Metec Paasrace voor de jeugd leverde mooie wedstrijden

Nadat de masters hun Paasrace hadden gereden, was het de beurt aan de jeugd. De mensen van de Stormvogels waren er helemaal klaar voor, want zij hadden zich geïnstalleerd in een party-tent van de club. Zomerse taferelen dus en het kostte dan ook enige moeite om het aanbod om er ook bij te komen zitten, af te slaan. Er moeten tenslotte foto’s worden gemaakt nietwaar ! En even verderop was het ook gezellig, want daar zat één van de dames van de EHBO – lekker uit de wind – te breien. Gelukkig hoefden ze verder niets te doen.

Wat een genot is het toch altijd om de jeugd in actie te zien. Vooral in de jongere categorieën, waar niet ingewikkeld wordt gedaan, maar waar nog gekoerst wordt volgens het principe van “wie het hardst kan rijden”. Ze fietsen allemaal hun eigen wedstrijd en doen hun stinkende best. Waar hun volgende wedstrijd is,  weten ze niet en van trainingsschema’s hebben ze nog niet gehoord. Kortom, gepiekt wordt er niet. Iedereen is vol overgave bezig met de wedstrijd van nu.

Daarom is het ook zo jammer, dat juist deze jongere categoriëen te kampen hebben met een haperende instroom. Dat vertaalt zich in een mager deelnemersveld. Welgeteld stonden er in de drie jongste leeftijdsgroepen niet meer dan 25 deelnemers aan de start.

Ook Emmen kent een gebrek aan jeugdrenners. Althans op de weg. Jonge veldrijders en mountainbikers zijn er genoeg. Hopelijk lukt het, om (een deel van) deze groep te interesseren voor de weg.

Zo kon het gebeuren, dat WSV Emmen zonder specifieke wegrenners, maar met vier “combi-renners” present was in de Paasrace: Pepijn Kuipers, Rafaél Horsman, Joren Pijpker en Micha Prins waren de mannen die de eer van de club hoog moesten houden. En dat hebben ze uitstekend gedaan, zeker wanneer men bedenkt, dat ze alle vier in dat weekend ook al een mtb ljc wedstrijd in Oldenzaal in de benen hadden zitten. Pepijn, Rafaél en Joren scoorden alle drie een podiumplaats en dan doe je toch waarachtig niet voor spek en bonen mee ! Micha is nog niet zover, maar ook hij kan best tevreden zijn. Per slot van rekening was dit immers pas zijn allereerste officiële wegwedstrijd. Micha kwam geen enkele keer in de problemen en reed de wedstrijd moeiteloos uit in de buik van het peloton. Maar zo’n debuut is natuurlijk altijd een beetje spannend en dan is het geen wonder, als er even een handje omhoog gaat bij het passeren van de finishlijn. “Yes, ’t me gelukt !!“

In het Noord-Oosten, dat binnenkort wordt samengevoegd tot één regio, zijn er nu drie wegwedstrijden voor de jeugd georganiseerd, namelijk in Hoogeveen, Zwolle en nu dus op de Meerdijk. Tot dusver zijn alleen Roan van der Meulen (cat. 3) en Bjorn Schiphof (cat. 4) erin geslaagd om de volle buit in de wacht te slepen. Emmie Veneman (cat.1) won twee keer, net zoals Vince Hooikammer (cat. 2) en de Amstel-renner Quinten de Jong die op de Meerdijk het snelst was en een week eerder ook al een selectie-wedstrijd had gewonnen. In Uithoorn weliswaar, maar toch.

Er waren trouwens nóg een paar “vreemdelingen” uit andere regio’s die we hier niet zo vaak zien. De Eemlanders Sara Pols, Teun Nagel en Lotte Bouman kun je eigenlijk nauwelijks vreemdelingen noemen, want zij komen hier vaker. Sara Pols zelfs al als piepjong meisje vanaf categorie 1. Maar dat geldt niet voor Alessandro Dupree van Het Stadion in Utrrecht en voor Merle de Vries van Excelsior Gouda, Nederlands kampioen bij de meisjes. Ze kwamen allemaal niet voor niets, want allemaal zaten ze voorin de uitslagen. Lotte Bouman sprintte in categorie 6 zelfs naar de zege. In die categorie speelden de meiden de baas en was Thom Berends de bestgeklasseerde jongen op plek 6. Leuk om Thom weer eens op het podium te zien !

Ook de beide regerend Nederlandse kampioenen Vince Hooikammer en Hugo Cappon lieten zich van hun beste zijde zien. Vince greep in categorie 2 de overwinning via een solo, waarbij hij wegreed van Tigo van der Linde en de dappere Pepijn Kuipers. Zij werden 2 en 3. Hugo Cappon toonde in categorie 5 zijn snelle benen in een allesbeslissende eindsprint.

Rafaél Horsman kreeg te maken met de kracht van Roan van der Meulen. Rijdend in zijn nieuwe oranje helm had hij enige moeite om op gang te komen, maar na een poosje streek hij neer op het drietal Tim Veneman, Yme Veenstra en Roan van der Meulen, waardoor er op dat moment 4 renners aan de leiding reden. Dit kwartet bleef niet bij elkaar. Roan en Tim namen afstand en beslisten onderling wie de winnaar zou worden. Roan was net iets sneller. Op korte afstand won Rafaél (ook met klein verschil) in een spannende sprint van Yme Veenstra, die dus jammer genoeg met lege handen achter bleef.

Alhoewel leeg waren die handen niet, want elke deelnemer kreeg bij het inleveren van het rugnummer een Paashaas mee. Hm, lekker ! We kunnen er uit eigen ervaring over meepraten !

Al met al was het natuurlijk een lange dag, waar we weer goed doorheen zijn gekomen. Dat geldt ook voor Marjo Nijmeijer, die als kenner bij uitstek van het jeugdwielrennen, weer “gewoon” aan de microfoon stond. Maar dat neemt niet weg, dat het ook voor haar een inspannende dag moet zijn geweest. We hopen allemaal van harte haar nog lang “in functie” te mogen zien.

Voor de gedetailleerde uitslagen verwijzen we graag naar de betreffende websites. Wel willen we nog even vermelden, dat alle prijzen (de bekers) werden uitgereikt door Valerie Horsman en die deed dat, alsof ze nooit iets anders heeft gedaan ! Toppy !!