Mooie afsluiting Zomercup op Meerdijk

Onder werkelijk prachtige weersomstandigheden is zondag de laatste Zomercupwedstrijd gereden. Dat gebeurde op de Meerdijk in Emmen, waar de mountainbike-afdeling van WSV Emmen een mooi parcours had uitgezet. “Aanvoerder” Patrick Horsman, die in de afgelopen week is toegetreden tot het clubbestuur, kon er met recht trots op zijn.

Er werd door de renners vol overgave gestreden om de dag- en eindprijzen van de Airolube Zomercup. Een reeks, die dit seizoen 7 wedstrijden omvatte. De serie begon op 27 juni begon in Dalen en werd dus afgesloten op 19 september in Emmen met een deelname van 132 renners.

Zoals gebruikelijk kwam de jeugd ’s morgens in actie met veel deelnemers van onze club. Het is beslist niet overdreven om te stellen, dat de jeugdafdeling mountainbike groeit en bloeit en dat is voor een belangrijk deel te danken aan het enthousiasme van de ouders.

Een stimulerende factor daarbij is natuurlijk, dat er ook sportieve successen worden geboekt, al is dat zeker niet het belangrijkst. Deze keer stonden Rafael Horsman, Lieke de Jonge, Evi Ahlers, Age Menzen, Joren Pijpker en Jan Willem Belt op het podium. Milan van der Zee en Thijs Potters grepen net naast een podiumplaats, maar zij reden een prima wedstrijd en eindigden als 4e en 5e bij de 11- en 12-jarigen. Rafael was weer superieur bij de 8-jarigen, maar omdat hij een wedstrijd had gemist (vakantie) ging het eindklassement naar Tim van Goor. Jan Willem Belt vocht bij de oudste jeugd een spannend duel uit met Pepijn Aalders, die hem in de laatste meters klopte. Geen schande, want Pepijn is in zijn lichamelijke ontwikkeling een stukje verder. Het eindklassement ging in die categorie naar Rick Tissingh, ook al zo’n boom van een kerel. Willem Jan had 2 wedstrijden gemist en werd 5e.

De eindklassementen bij de jeugd:

Meisjes 8: 1 Lisa van der Heide, 2 Lieke de Jonge, 3 Evi Ahlers

Meisjes 9 en 10: 1 Floor Marsman, 2 Lieke Capelle, 3 Vera van der Heide

Meisjes 11 en 12: 1 Rianne Nieuwenhuis, 2 Robin Super, 3 Felien Helmers

Jongens 8: 1 Tim van Goor, 2 Joey van ’t Ende, 3 Rafael Horsman, 5 Pepijn Kuipers

Jongens 9 en 10: 1 Lyam Doddema, 2 Age Menzen, 3 Joren Pijpker, 5 Sem Kuipers, 6 Kyan Scheve, 10 Nils Langejans, 11 Sven Ahlers

Jongens 11 en 12: 1 Jan Willem Blaauw, 2 Steijn A. van Gelderen, 3 Colin Beugelink, 5 Milan van der Zee, 8 Micha Prins, 10 Thijs Potters, 17 Bastiaan Sanders

Jongens 13 en 14: 1 Rick Tissingh, 2 Thomas van Emst, 3 Matthijs Lamain, 5 Willem Jan Belt

’s Middags was er wat minder WSV-blauw te zien. Aan de start zagen we Jordy Brouwer (DNF), Willem Jan Kamerbeek (2e), Sil Jakobs (13e), Fleur ter Braak (1e), Anniek Zwiers (3e) en bij de 40-plussers Herman Luimes (6e) en Gosé Feringa (9e). Bij de junioren reed Willem Jan Kamerbeek de hele wedstrijd voorop, samen met Brian de Vries. Deze won, maar Willem Jan schreef het eindklassement op zijn naam. Fleur ter Braak eindigde ondanks een vingerblessure (opgelopen bij het inrijden) als 1e in de daguitslag en won ook het eindklassement bij de nieuwelingen-meisjes.

De eindklassementen:

Junioren: 1 Willem Jan Kamerbeek, 2 Owen Doddema, 3 Brian de Vries

Nieuwelingen: 1 Tibbe Antonissen, 2 Yaël Plas, 3 Job Weijdema, 23 Sil Jakobs (hij deed slechts één keer mee)

Vrouwen: 1 Petra Sweertman, 2 Rachelle Huberts, 3 Paula van Baar, 4 Anniek Zwiers (1x deelnemer)

Junior-vrouwen: 1 Isa Boverhof, 2 Iris Offerein, 3 Maaike Nijland

Nieuwelingen-meisjes: 1 Fleur ter Braak, 2 Yvette Vermeer, 3 Inge Vermeer

Heren 19+: 1 Erwin Houwer, 2 Bas Homans, 3 Dylan Schra

Heren 40+: 1 Sander Glazenburg, 2 Geert Kamps, 3 Sander van Gelderen, 8 Gosé Feringa, 12 Herman Luimes (1x deelnemer).

Met de prijsuitreiking (prijzensponsors waren Airolube en Trek Zwolle) kwam er een eind aan deze geslaagde wielerdag. Een woord van dank is zeker nog op zijn plaats aan het adres van mensen als Luit Ottema, Jacob Nieborg (de speculaasjes smaakten heerlijk Jacob !) en Kor van het Hof, die hun tijd hebben opgeofferd om de serie Zomercupwedstrijden in goede banen te leiden.