Opnieuw Duitse zege in Kieft All Office Populaires #5

Opnieuw Duitse zege

De vijfde wedstrijd in het kader van de populaires heeft opnieuw een Duitse victorie opgeleverd. Het was deze keer Christoph Fiebig die er met de overwinning vandoor ging, daarbij geholpen door zijn ploegmaatje Marcel Fröse. Gezamenlijk bleven zij Tobias Tetzlaff de baas, waarmee het denkbeeldige podium geheel voor Duitsland was.

Het deelnemersveld

Nu de vakanties ten einde lopen, begint het deelnemersveld zich weer te “normaliseren”. Deze keer konden we de come-back meebeleven van Iwan Schut, Jan Strijker, Chiel Smit, Bertus Sanders, Daan Koning en de WSV’ers Seine Zandbergen (lang niet gezien), Bennie Gosink en Bram Lobker. Dennis en Jordy Brouwer waren er ook weer bij, evenals Hein Jalving, Thom Langen, Gerben de Sain en Martijn van Deest, die stug blijven doorzetten en elke week een beetje beter gaan rijden. Dat geldt zeker voor Martijn, die weer een uitstekende wedstrijd afleverde.

Nieuwkomers waren er ook een paar op de Meerdijk. Zoals Dennis Herding uit Ochtrup (nabij Gronau) en Keije Solen uit Zwolle, één van Nederlands meest getalenteerde jongeren. Een alleskunner bovendien.

Een “echte” nieuwkomer tussen de deelnemers was Ivan Smid uit Emmen, die zijn allereerste wedstrijd reed. Dat viel logischerwijs nog niet mee, maar het enthousiasme spatte er bij hem vanaf.

Een andere bijzondere deelnemer was natuurlijk Sander Hummel, onze kersverse Nederlandse kampioen tijdrijden. Arjan Freriks, die weer achter de microfoon stond, vroeg terecht om een applaus en als “bonus” kreeg Sander van het peloton de vrijheid om een soort van ere-ronde te rijden.

Snelle actie

Maar daarna werd het snel menens. Met aanvallers als Marcel Fröse weet je, dat je niet lang hoeft te wachten op actie. En dat gebeurde dan ook prompt. Marcel kreeg gezelschap van zijn ploegmaat Christoph Fiebig en Tobias Tetzlaff, die even een tijdje nodig heeft gehad om naar de juiste vorm toe te groeien. Het lijkt erop, dat hij weer helemaal de oude is.

In het peloton waren ondertussen de alarmbellen gaan rinkelen. Ervaren coureurs voelen haarfijn het moment aan, waarop ze moeten reageren. Een kwestie van nu of nooit. Maar er is dan altijd één belangrijke obstakel: de benen moeten wel willen meewerken.

Herm Eising is zo’n ervaren coureur met een neusje voor de goede ontsnapping. Nog net op tijd wist hij aan te sluiten bij onze drie Oosterburen. En ook Arjen Mulder slaagde daar nog in. Maar tja, dan ben je er en dan moet je ook nog eens meedraaien. Dat lukte een paar rondjes wonderwel, maar toen kregen we het verhaal van de benen, die niet langer wilden meewerken. En zo kwam het, dat we Arjen en Herm op een gegeven moment pardoes terug zagen vallen in het peloton, waar Herm aan het staartje een tijdje zat uit te blazen. Dapper gekoerst. Gegokt en verloren, zullen we maar zeggen.

Vrij spel

Hierna had niemand meer de behoefte om in de tegenaanval te gaan. Het trio voorop werkte goed samen en liep steeds verder uit, tot ruim een minuut. In de finale speelden de beide ploegmaats Fiebig en Fröse hun overtalsituatie op de klassieke wijze uit. Fiebig demarreerde en Fröse nestelde zich in het wiel van Tobias Tetzlaff. Mocht die erin slagen om Fiebig terug te halen, dan zou Marcel Fröse er vandoor gaan. Maar zover kwam het niet. Christoph Fiebig bleef alleen voorop en won op glansrijke wijze, waarna Marcel Fröse in de eindsprint om de 2e plaats net een ietsje sneller bleek dan enige concurrent.

Peloton

Ondertussen was er in het peloton een mooie strijd gaande om de 4e plaats en het was mooi om te zien, dat de “jonkies” zich volop in die strijd gingen mengen. Job Weijdema, Keije Solen en later ook nog Daniël Hessels waren van de partij toen zich een groepje formeerde van zes renners met daarin ook nog Stijn Oost, Chiel Smit en Arjen Mulder. Helaas werd dit groepje in de slotronde nog teruggepakt. Maar dat belette Keije Solen allerminst om alsnog de 4e plaats binnen te halen, want hij won overtuigend de pelotonssprint, waarin ook Job Weijdema zich deed gelden. Hij werd knap 7e achter Joost Freriks (5e) en Quinten Vos (6e).

Willemijn Prins was weer de best geklasseerde dame (11e).

Schrikmoment

Jammer genoeg deed zich in de wedstrijd tijdens het passeren ook een minder leuk moment voor, toen een groepje achterblijvers (wellicht opgeschrikt door een waarschuwingskreet van Bas Hansler) uit balans raakte, waardoor Bas moest uitwijken en met zijn pedaal aan de grond kwam. Volgens andere ooggetuigen was er sprake van wielcontact. Hoe dan ook, Bas moest naar het ziekenhuis met een sleutelbeenbreuk en zal een operatie moeten ondergaan.

Daar zit je niet op te wachten als je de volgende dag gewoon weer aan het werk wilt. Hou je taai en een spoedig herstel toegewenst, Bas !!

De uitslag:

1 Christoph Fiebig, Petersfehn

2 Marcel Fröse, Emden

3 Tobias Tetzlaff, Buchholz

4 Keije Solen, Zwolle

5 Joost Freriks, Emmen

6 Quinten Vos, Emmen

7 Job Weijdema, Tuk

8 Martijn van Deest, Emmen

9 Justin Kloese, Emmen

10 Felix Wigger, Gronau

11 Willemijn Prins, Zwolle (1e dame)