Natte 4e Bikes4You populaires op de Meerdijk

Toen we deze keer de Meerdijk opdraaiden voor de Bikes4you-populaires, was het onheilspellend stil. Geen volle parkeerplaats en geen renners die aan het infietsen waren. Ook het clubgebouw zag er stil en verlaten uit, maar bij nader inzien bleken zich daar toch nog enkele mensen te bevinden, wachtend op de renners die nog zouden komen. Die kwamen niet, op een enkeling na.

De buienradar had zijn werk gedaan. Langdurige regen was er voorspeld en dat had gevolgen, want de meeste renners kozen eieren voor hun geld en lieten het afweten. Welgeteld 14 renners stonden er aan de start. Het waren de mannen (en vrouwen) van de gestampte pot, om het zo maar eens te zeggen. Zij trotseerden de weersomstandigheden, die inderdaad niet al te best waren. Na een poosje zagen we dan ook alleen maar besmeurde gezichten voorbij komen, haast onherkenbaar geworden door de opspattende smurrie.

De organisatie had besloten om de wedstrijd met een kwartier in te korten en daardoor was het allemaal best te behappen. Echt glad was het parcours niet en met de temperatuur was het dik in orde. Zodoende kon iedereen uitrijden. Alleen Sander Hummel, die de vorige week nog zo schitterde, gaf de pijp aan Maarten. “Over en uit”, riep Sander al na een kwartiertje fietsen.

Daardoor kwam hij niet in aanmerking voor de sprint om de droge worst. Die ging naar Maurits Blaauwgeers, die zijn zinnen had gezet op deze hartige lekkernij. Het was één van de weinige hoogtepunten, want voor de (vaste) supporters viel er niet veel te genieten onder deze omstandigheden. We zagen de steeds beter rijdende Jason Stel uit Zwolle in een actieve rol. Maar (nog) zonder succes.  Thijmen Paardekooper probeerde enkele keren om de boel uit elkaar te trekken. Waarschijnlijk had hij dat ook wel gekund, maar telkens bond hij weer in. De volgende dag wacht immers de 1e tijdrit om het districtskampioenschap in Annen ?

En bovendien, Thijmen kan het natuurlijk ook altijd nog afmaken in de sprint en dat was precies wat er gebeurde. Lars Alkema bood nog lang weerstand, maar op de streep was het verschil duidelijk zichtbaar. Stijn Oost won de sprint om de 3e plaats van Arjen van Putten (4e), die hiermee de nieuwe leider in het algemeen klassement werd. Hij nam de leiding over van de niet aanwezige Jeff Vermeulen. De snelste ronde staat sinds 2 mei op naam van Thijmen Paardekooper in de tijd van 2 min. en 14,6 sec. Dat is een gemiddelde van 49,1 km per uur.

De uitslag:

1 Thijmen Paardekooper, Valthermond

2 Lars Alkema, Gieten

3 Stijn Oost, Heerenveen

4 Arjen van Putten, Emmen

5 Maurits Blaauwgeers, Dalen

6 Elmar Bischop, Emmen

7 Mart Vos, Aalden

8 Jason Stel, Zwolle

9 Luco Bos, Emmen

10 Laurel ter Braak, Eeserveen

11 Herm Eising, Emmen