Quinten Vos wint 9e Avondploeg Populaires

Met Quinten Vos als enigszins verrassende winnaar, eindigde dinsdagavond een sprankelende Avondploeg-wedstrijd op de Meerdijk. Vanaf het begin tot het eind werd er strijd geleverd met daarin een hoofdrol voor Lars Alkema.

Normaal gesproken vervult Thijmen Paardekooper deze rol, maar Thijmen ontbrak op de deelnemerslijst in verband met het NK tijdrijden. Ook klassementsleider Stan Wijkel was er niet bij deze keer, maar desondanks was Holsloot tòch weer vertegenwoordigd in de persoon van nieuwkomer Levy Nijs, die zich als binnenkomer meteen maar had gehuld in een opvallende gele trui. HWV Hardenberg was sinds lange tijd ook weer aanwezig op de Meerdijk met een weliswaar bescheiden, maar actieve delegatie bestaande uit Arthur Helder, Osco Nijkamp en Han Peeneman, de nieuwe districtskampioen bij de Sportklassers. Sinds lange tijd zagen we ook Yvet Schoonewille (met een mooie 5eplaats in Markelo op zak), weer eens terug op de Meerdijk.

Na de gebruikelijke opwarmrondjes sloeg de vlam meteen in de pan. Weldra vormde zich een kopgroep met 5 renners:  Osco Nijkamp, René Mink, Jeff Vermeulen, Arthur Helder en Quinten Vos, die dus al vroeg in de wedstrijd aantoonde over goede benen te beschikken.

Hierna werd het commando overgenomen door een drietal met daarbij opnieuw Quinten Vos. Nu ging hij aan de haal met Arend Mulder en Jan Vos. Dit leidde tot heftige reacties en een achtervolging door Jeff Vermeulen, Herm Eising en Lars Alkema. Zij sloten aan bij de kopgroep. In tegenstelling tot Kees Sanders en Tom Buls, die te laat kwamen. Al met al werd het voor de toeschouwers nu een leuke wedstrijd om te volgen. Het hoge tempo maakte in die fase uiteraard ook de nodige slachtoffers, terwijl Patrick Nieuwenhuis eveneens een ronde verloor door pech met een aflopende ketting.

Ondertussen reed de kopgroep stevig door. Het leek een ontsnapping met veel perspectief, te meer omdat de voorsprong opliep tot meer dan een halve minuut. Maar na een tijdje klonken de eerste onheilstijdingen uit de groep: “Ik hou dit niet vol”.

Dat bleek de voor-aankondiging van het einde van dit avontuur. Alleen Lars Alkema weigerde zich over te geven. Hij had nog reserves en ging alleen verder. Rondenlang wist hij stand te houden, maar met nog vier ronden voor de boeg moest ook hij zich gewonnen geven na een jacht waarin met name Elmar Bischop zich liet zien. Elmar was zondag 11e geworden in Blijham en hij toont nog steeds progressie.

De eindsprint kwam met minimaal verschil op naam van Quinten Vos, die daarmee voor de tweede keer in zijn wielercarrière de volle buit van 15 punten binnenhaalde. Bij de eerste tien bevonden zich twee nieuwelingen (keurig): Colin Breed en Maurits Blaauwgeers. Stan Wijkel blijft leider in het algemeen klassement. Laurel ter Braak was de best geklasseerde dame. Zij neemt de leiderstrui over van Marlies Vos, die een “rustdag” had genomen.

Na afloop deden verschillende renners hun beklag over de “wildrijders”, die her en der op het parcours opdoken. Zij hadden hiermee beslist een punt, maar het blijft lastig om dit verschijnsel compleet uit te bannen, ook al gaat het om een afgesloten wielerbaan.

De uitslag (alleen tranponders)

1 Quinten Vos, Emmen

2 Arthur Helder, Zwolle