Quinten Vos eindwinnaar Bikes4You populaires

Met 38 renners vertrokken we voor de laatste wedstrijd uit een serie van 15 populaires op de Meerdijk. Helaas zonder Sander Hummel, die we graag nog even hadden willen feliciteren met zijn zilveren medaille, onlangs behaald op het NK tijdrijden in Deventer.

Wèl aan de start na een lange periode van afwezigheid: Jeff Vermeulen, die nog helemaal niets aan snelheid bleek te hebben verloren. Integendeel, Jeff was nog steeds dezelfde rappe finisher van weleer, want hij sprintte iedereen eraf. “Ik ben op hoogtestage geweest”, luidde zijn verklaring, die we maar zullen nemen voor wat ie waard is.

Aan de start stonden ook een paar nieuwe gezichten. Koen Lems uit Amersfoort bijvoorbeeld. We herinneren hem ons vooral als een heel goede zwemmer. Hij woonde op jongere leeftijd in Sleen, wat hem destijds nog de sportverkiezingsprijs van de gemeente Coevorden opleverde. Als zwemmer, wel te verstaan.

Daan Koning had weer een nieuw Omega-talent uit zijn “stal” meegebracht in de persoon van Karel Overduin uit Slochteren. Karel heeft dit seizoen wat ervaring opgebouwd in Interclubwedstrijden en moet nu aan de bak in de ploegentijdrit van het NCK. Over Omega gesproken, spijtig dat we Gert de Veen niet meer hebben teruggezien dit seizoen. Er was toch altijd nog zoiets als een “stille” hoop op zijn terugkeer.

Onze Japanse gasten waren ook weer present, deze keer aangevuld met Hideyuki Takagi, die al wat langer in Nederland fietst en die ondermeer op het podium stond in de Ronde van Elspeet.

Voor het klassement was de slotwedstrijd niet meer van belang. Alle kaarten waren al geschud, al blijft het natuurlijk altijd mogelijk om de beker voor de snelste ronde mee naar huis te nemen. Dat kan zelfs nog in de allerlaatste ronde ! Kennelijk waren er kandidaten, die de scherpe tijd (2 min. en 9,491 sec.) van Sven Meis, gevestigd op 22 augustus, durfden aan te vallen, want het tempo lag meteen erg hoog. Dat leidde tot een splitsing, met in het eerste peloton de renners die je daar mag verwachten. Maar toch ook wel met enkele positieve verrassingen, zoals Mart Vos, René Mink en Erwin Rinsma. Erwin was vóór aanvang van de wedstrijd nog niet overtuigd van zijn goede vorm, maar zijn aanwezigheid in het koppeloton verraadde het tegendeel. Een mooie prestatie van de sympathieke renner uit Stadskanaal, die deze winter als masseur aan de slag gaat in het vrouwenteam van de schaatsmarathonploeg Van Ramshorst Renault. Succes, Erwin !

In het tweede peloton zagen we namens WSV Emmen Wilfred Tiemes terug, evenals Goos Beukema, Thijs Booy en Laurel ter Braak.

In de strijd om de dagzege werden verscheidene pogingen ondernomen om een vroegtijdige beslssing te forceren, maar uiteindelijk moest een sprint de winnaar aanwijzen. Dat was niet moeilijk te zien, want Jeff Vermeulen was verreweg het rapst. Omdat hij zonder transponder reed, ging de zege voor de 4e achtereenvolgende keer naar Jacky Lotterman. Die evenaarde daarmee de serie, die Quinten Vos in de maand mei neerzette.

Quinten was ook degene, die dit seizoen de meeste punten verzamelde en derhalve tot eindwinnaar van de populaires werd uitgeroepen. Net zoals Laurel ter Braak bij de dames kreeg hij de bijbehorende trui uitgereikt door sponsor Gert Hollemans, die daarvoor zijn charmante vrouw Ina had ingezet als “secondant”. Een uitstekende keus.

Speaker Geert Vos riep als laatste Sven Meis naar voren om de Fred Haikens-bokaal voor de snelste ronde in ontvangst te nemen. Volkomen verdiend, totdat ……. wedstrijdleider Harry Dijkstra thuis kwam en achter de computer ging zitten. Wat bleek ??

In de aller-, allerlaatste ronde was het record van Sven tòch nog verbeterd. En wel door Arjen van Putten in de tijd van 2 min. en 5,211 sec., wat neerkomt op een gemiddelde van maar liefst 52,8 km/uur. Hulde !!

Hoe dit verder zal worden afgehandeld, krijgen we ongetwijfeld nog wel te horen, maar voorlopig zit het erop. Voor het komende seizoen is alvast weer een sponsor gevonden, want toen Geert Vos vroeg (onder het motto: je kunt nooit weten hoe een koe een haas vangt) of iemand een sponsor kon aandragen, stak Gert Hollemans spontaan zijn vinger op. Ook in 2024 weer de Bikes4you-populaires dus, tenzij zich een andere sponsor aandient, want Gert wil niemand in de weg zitten. Kort samengevat: met zo’n sponsor ben je als club een bofkont.

De uitslag (alleen met transponder)

1 Jacky Lotterman, Emmen

2 Hideyuki Takagi, Assen

3 Arjen van Putten, Emmen

4 Niels Koster, Hoogeveen

5 Niek Dam, Lutten

6 Quinten Vos, Emmen

7 Elmar Bischop, Emmen

8 Bas Witten, Hoogeveen

9 René Mink, Raalte

10 Sven Meis, Gasselte

12 Mart Vos, Aalden

16 Thijs Booy, Emmer-Comp.

19 Wilfred Tiemes, Uffelte

23 Laurel ter Braak, Eeserveen