Oud WSV’er Elmar Reinders wint PWZ Zuidenveldtour

Afgelopen zaterdag (18 september) waren we te gast in de Zuidenveldtour, georganiseerd door de stichting Promotie Wielersport Zuidenveld, oftewel P.W.Z. Na een jaar corona-onderbreking hadden Edwin Meulenbelt en zijn mannen het aangedurfd om de wedstrijd op de kalender te laten zetten met alle risico’s en beperkende maatregelen vandien. Het organiseren van grote wielerwedstrijden is sowieso al een stuk lastiger geworden door nieuwe veiligheidsvoorschriften en de zeer beperkte inzetbaarheid van politie-begeleiding.

Op het verzamelpunt bij d’Aol Meul in Veenoord konden we weer heel veel bekende wielervrienden begroeten, die op zo’n dag allemaal hun steentje bijdragen aan het welslagen van het evenement. Helaas ontbrak deze keer voor het eerst Olf Boxem, één van de grondleggers van de Zuidenveldklassieker.

Met Quinten Vos als chauffeur, stapten we in de perswagen richting Dalen, waar de start plaats in het altijd gezellige centrum van het dorp. Daar werden door speaker Jannes Mulder eerst de ploegen vóórgesteld, zoals dat gebruikelijk is bij UCI-wedstrijden. Van de zes continentale ploegen, die Nederland rijk is, verschenen er slechts twee aan de start: Metec en Volker Wessels met daarin Gert Jan Bosman en Tijmen Eising. Gelukkig waren er vanuit het buitenland ook enkele continentale teams naar Drenthe gekomen, zoals het Deense Riwal met Adrie Lindeman en Elmar Reinders. Dat gaf wat statuur aan het deelnemersveld, dat grotendeels bestond uit clubrenners. Daarbij de Peddelaars, de Kannibaal (met Roy Eefting), de NWV (met Axel v.d. Tuuk en ons oud-lid Stef Krul), de IJsselstreek met Leon Ellermann en Dennis v.d. Horst, het Friese Houttec team met Joeri Fledderus en uit Duitsland onze wielervrienden van het team Stilum met Felix Dierking, Christoph Fiebig en Marcel Fröse, die we bijna wekelijks mogen begroeten op de Meerdijk.

Het duurde een tijdje voordat de wedstrijd op gang kwam. De eerste serieuze vlucht kwam op naam van een kwartet bestaande uit Tim Marsman (Metec), Max Kroonen (Volker Wessels), Maciej Paterski in zijn Poolse kampioenstrui en Marien Bogerd (IJsselstreek). Op de Muur van Emmen kwamen zij voorbij met een ruime voorsprong op het peloton, dat toen werd afgeschermd door de renners van Volker Wessels en Metec. Op de Muur deed zich in het klimgedeelte een valpartij voor, ontstaan doordat iemand zijn ketting “verloor”.

Bij het volgende afsteekpunt (Erica, de Peel) bleken de vier koplopers te zijn achterhaald.

In het laatste uur kwam er flink wat leven in de brouwerij. Twee renners namen een voorsprong: de Tsjech Richard Habermann en Nils Wolffenbuttel (Volker Wessels). Achter dit tweetal reed een eerste peloton, dat niet groter was dan zo’n 20 renners. Daar weer achter volgde het grote peloton, dat in no-time op een forse achterstand was gezet. Vooraan kregen Habermann en Wolffenbuttel gezelschap van Elmar Reinders, die samen met Daan van Sintmaartensdijk de oversteek naar voren had gemaakt. Dit viertal bleef voorop, totdat Reinders er een lange solo uitgooide, waarop niemand een antwoord had. Integendeel, steeds verder liep Elmar weg. In zijn eentje en zonder op of om te kijken, zoals we dat van hem kennen. Bijna anderhalve minuut kregen zijn medevluchters (zonder de teruggevallen Wolffenbuttel) aan hun broek. Luid toegejuicht door het publiek bekroonde Elmar zijn dappere solo met een prachtige overwinning, waarmee hij voor de tweede keer zijn naam mocht bijschrijven op de ere-lijst.

Na de huldiging, met daarin een hoofdrol voor Xiamara Boxem, straalden alle gezichten grote tevredenheid uit en konden we alvast een afspraak maken voor 30 april 2022 als de volgende Zuidenveldtour op het programma staat.

De uitslag:

1 Elmar Reinders 200 km in 4:23:12

2 Daan van Sintmaartensdijk op 1:17

3 Richard Habermann (Tsjechië) op 1:19

4 Simon Daniels (België) op 1:34

5 Coen Vermeltfoort

6 Björn Bakker

7 Maciej Paterski (Polen)

8 Morten Aalling Nørtoft (Denemarken)

9 Roy Eefting

10 Sam Gademan

11 Pawel Franczak (Polen)