Metec Paasrace: Twee keer zilver jeugdrenners WSV Emmen

Nadat we ’s morgens hadden kunnen genieten van de Masterwedstrijd, ging het paasprogramma ’s middags gewoon verder met de jeugd. Exact honderd jonge coureurs namen er aan deel en dat was iets meer dan verwacht, gezien de sombere prognoses vooraf. Maar ’t waren er natuurlijk lang niet zoveel dan in de jaren vóór de corona, toen het gebruikelijk was dat er toch wel zo’n 130 à 140 deelnemers waren.

Dat roept de vraag op, in hoeverre corona van invloed is geweest. Na de eerste jeugdwedstrijden in dit seizoen is het algemene beeld, dat met name in de jongere categorieën de aanwas van nieuwe rennertjes wat te wensen over laat. Of dat te maken heeft met corona, valt natuurlijk moeilijk te zeggen.

Maar één ding is zeker: aan de weersomstandigheden kan het op de Meerdijk niet gelegen hebben, want het was schitterend Paasweer. Iedereen verkeerde dan ook in een opperbeste stemming. Alhoewel ….. de eerste kritische geluiden richting de jury waren al weer te horen, wat iemand deed verzuchten: “We zijn weer helemaal terug, ’t is gewoon weer als vanouds.”

Dat kon je van de rennertjes nog lang niet zeggen eigenlijk, want er werd in sommige categorieën bepaald nog niet op het scherpst van de snede gekoerst. Met name in categorie 6 heerste een vakantiestemming, hetgeen voor de jury aanleiding was om er een rondje af te doen. Dat hadden er trouwens ook wel drie of méér kunnen zijn, want er gebeurde helemaal niets. Het is toch echt te hopen, dat er in de loop van het seizoen een paar renners gaan opstaan, want anders brengen ze Jan Willem Blaauw voortaan in een zetel naar de zege.

Bij WSV Emmen moeten de successen voorlopig vooral komen van Rafaël Horsman en Joren Pijpker. Zij leverden beide weer een uitstekende prestatie met hun 2e plaatsen in categorie 2 en 3, achter de respectievelijke winnaars Roan van der Meulen en Bjorn Schiphof die allebei ook al hadden gewonnen in Hoogeveen en in Zwolle.

Soms wil Age Menzen ook nog wel eens verrassen met een podiumplaats. Bij het ingaan van de laatste ronde lag hij veelbelovend aan de kop van het peloton, maar in de uitslag kwam hij deze keer niet verder dan de 12e plek.

Van WSV Emmen zagen we daarna alleen nog Joënna Wijnands en Germ Menzen in actie. Voorbij is de tijd, dat er in de kantine van de club een foto hing met daarop bijna 50 jeugdleden ! Vijftig ??? Jazeker, ’t was in de jaren ’80. Vraag het maar na aan bekende en minder bekende jeugdrenners van toen, zoals Allard Engels, Anton Tuinman, Harry en Albert Dijkstra, Benny Gosink, Bert van der Kaap, Erik Ekkelenkamp, Cor Horstmann, Cor van der Haar, Miranda, Michell en Freddy Tappel, Erik Timmermans, Albert Jan Jakobs, Harold Doevelaar, Bertwin Zwiers en vele anderen.

Terug naar de actualiteit. Wat de Paasraces betreft kunnen we vaststellen, dat de oudste categorieën kennelijk nog een beetje op gang moeten komen. Verder viel op, dat 5 van de 7 winnaars dezelfden waren, die ook in Hoogeveen het snelst waren. Alleen categorie 4 (Siem Veneman) en categorie 7 (Joris Nomden) kenden een andere winnaar. Vooral Joris was daar erg blij mee, want hij liet luid en duidelijk horen, dat hij gewonnen had. Overigens was het Lennon Grobbink die in deze categorie de sterkste indruk achterliet.

Aan de microfoon stond deze keer Cor Rijpma. Hij fungeerde min of meer als de vervanger van Marjo Nijmeijer, die we al een tijdje gemist hadden. Nu blijkt, dat zij herstellende is van de (tamelijk ernstige) gevolgen van een aanrijding met een jeugdrenner. We wensen Marjo een goede en snelle revalidatie toe.

Hou je taai, Marjo !

Rest ons nog om de organisatie te bedanken voor de goede verzorging. Mede daardoor, maar ook door het prachtige lenteweer was het aangenaam vertoeven op de Meerdijk.

De belangrijkste uitslagen gemengd (podium):

Categorie 1

1 Vince Hooikammer, Noord-Westhoek

2 Lot Wijrdeman, de Peddelaars

3 Emmie Veneman, Zwaluwen A.

Categorie 2

1 Roan van der Meulen, Hanzerenners

2 Rafael Horsman, WSV Emmen

3 Pelle Menting, de Adelaar

Categorie 3

1 Bjorn Schiphof, Otto Ebbens

2 Joren Pijpker, WSV Emmen

3 Gerson Bouwman, Stormvogels

Categorie 4

1 Siem Veneman, Zwaluwen A.

2 Merle de Vries, Excelsior G.

3 Finn Menting, de Adelaar

Categorie 5