Populaire 2 juni jl.: verslag en foto’s

Dinsdag werd de één na laatste “Rijschool-Marco-Populaire” verreden voor de zomerstop ingaat. De overwinning ging dit keer naar Herm Eising! Proficiat. Hoe deze overwinning tot stand kwam leest u in het verslag van Fred en ziet u in zijn fotoreportage !! Bedankt Fred.

Herm Eising sprintwinnaar

Vergeleken met een paar voorgaande wedstrijddagen was het dinsdagavond bijzonder aangenaam toeven op de Meerdijk. Eigenlijk waren de omstandigheden ideaal om er een mooie koers van te maken.
Omdat Jan Kalter bezig is aan een welverdiende vakantie, zat Harry Dijkstra als vervanger achter de computerknoppen. Dat ging hem prima af. (“Ik moest er wel even weer inkomen, hoor”).
We hadden hem eerlijk gezegd nog niet verwacht, maar ook Anne Olijve was – namens de organisatie – weer present na een week vol met emoties. Het deed iedereen goed, om hem zo snel weer terug te zien !!

Na de twee opwarmrondjes kwam de wedstrijd meteen op gang. Het waren Iwan Schut en Thom Langen, die er de beuk ingooiden. Het peloton reageerde gelaten, zo van “laat ze maar even geworden”. In een mum van tijd waren de beide aanvallers uit het zicht verdwenen. Ze konden het prima met elkaar vinden en hielden het lang vol. Totdat Tijmen Eising zich aan de kop van het peloton zette. Hij schroefde het tempo flink op, waardoor het peloton in twee stukken brak. Het eerste deel (met daarin o.a. een sterk rijdende Bertus Sanders) kreeg na een half uur koers aansluiting bij de beide koplopers, waardoor het spel weer opnieuw kon beginnen.

Tot veel kansrijke pogingen leidde dat nauwelijks. We kregen een groepje voorop met Jesse Rengers, Wilfred Drenthen, Jan Vos, Bertus Sanders en Joeri Fledderus, die zijn goede benen had meegenomen uit de Acht van Bladel, waarin hij 29e werd in het eindklassement (knap !). Daarna kregen we nog acties te zien van Jesse Rengers (reed een uitstekende wedstrijd), eerst met Bertus Sanders en even later met Iwan Schut.
Lang duurden dit soort ontsnappingen echter geen van allen. Dat had ook te maken met de strijd om de leiderstrui, waarin Herm Eising al zijn troeven inzette om in te lopen op Jesse Dijkstra. En met een troef als broer Tijmen achter de hand, heb je natuurlijk mooi spel !

Evengoed moet je het dan natuurlijk zelf wel afmaken en dat lukte ! De stijlprijs zal Herm niet winnen, maar wèl de eindsprint en daar was het hem om te doen. De verrassende Grinta-man Bertus Sanders (het schildersbedrijf was jarenlang zeer gewaardeerde hoofdsponsor van onze club), finishte als tweede. Zonder klassering, want hij reed zonder transponder. Zodoende ging de 2e plaats naar René Mink van der Werf. Joeri Fledderus werd 3e.

Het algemeen klassement wordt na deze wedstrijd nog steeds aangevoerd door Jesse Dijkstra, maar Herm Eising zit op het vinkentouw. Het kan nog heel spannend worden !

De uitslag:
1 Herm Eising, Emmen