Quinten Vos wint 1e Bikes4You populaires

Er was niets, wat een succesvolle openingswedstrijd van de Bikes4you-populaires in de weg kon staan. Goed, er stond een frisse Noord-Oostenwind, maar de zon scheen uitbundig en dat vergoedde heel veel.

Toch viel het een beetje tegen. Het aantal deelnemers bleef beneden de verwachtingen en dat was met name het geval bij de dames en de categorie nieuwelingen/junioren, waar Laurel ter Braak en Thijs Booy de enigen waren in hun “soort”.

Ook ontbraken er enkele renners, die niet helemaal schadevrij door hun eerste wedstrijden zijn gerold. Daan Koning meldde ons, dat Gert de Veen betrokken was bij een grote valpartij in Folsgare. Gert had een schouder uit de kom en het kostte bar veel moeite om die er weer in te krijgen. Daan zag het allemaal een beetje somber in met Gert, die zich op zijn leeftijd natuurlijk af begint te vragen, of dit het allemaal nog wel waard is. En dat na zo’n uitstekend optreden op Paasmaandag op de Meerdijk, waar hij de sterren nog van de hemel fietste !

Onze eigen smaakmaker Jacky Lotterman stond aan de kant met een heleboel schaafwonden. Opgelopen in Brakel, na drie minuten koers in de Omloop van het Munnikenland. Tja, en dan lig je zo ineens in een Nijmeegs ziekenhuis, want Jacky was even “buiten westen”  en dat maakte een scan noodzakelijk. Gelukkig is dit avontuur goed afgelopen, maar de materiële schade was aanzienlijk. Jacky hoopt er over 14 dagen gewoon weer bij te zijn en dat zou niet verkeerd zijn, want hij zorgt altijd voor strijd.

En ook daaraan ontbrak het deze keer. Al heel vroeg in de wedstrijd reden 8 renners weg en het peloton gaf zich meteen gewonnen. Sterker nog, de groep was niet vooruit te branden, ondanks pogingen van sommigen om er wat gang in te krijgen. Hopelijk is dit allemaal niet meer dan een incident. En er waren natuurlijk ook renners, die nu een uitgelezen kans kregen om in het peloton mee te draaien. Het is hen van harte gegund !

Na de traditionele ere-rondjes van Sander Hummel, die voor deze gelegenheid zijn nationale kampioenstrui uit de kast had gehaald, was het Stijn Oost die meteen leven in de brouwerij bracht. Dat doet Stijn wel vaker en daar schrikt hij zelf nog wel het meest van. Zo ook deze keer. Maar dat neemt niet weg, dat hij meteen Maarten Hamminga en Tobias Dall meekreeg. En waar Stijn na een rondje terugviel, gingen zij dóór. Vier renners gingen in de achtervolging: Sven Meis, Jeff Vermeulen, Lars Alkema en Arjen van Putten. En kort daarachter Quinten Vos met Bryan Brink. Hierna ging de deur dicht. René Mink en Jimmy Meier bleven hangen en de rest geloofde het wel. Of men had gewoon niet de benen, dat kan natuurlijk ook heel goed.

De acht vooraan kwamen samen en bleven samen. Kort voor het einde van de wedstrijd werd het peloton gedubbeld en met nog anderhalve ronde te gaan, besloot Quinten Vos het met een solo te proberen. Al vaker heeft hij laten zien, dat hij in staat is om zo’n opgave te volbrengen en met de zekerheid, dat je in de rug gedekt wordt, ben je al voor de helft geslaagd. Bovendien had Quinten veel moraal opgedaan in Zeeland, waar hij de Omloop van de Braakman (topcompetitie) tot een goed einde wist te brengen.

Het hoefde dan ook geen verbazing te wekken, toen speaker Geert Vos een eenzame renner uit de laatste bocht te voorschijn zag komen. Inderdaad, het was nog steeds Quinten die vooruit was. Welgeteld twee seconden hield hij over op de sprintende achtervolgers, waarvan Jeff Vermeulen de snelste was. Sven Meis (4e in Folsgare) had zijn positie in deze voormalige kopgroep helaas moeten opgeven vanwege kettingproblemen. Jammer !

De top 10:

1 Quinten Vos, Emmen