MTB Zomercup Dalen; foto’s en verslag.

Clubfotograaf Fred Haikens had een druk weekend want op zondag 27 juni jl. was hij alweer aanwezig bij de MTB-wedstrijden in Dalen in het kader van de Airolube MTB Zomercup Noord 2021. Natuurlijk waren er ook veel Wsv Emmen renners en rensters bij de deelnemers. U ziet het in de fotoreportages en leest het in het verslag. Dank voor jouw bijdrage Fred !!

Geslaagde MTB-dag in DALEN

Ook de mountainbikers zijn weer “los”. Zondag waren ze te gast in Dalen, waar Sabine Blaauwgeers de drijvende kracht was achter deze 1e wedstrijd (uit een serie van 7) in het kader van de Zomercup 2021. Een initiatief van het district, met Luit Ottema als coördinator. Als sponsor van deze serie wedstrijden fungeert dit jaar Airolube, dat duurzame producten op de markt brengt voor het smeren, reinigen en onderhouden van fietsen, motoren, landbouwvoertuigen enz.

De inzet van Sabine en de vele plaatselijke vrijwilligers (dat is gelukkig allemaal nog mogelijk in een hecht dorp als Dalen) werd beloond met een geweldige opkomst van de zijde van de renners.

Zoals gebruikelijk bestond het ochtendprogramma uit wedstrijden voor de jeugd, met behoorlijk wat WSV’ers aan de start. De trainers van de MTB zijn erin geslaagd om de groep goed door de coronatijd te loodsen en dat leverde meteen resultaat op in de vorm van een zege voor Rafaèl Horsman, die won bij de 8-jarigen. Lieke de Jonge uit 2e Exloërmond debuteerde met een 7e plek, maar stond wèl op het podium als tweede meisje achter Lisa van der Heide.

In de groep van 9- en 10-jarigen betraden maar liefst 6 WSV’ers het strijdperk met Age Menzen (6e en op het podium als tweede jongen), Joren Pijpker (7e en ook op het podium als derde jongen), Sem Kuipers (9e), Kyan Scheve (11e), Simon van Gerwen (13e) en Nils Langejans, die debuteerde met een 16e plaats. Overtuigend winnaar in deze categorie werd Lieke Capelle uit Wolvega, lid van de MBV Havelte.

Ook bij de 11- en 12-jarigen (met Jan Willem Blaauw als prima winnaar) waren er 6 WSV’ers te zien, met Thijs Potters als best geklasseerde op de 5e plaats. Milan van der Zee werd knap 10e en daarna volgden Sven Langejans (17e), Micha Prins (18e), Bjarne van Gerwen (20e) en Rafaël Alberts (21e).

Bij de oudste jeugd tenslotte zagen we de bekende gezichten van Willem Jan Belt en Maurits Blaauwgeers, die dus allebei een thuiswedstrijd reden. Willem Jan sleepte een mooie podiumplaats uit het vuur achter de superieure Mads Teunissen van Manen uit Oosterbeek en de Harderwijker Seb van Dijken. Maurits finishte in het middenveld als 12e.

Om twaalf uur was de start van achtereenvolgens de junioren, nieuwelingen, de vrouwen, de junior-vrouwen en de nieuwelingen-meisjes. Een hele groep, waarvan verschillende renners een “dubbelprogramma” reden: zaterdag op de weg in Emmen en nu de MTB-wedstrijd in Dalen. En om het nog mooier te maken: sommigen reden niet alleen een dubbelprogramma, maar haalden ook een dubbelslag binnen. Dat succes was weggelegd voor Fleur ter Braak, die zowel in Emmen als in Dalen als winnares naar voren trad bij de nieuwelingen-meisjes. Rosan Dekker was er bij de junior-vrouwen ook dichtbij, maar zij moest in Dalen voorrang verlenen aan Iris Offerein en Danique van Espelo. Iris reed heel goed en sloot gewoon aan bij de vrouwenkopgroep met daarbij ook Marlies Vos. Isa Looijenga reed ook in dit groepje, maar zij moest met materiaalpech afhaken. De vrouwen maakten er een eindsprint van met Chimène Boer als winnares. Floor Maten (voor òns was dat een nieuw gezicht) werd 2e en Marlies ging als 3e over de streep.

Bij de nieuwelingen reed Daniël Hessels een prima wedstrijd. Heel lang hield hij gelijke tred met de locomotief van Job Weijdema (4e), maar moest in de laatste ronde wat terrein prijs geven. Daniël werd knap vijfde. De podiumplaatsen waren voor Tibbe Antonissen (1e), de flink wat groter gegroeide Antoine Quint (2e), die zich tegenwoordig inwoner van “Börk” mag noemen en Jidde Koehorst uit Ootmarsum. Tygo Hageman debuteerde in het shirt van WSV Emmen met een 25e plaats.

Bij de junioren hadden we twee ijzers in het vuur. Willem Jan Kamerbeek eindigde in deze categorie als 9e en Mart Vos als 12e. Rens Teunissen van Manen volgde het goede voorbeeld van zijn jongere broer Mads. Ook hij had een ruime voorsprong op zijn naaste belager Bart Kortleve (2e), die op zijn beurt weer bijna een minuut had genomen op Pim Funken, de nummer drie in de wedstrijd.

Bij de senioren (19+) troffen we wel veel bekende gezichten, zoals die van Dennis Brouwer en Stijn Oost, maar geen WSV’ers. Thom Bonder (Assen) was veruit de sterkste in deze categorie. Hij werd gevolgd door Tim Smeenge (2e) en Bas Luca de Vries, die met een “schreeuw van de leeuw” over de finish kwam als teken, dat hij uitstekend gepresteerd had.

Bij de Masters (40+) werd het podium bezet door Arjan Broekema (Oosterwolde), Michiel van Goor (Nijeveen) en Dennis Steverink (Assen). Mark Hessels reed een stabiele wedstrijd en finishte in het middenveld. Hij werd daarmee 11e.

Leuk was het, om het vertrouwde stemgeluid van “good-old” Harry Middeljans nog eens weer te horen als microfonist. Eigenlijk is hij er al mee gestopt, maar is – naar eigen zeggen – nog wel beschikbaar in “noodgevallen”. Als wielerorganisatie is dat iets om in de oren te knopen !