Opnieuw zege voor Quinten Vos tijdens Bikes4you populaires

De 6e rit in de serie Bikes4you-Populaires bracht 40 renners aan de start. Dat waren er wat meer dan de vorige weken en daar zullen de weersomstandigheden zeker een rol bij hebben gespeeld.

Van de klassementsmannen ontbraken Arjen van Putten en Thijmen Paardekooper. Wel aanwezig waren ondermeer Roy Eefting, dit jaar rijdend voor de Duitse continentale ploeg van Maloja Pushbikers, Cor van Leeuwen (dit jaar al criteriumwinnaar in Hengelo en in Heerde), Felix Wigger (lang niet gezien), Tobias Dall (een tijdje gemist vanwege “Arbeit”), Sander Hummel (afgelopen zondag goed voor een bronzen medaille tijdens het NK) en helemaal uit Elburg Ruben van Rijssen en Victor van Duuren. Eigenlijk zijn dat plaatsgenoten van de ook aanwezige Dick Hoeve. Maar die zien ze niet meer zo vaak, want Dick, die een geweldige erelijst bij elkaar heeft gefietst, woont sinds een jaar in Emmen. En dan was er tenslotte ook nog een weerzien met René Boerhof, die dit seizoen nauwelijks in actie is geweest. René heeft al geruime tijd last van een hernia. Een MRI-scan moet uitwijzen wat er moet gebeuren.

Daan Koning begon met een achterstand, want hij was nog bezig om zijn veters te strikken, toen het peloton vertrok voor de opwarmrondjes. Nadat Stijn Oost als laatste had aangesloten, werd de wedstrijd op gang gebracht door dezelfde Stijn Oost in gezelschap van dezelfde Daan Koning. Hadden de beide mannen goede benen misschien ? Nou, dat viel wel mee, want het commando werd al snel overgenomen door andere renners die levendigheid in de koers kwamen brengen. Nadat Felix Wigger een tijdje alleen voorop had gereden, werd al snel duidelijk, dat de Elburgers Ruben van Rijssen en Victor van Duuren niet voor niets naar Emmen waren gekomen. Veelvuldig waren ze in de spits te vinden, net als Tobias Dall trouwens. Ook Wilfred Tiemes verraste met een goede wedstrijd.

Met René Boerhof ging het aanvankelijk ook goed. Hij vertoonde zich zelfs even in een kopgroepje met daarin Tobias Dall, Dick Hoeve, Stijn Oost en Omega-ploegmaat Richard Bultema. De vreugde was van korte duur, want René kreeg meteen de rekening gepresenteerd in de vorm van rugklachten, waar hij het hele seizoen al mee te kampen heeft. Ook Stijn Oost zakte weg uit de kopgroep, maar er kwam aanvulling van Felix Wigger en …… Lars Krarenborg. Wie had dat gedacht ? Lars heeft zijn moraal kennelijk weer helemaal teruggevonden en dat is goed nieuws.

Het kopgroepje hield niet lang stand, maar zo bleef het toch een wedstrijd vol verrassingen. De volgende avonturiers waren Jason Snel en Dick Hoeve, die het samen probeerden. Een oude, ervaren rot met een jong veulen, dat pas in de wei loopt. Mooi om te zien, voor wie er oog voor heeft tenminste. De volgende verrassing diende zich aan, toen we Bas Hansler in een kopgroepje zagen opduiken. Dat zijn we niet gewend van Bas ! In dat groepje reden verder nog Daan Koning, Victor van Duuren en de onvermoeibare Tobias Dall. Een ronde later was ook deze poging voorbij.

In de finale kregen we nog een mooi stukje werk te zien van Jacky Lotterman met Lars Alkema. Met z’n tweeën probeerden ze het peloton te verschalken en samen bereikten ze een voorsprong van 16 seconden. Maar nu begonnen de kanshebbers in het peloton zich te roeren met Roy Eefting, Quinten Vos en Elmar Bischop steevast voorop om het tempo op te schroeven. Bij het ingaan van de laatste ronde had Lars Alkema zich al gewonnen gegeven, maar Jacky Lotterman zette door. Met 9 seconden voorsprong waren zijn kansen echter niet groot meer en het verbaasde dan ook niemand, dat het alweer uitdraaide op een massa-sprint. Quinten Vos had zich tijdens de wedstrijd opvallend koest gehouden en nu kon hij al zijn niet geringe krachten inzetten voor een vlammende eindsprint. Het leverde hem een afgetekende zege op vóór Elmar Bischop die zich lijkt te herstellen van zijn ronduit matige seizoenstart, waarin hij problemen had met de luchtwegen. Ruben van Rijssen kwam als 3e over de meet en daarmee bevestigde hij zijn sprintcapaciteiten, die hij eerder al eens op de Meerdijk had getoond tijdens de Paasrace, waarin hij knap 6e werd. Victor van Duuren, die voor het eerst op de Meerdijk reed, eindigde als 7e, maar die reed kennelijk zonder transponder, waardoor hij niet in de uitslag staat.

Het allerspannendst was de sprint tussen Tobias Dall, Jan Vos en Herm Eising. Herm won dat duel heel, heel nipt en daarna volgde ……ja wie eigenlijk ? Het My Lapssysteem gaf Jan Vos aan, maar op de finishfoto menen we toch een piepklein verschilletje te zien in het voordeel van Tobias. Maar de mannen zullen er niet wakker van liggen.

Jacky Lotterman was na zijn dappere poging “total-loss” en finishte op achterstand. Gegokt en verloren. Zoiets gebeurt vaker in de wielersport. Maar het is en blijft de moeite waard om het te proberen. Eens zal de beloning komen !

De top 10 (alleen met transponder):

1 Quinten Vos, Emmen

2 Elmar Bischop, Emmen

3 Ruben van Rijssen, Elburg

4 René Mink, Raalte

5 Jason Stel, Zwolle

6 Felix Wigger, Gronau

7 Mart Vos, Aalden

8 Rick Metselaar, Hoogeveen

9 Herm Eising, Emmen

10 Jan Vos, Sleen

Algemeen klassement:

1 Quinten Vos (80)

2 Arjen van Putten (75)

3 Jeff Vermeulen (52)

4 Lars Alkema (47)

5 Elmar Bischop (42)

Damesklassement wordt aangevoerd door Laurel ter Braak.