerder (1 april) was hij als 4e gefinished in de Omloop van  Herxen. Een voortreffelijke seizoensopening dus.

Achter Chris Jansen legde René Mink keurig beslag op de 2e plaats. Net als in 2022, toen hij tweede werd achter Quinten Vos. Achter de rug van Arjen van Putten, die knap 3e werd, vochten Niels Koster en Gerald Keijzer een bloedstollend duel uit om de 4e plaats, die door de Peddelaar uit Hoogeveen met miniem verschil in zijn voordeel werd beslist. Gerald Keijzer, ooit 2e in de Gouden Pijl achter Leo Hollemans en winnaar van de Rondes van Nieuw-Amsterdam (1990) en Barger-Oosterveld (1991) stond bekend om zijn snelle eindschot, maar moest nu dus genoegen nemen met een overigens zeer verdienstelijke 5e plaats.

Rest ons nog te vermelden, dat Jan Bert Zandbergen er gelukkig ook weer bij was. Als deelnemer wel te verstaan. Het gaat met hem de goede kant op en hij is weer voor halve dagen aan het werk. Maar op de fiets blijft pech hem achtervolgen, want nu haalde hij de finish weer niet vanwege een lekke band.

De uitslag:

1 Chris Jansen, Hardenberg