Quinten Vos wint laatste voorjaarstrainingsrit op zonnig Meerdijk

Voor het eerst dit jaar verschenen de renners in korte broek op de Meerdijk. Daar was iedereen zo zoetjes aan ook wel aan toe na de baggersneeuw van het vorige weekend. Alleen de Japanner die luistert naar de welluidende naam Toyosaki Hisato had het zekere voor het onzekere genomen en had daarom zijn winterkleding aangetrokken. Net zoals de ID-ploeg trouwens, maar dat was niet zo’n wonder, want dit team trad voor het eerst aan in spiksplinternieuwe outfits. En dat moest natuurlijk wèl getoond worden ! Welnu, het zag er allemaal heel professioneel uit en coördinator Gido Boom kan met recht trots zijn op zijn team en de mensen er omheen. Allemaal zijn ze even bescheiden, vriendelijk en uiterst beleefd. Dat zie je niet overal meer tegenwoordig. En we blijven vol bewondering kijken naar de renners, die – wat er ook gebeurt – onverstoorbaar hun rondjes blijven draaien.

Het meest gelukkig waren we overigens met de aanwezigheid van Jan Bert Zandbergen. Het clubweekend van HWV Hardenberg in Tecklenburg liet hij aan zich voorbij gaan en dat is natuurlijk heel verstandig als je net goed en wel een zware valpartij achter de rug hebt. Jan Bert stond “in burger” te kijken naar zijn “collega’s” op de Meerdijk en vertelde dat hij twee dagen in het ziekenhuis moest blijven, maar dat het nu goed met hem gaat. En dat is goed nieuws ! Van de valpartij kan hij zich niets meer herinneren en dat is misschien maar goed ook.

De ploeg van Hardenberg ontbrak deze keer dus op de Meerdijk, net zoals de mannen van “TFC De Ketting”. Wel aanwezig was een mooie groep B-renners van de Meteoor. Zij hadden dit weekend hun tenten opgeslagen in de Mepperdennen en dan kun je de trainingswedstrijd in Emmen meteen mooi even meepikken.

De schaatsers en de veldrijders zijn ook weer terug. Thijmen Paardekooper hadden we al een keer eerder gezien en nu waren ook Daan Koning en Iris Schultinga op de Meerdijk. Daan vertelde, dat hij een paar weken niet heeft kunnen trainen vanwege een val op het natuurijs in Zweden en met Iris hebben we nog kort even die ene topdag op de Meerdijk herbeleefd, toen zij op werkelijk fantastische wijze de Omloop door het land van Kleine Hein wist te winnen. Op 20 april 2019 was dat. Het lijkt een eeuwigheid geleden ondertussen.

Gelegenheidsspeaker Geert Vos mocht ruim 60 renners welkom heten bij de startstreep. De grote opkomst was voor een belangrijk deel te danken aan de deelnemers van NWV Groningen en de Peddelaars. Bij de NWV heb je – naast de elite en beloften ook te maken met een “Coca Cola-groep” (de amateurs). Bij de Peddelaars rijdt alles onder één noemer. Aan renners geen gebrek daar. De ene na de andere renner hult zich tegenwoordig in het rode shirt van de gerenommeerde Hoogeveense club. In individuele wedstrijden, zoals criteriums en trainingsritten kan dit tot ongemakkelijke situaties leiden. Er wordt toch min of meer stilzwijgend verwacht, dat je in de koers samenwerkt met je andere clubgenoten. Maar dat beïnvloedt niet alleen de renners van andere clubs, maar ook de “eigen” renners, die gemakkelijk gevangen kunnen raken in hun eigen web. Het leidt er toe, dat je de bewegingsvrijheid en de ambities die je misschien zelf koestert, opzij moet zetten zodra er een clubgenoot vooruit is. Die onwenselijke situatie deed zich wel degelijk voor op de Meerdijk, ook al betreft het hier maar een simpele trainingswedstrijd.

De meeste ontsnappingspogingen werden al in de kiem gesmoord. Feitelijk was er maar één vlucht, die serieuze vormen aan begon te nemen, op touw gezet door Quinten Vos, die gezelschap kreeg van Aden Paterson (Allinq) en Sjoerd Hollander (NWV). Deze mannen hebben alle drie al één of meer klassiekers in de benen. Paterson zelfs drie, Hollander twee en Quinten Vos één. Dat was de Ster van Zwolle, die hem overigens slecht bekomen is. Rondenlang bleef dit drietal vooruit met een voorsprong die uitgroeide naar een kleine halve minuut. Lange tijd reden ze met pechvogel Maximilian von Amsberg in het wiel. Alle respect voor het doorzettingsvermogen van Maximilian (en zijn vader), die er vanuit Hannover 2 uur heen en 2 uur terug voor over heeft om naar de Meerdijk te komen. Zijn uitleg: “Bei uns gibt’s so etwas nicht”.

Natuurlijk kwam er wel degelijk een reactie uit het peloton, want per slot van rekening reden daar nog renners als Thijmen Paardekooper en Jacky Lotterman. Dit duo ging samen in de achtervolging. Maar Jacky had zijn dag niet helemaal en zakte terug in het peloton. Zijn plaats werd overgenomen door Bart Kortleve en Maarten Hamminga, die na zijn succesvolle juniorenperiode een plaatsje kreeg bij het Sensa-team van Kanjers voor Kanjers. Hierna sloten ook Juul Nagengast en Lars Punter nog aan. En in het peloton was het etenstijd. De slag was dus gevallen.

De 8 genoemde renners kwamen in het laatste kwartier bij elkaar, waarna de eindsprint de beslissing moest brengen. Quinten Vos was het snelst en klopte in die volgorde: Bart Kortleve, Juul Nagengast (start de komende week in Olympia’s Tour, succes !), Maarten Hamminga, Thijmen Paardekooper, Aden Paterson, Lars Punter en Sjoerd Hollander.

Good old Dennis Steverink, die nog steeds uitstekend meedraait, werd als sprintwinnaar van het peloton aangemerkt, waarbij aangetekend moet worden, dat er enkele renners (Ruud Junior Nagengast, Yvar Kortleve) zonder transponder vóór hem finishten. Ook Sten Hoek was toen al gefinished, maar die had al in het begin van de wedstrijd achterstand opgelopen vanwege een bloedneus.

Ondertussen had Marlies Vos een kwartier eerder de wedstrijd in de B-groep gewonnen. Feitelijk had ze daar niet eens voor hoeven te sprinten, want zij was de enige die gelijke tred had weten te houden met het A-peloton.

De uitslagen (alleen met transponder)

1 Quinten Vos, Emmen

2 Juul Nagengast, Beilen