Ruben Mensink wint 8e Bikes4you populaires

Een peloton met 32 renners ging dinsdagavond van start op de Meerdijk voor de 8e rit van de Bikes4You-populaires. Dat aantal viel ietwat tegen. De meest voor de hand liggende oorzaak was natuurlijk de vooraf gevreesde concurrentie van de Omloop van Bedum, maar dat viel in de praktijk wel mee. In Bedum was de belangstelling namelijk evenmin groot (slechts 33 starters) en bovendien deden daar geen renners mee, die anders altijd naar de Meerdijk komen.

De vaste kern was weer trouw naar Emmen gekomen. Zoals Sander Hummel, die op dezelfde dag in het ziekenhuis van Groningen te horen had gekregen, dat hij bestraald moet worden en dat gaat meteen deze week nog gebeuren. Sander bleef er gelukkig positief onder, al had hij wel wat twijfels over zijn conditie. Sander, hou je taai hè !

Ook Laurel ter Braak was natuurlijk weer present, deze keer gehuld in de gele leiderstrui, die we nog niet eerder hadden gezien dit seizoen.

De grootste verrassing was deze keer de aanwezigheid van Férenc Kaper, die eigenlijk al zo’n beetje in het vergeetboek terecht was gekomen, want het is 4 jaar geleden, dat we hem voor het laatst op de Meerdijk zagen. De fut was er toen ook wel een beetje uit bij Férenc en feitelijk hadden we hem al min of meer afgeschreven als wielrenner. Maar zie, Férenc heeft de draad weer opgepakt, is flink gaan trainen en zag er zeer patent uit. Hij had geen enkele moeite om mee te komen in het peloton en dat betekent, dat we hem de komende weken vaker zullen zien. Waarschijnlijk met zijn moeder als trouwe supporter. Welkom terug !!

Na de neutralisatie ging het spel meteen op de wagen. Het was Arjen van Putten, die ging trekken en direct gezelschap kreeg van Niek Dam en Ruben Mensink. Tobias Dall sloot aan en vanuit de achtergrond kwamen Marco van Dijken en René Mink de oversteek maken, zodat er een leuke kopgroep met 6 renners ontstond.  Maar onder aanvoering van Lars Alkema kwam het peloton terug, waarna Rick Pors het nog eventjes in z’n eentje probeerde. Het blijft altijd een genot om Rick bezig te zien. Op de fiets gooit hij zijn hele ziel en zaligheid eruit, zonder zich te bekommeren om tactische manouvres. Ongecompliceerd en sterk als een beer. Dat hij het niet kon bolwerken tegen het peloton, is geen schande.

Maar de volgende stond al weer klaar en dat was René Mink, die met goede moed aan een solo begon. René had er speciaal zijn achterlampje voor aangezet om eventuele achtervolgers vroegtijdig te kunnen signaleren. Die kwamen er aan met Ruben Mensink, Iwan Smit, Rick Pors, Niek Dam, Lars Alkema en Jacky Lotterman in de voorste gelederen en toen was het gebeurd met de dappere poging van René.

Na deze mislukte solo’s zou je denken dat er niet nog een ezel is, die zich voor de derde keer wil gaan stoten, maar die wàs er wel. Zijn naam: Ruben Mensink, die we in voorgaande edities al wel vaker hadden gezien in een aanvallende rol. Maar dit waagstuk hadden we hem nog niet direct uit de mouw geschud. Beetje bij beetje vergrootte Ruben zijn voorsprong tot 19 seconden, daarbij in de rug gedekt door enkele van zijn ploegmaats.

Maar ook nu dreigde het peloton terug te krabbelen. Bij Ruben sloegen de twijfel en de verzuring toe. Wat moet je doen in zo’n situatie vlak voor het einde van de wedstrijd ? “ ’t Is de dood of de gladiolen”, om wijlen Gerrie Knetemann maar eens te citeren. Ruben ging dóór en kreeg in de finale hulp uit onverwachte hoek, want het was Rick Pors die hem als gangmaker een ronde lang op sleeptouw nam. Zoals gezegd: ongecompliceerd en sterk als een beer.

Het was precies net genoeg voor Ruben om zijn verdiende zege veilig te stellen, want Elmar Bischop kwam in de laatste meters nog gevaarlijk dichtbij. En zo kregen we toch nog een onverwachte ontknoping met een winnaar, die we nog niet eerder hadden zien winnen.

Altijd volhouden dus ! Dat gold trouwens ook voor Thijs Booy, die er deze keer voor het eerst sinds lange tijd weer eens in slaagde om tussen de wielen te blijven.

De top 10:

1 Ruben Mensink, Hardenberg

2 Elmar Bischop, Emmen

3 Marco van Dijken, Appingedam

4 Rick Metselaar, Hoogeveen

5 René Mink, Raalte

6 Arjen van Putten, Emmen

7 Niek Dam, Lutten

8 Wilfred Tiemes, Uffelte

9 Lars Alkema, Gieten

10 Rick Pors, Ter Apel

Algemeen klassement:

1 Quinten Vos (97)

2 Arjen van Putten (86)

3 Lars Alkema (78)

4 Elmar Bischop (76)

5 René Mink (62)

Bij de dames is de leiderstrui stevig in het bezit van Laurel ter Braak.