Quinten Vos wint sprint-a-deux tijdens vierde voorjaarstrainingswedstrijd

Eindelijk weer eens normale omstandigheden op de Meerdijk, voor zover je kunt spreken van “normaal” in deze woelige tijden. Maar de corona-beperkingen waren in ieder geval verdwenen. Sterker nog, niemand had het meer over corona. Het ging nu vooral over het mooie weer. Veel zon en weinig wind, dat is lang geleden! Geen wonder, dat de eerste blote benen en armen al tevoorschijn kwamen in het peloton.

De samenstelling van het peloton was ook enigszins veranderd. Of dat óók te maken heeft met het weer valt te betwijfelen, maar er waren wel opvallend veel renners die we dit seizoen voor het eerst hebben “gespot”.

Om er een paar te noemen: de broers Eising, Sanne Bouwmeester, Tibor del Grosso, Jacob Jan Ekema, Danielle Quint, Richard Olijve (lang niet gezien), Merijn de Haan, Koen de Jong, Lars Mulderij, Tessa Lemmers, Fieke van Keulen, Petra Sweertman, Yvet Schoonewille, Isa Helmers, de junioren Kristian Driessen en Micha van den Hazel enz. enz. Sander Hummel Jolein Boom meegenomen en uit Duitsland signaleerden we Stefan Gravecke en de dames Vanessa Muhs en Stella Rieke.

Maar Christoph Fiebig was er niet, deze keer. En dat was jammer, want Christoph is een renner, die met zijn aanvallende manier van koersen een beslissing kan forceren. Zonder hem lukte dat niet. Er waren wel heel veel “probeersels”, maar die werden al in de kiem gesmoord.

Met Geert Vos als plaatsvervangend microfonist (Arjan Freriks is op vakantie) en met de carnavalsklanken van het nabijgelegen evenemententerrein op de achtergrond, vertrok het peloton voor een opwarmrondje, waarna het “echt” begon. Na de eerste ronde kwamen Sil Jakobs en Richard Olijve als eersten door, licht afgescheiden. Daarna waren het vooral Wieger van der Wier, Henk Jaap Moorlag, Tim Nederlof en Evert Jan Veldkamp, die erg actief waren aan het front. Tijmen Eising en het jonge talent Tibor del Grosso (rijdend in het shirt van Metec) hielden zich veelal afzijdig. Dat deed ook Quinten Vos. Quinten krijgt vaak als verwijt te horen, dat hij over te weinig koersinzicht beschikt. Maar nu toonde hij aan, dat hij op dat punt veel heeft bijgeleerd. Toen de hyperactieve Moorlag in de slotronde een allerlaatste demarrage plaatste, ging Quinten mee. Ook Evert Jan Veldkamp zag het “gevaar”, maar hij kon de sprong niet maken en zakte weer terug in het peloton. De eindsprint werd dus uitgevochten tussen Henk Jaap Moorlag en Quinten Vos, met laatstgenoemde als glorieuze winnaar. En daarmee ging voor Quinten een langgekoesterde wens in vervulling. Even later ging Tibor del Grosso (zonder transponder) als derde over de streep, druppelsgewijs gevolgd door de rest van het peloton.

Bij de dames zegevierde Sanne Bouwmeester, die net iets rapper was dan Marlies Vos, de kersverse Nederlandse studentenkampioene bij de veldrijders. Fleur ter Braak was het snelst bij de meisjes en Stijn ter Schure won bij de nieuwelingen vóór Sil Jakobs, Karsten Doorn, Merijn de Haan, Tijn Veldkamp, Tom Loendersloot (een rennertje waar wij enorm van kunnen genieten) en Thijs Booy (ook zo’n doorzetter).

De klasseringen (alleen met transponder):

Elite/Beloften

1 Jacob Jan Ekema, Veendam