Nk Tijdrijden In Emmen !!

Afgelopen woensdag 19 juni jl. werd voor Nieuwelingen meisjes/jongens en de Junioren dames/heren het Nederlands Kampioenschap tijdrijden georganiseerd in Emmen.

Hieronder vindt u een bijdrage van clubfotograaf Fred Haikens in woord en beeld !! Dank je wel hiervoor Fred.

Bjarne Hemme Nederlands kampioen tijdrijden

Emmen had woensdag het NK tijdrijden in huis. Veel ophef is daar vooraf helaas niet over gemaakt en dat was te merken aan de publieke belangstelling. Ophef was er wèl, maar die kwam van verkeersdeelnemers, die in het centrum van Emmen vast kwamen te zitten. “Ik ben helemaal niet blij met dit gedoe”, aldus een van de vele mopperaars, die zijn ongenoegen tenminste nog op een fatsoenlijke manier uitte.

Nieuweling Moreno Tak, de zoon van Anton Tak (in 1991 winnaar van Olympia’s Tour) was de eerste die – in de regen – vertrok voor een afstand van 15,52 km. Ook de nieuwelingen-meisjes en de junior-vrouwen moesten diezelfde afstand zo snel mogelijk zien te overbruggen. De junioren kregen 28,46 km voor de kiezen.
WSV Emmen bracht zelf geen renners in de strijd om het kampioenschap, maar wel enkele oud-leden, die we toch nog steeds een warm hart toedragen. Vier maar liefst: Rose Kloese, Lieke Nooijen, Bjarne Hemme en Leon Ellermann. Zij hadden zich weten te plaatsen via een aantal selectie-wedstrijden.

Bjarne Hemme was vooraf al bestempeld als een van de topfavorieten bij de nieuwelingen. Hij wist die rol op een imponerende wijze waar te maken. Met een gemiddelde snellheid van maar liefst 46,423 km/uur raffelde over het parcours, dat voor hem uiteraard bekend terrein was. Met als eindresultaat een gouden medaille, waarmee Bjarne zich in een illuster rijtje wist te plaatsen van voorgangers als Johan Bruinsma (2x), Peter Schep, Bobbie Traksel, Tom Stamsnijder, Robert Gesink, Martijn Keizer, Boy van Poppel, Elmar Reinders (in Oudenbosch), Mathieu van der Poel (in Zwartemeer) en Pascal Eenkhoorn om zomaar eens wat namen te noemen. Bjarne, gefeliciteerd met deze unieke prestatie !!

Ook Lieke Nooijen kwam dicht in de buurt van het podium. Zij stond lange tijd op een bronzen medaille bij de junior-vrouwen, maar kwam uiteindelijk een paar secondjes te kort en eindigde als 5e. Jan Eppo Nieborg reed in de ploegleidersauto mee achter Iris Schultinga, die bijzonder teleurgesteld was over haar 19e plaats.
Maar het seizoen van Iris kan al niet meer stuk na haar fraaie overwinning in de Omloop van Kleine Hein.

De snelste tijd van allemaal kwam op naam van junior Lars Boven. Hij denderde met een gemiddelde van maar liefst 49,445 km/uur door het Drentse landschap.

Wat verder nog opviel ? Het steeds maar groter wordende “leger” nieuwelingen en junioren, dat in Belgische dienst rijdt.

De belangrijkste uitslagen:
1 Lars Boven, Reutum