Natte derde voorjaarstrainingsrit

Uitgerekend op het moment, dat de trainingsrit zaterdag van start ging, begon het te regenen en dat duurde totdat de wedstrijd was afgelopen. Niet dat het hard regende, maar soms zat er hagel tussen en het voelde daarom behoorlijk koud aan. Er waren renners die na afloop stonden te trillen op hun benen.

Je kunt niet altijd geluk hebben met het weer, maar jammer was het wel.

Temeer, omdat er een interessant deelnemersveld aan het vertrek stond met nogal wat renners die er voor het eerst bij waren dit jaar. Voor Amber van Joolen uit Groningen was het zelfs haar allereerste koers en bij de Peddelaars hadden ze – na Jille Brinksma – weer een nieuw “konijn” uit de hoge hoed getoverd. Jolan Meerman is zijn naam. Zo waren er nog wel meer nieuwe gezichten, zoals die van Bart Dijk uit Kiel-Windeweer, Tom Schottert uit Hardenberg, Joost Wilting. Uit Duitsland Alban Legeai en Melvin Bahrmann, beide rijdend voor CCS Osnabrück. Zij doen natuurlijk al wat langer mee, maar op de Meerdijk hebben we ze nog niet eerder gezien.

Ja, en dan was er ook nog Willem Jan Belt. Welbekend natuurlijk, maar niet als wegrenner. In het veld behoorde hij deze winter tot de absolute top van Nederland bij de nieuwelingen met 5 (nationale) zeges en een buitengewoon knappe zilveren medaille op het NK in Hoogeveen. Van de weg moest Willem Jan eigenlijk niets hebben. Maar nu is hij dan eindelijk overstag gegaan en dat is heel goed nieuws, want ook op de weg kan hij met de besten mee. Alleen beseft hij dat zelf nog niet helemaal.

Nadat we eerst de nieuwe fiets van Sander Hummel hadden kunnen bewonderen (ziet er goed uit !), begaven we ons naar de startstreep, waar zich 69 renners verzamelden voor een spetterende wedstrijd. Maar daar kwam dus niets van terecht. In de loop van de wedstrijd waren er steeds meer renners, die eieren voor hun geld kozen. Zij zwaaiden af en dat was begrijpelijk. Maar het kwam de wedstrijd natuurlijk niet ten goede.

Mede door het inkorten van de koers, lag een pelotonssprint voor de hand en die kwam er. Op de eerste rij zaten drie renners, die voor een spannend slot zorgden. Niels Koster werd winnaar, maar wie werd er nou 2e ? Afgaand op de foto’s zou je denken dat Bruno Nakken dat was, maar de transponders beslisten anders. Niet Bruno, maar de jonge Duitse belofte (1e jaars) Alban Legeai bleek op de 2e plaats te zijn gefinished. Achter dit drietal was het weer Jille Brinksma, die zijn sprintkwaliteiten bevestigde. Hij werd 4e vóór Arjen van Putten, die met dit resultaat best tevreden mag zijn. In de uitslag zien we verder nog Ivar Hengeveld (26e) en Thijs Booy (27e). Hulde voor de doorzetters !

In de B-groep won Maaike de Vries voor de derde keer. Willem Jan Belt werd 2e (hij reed gewoon verder met de A-groep) en Stella Rieke reed naar de 3e plaats. Amber van Joolen bekroonde haar geslaagde debuut met een mooie 4e plaats. Jessica Lantinga toonde progressie ten opzichte van haar eerdere optreden en werd 7e.

Met verkleumde en besmeurde gezichten (die de kwaliteit van de foto’s niet ten goede kwamen), zocht iedereen na afloop zo snel mogelijk een goed heenkomen. Thuis voor de buis is de koers toch wat gemakkelijker !

Top 10  A-groep

1 Niels Koster (Hoogeveen), 2 Alban Legeai (Duitsland), 3 Bruno Nakken (Assen), 4 Jille Brinksma (De Wijk), 5 Arjen van Putten (Emmen), 6 Niek Dam (Lutten), 7 Emiel Kunkeler (Zuidwolde), 8 Melvin Bahrmann (Duitsland), 9 Axel Pol (Tubbergen), 10 Rudi Nijkamp (Dwingeloo)

Uitslag B-groep

1 Maaike de Vries (Almelo), 2 Willem Jan Belt (Dalen), 3 Stella Rieke (Rheine), 4 Amber van Joolen (Groningen), 5 Isa Helmers (Borgercompagnie), 6 Emma van Deursen (Nijverdal), 7 Jessica Lantinga (Uffelte), 8 Cassandra Snakenborg (Appingedam), 9 Nynke Moen (Groningen)