Scholten Cycling tijdritcup Dalen

Emmen en omgeving stond het afgelopen weekend grotendeels in het teken van Koningsdag. ’t Is natuurlijk ook echt iets bijzonders, wanneer de Koninklijke familie naar Emmen komt. Maar voor mensen, die graag gaan en staan waar ze willen, is zoiets drie keer niks. En dus zaten we zaterdag braaf TV te kijken. We zagen de jeugdrenners van Wsv Emmen en de Peddelaars door het beeld fietsen met Micha Prins voorop. En op het Noorderplein stonden ze opgesteld, precies zoals het een dag van tevoren was geoefend.

De camera zwaaide inderdaad naar het jonge gezelschap rennertjes en dan zijn we altijd erg benieuwd naar het commentaar, dat er bij wordt geleverd. Dat viel een beetje tegen. Iemand als Herbert Dijkstra had zeker en vast heel wat meer weten te vertellen dan Malou Petter, die namens de NOS verslag deed. Zij kwam niet verder dan dat het allemaal leden van “fietsverenigingen” waren, die daar stonden. Dat er iemand vooraan stond met een kampioenstrui aan, viel haar kennelijk niet op òf (en dat is misschien waarschijnlijker) ze was gewoon niet op de hoogte. Enfin, de jeugd heeft een onvergetelijke dag beleefd !

Normaal gesproken gaan we op Koningsdag altijd naar de Ronde van Beilen, maar dat evenement was geannuleerd. In plaats daarvan konden we zondag terecht in Dalen, waar een tijdrit op het programma stond, die deel uitmaakt van de Scholten Cycling Tijdritcompetitie. We waren dus in “het hol van de leeuw” om het zo maar eens te zeggen.

Het was een tijdrit zonder toeters of bellen. Toen we naar de Valsteeg wandelden, waar de start was, zagen we niet veel meer dan een kale vlakte. Alles wat er was opgebouwd, lag plat. Geveld door de harde wind.

Maar de ontvangst was allerhartelijkst. De organisatie was in handen van dezelfde mannen, die vorig jaar de tijdrit in Zwinderen op poten hadden gezet. Allemaal renners van de Peddelaars, die zelf ook meedoen aan de tijdrit. Dat is best een lastige combinatie en zo kon het gebeuren, dat Jelmer Benjamins (één van de organiserende renners), te laat aan het vertrek van zijn tijdrit stond. Een halve minuut later probeerde hij met een vliegende start de schade te beperken, maar dat lukte maar matig.

Bijna honderd renners gingen op een “normale” manier van start. Daar waren geen renners van Wsv Emmen bij, maar wèl een aantal ex-leden: Rose Kloese, Lieke Nooijen, Luna Jonkers, Sterre Jonkers en Marthijs Wegdam.

Dankzij Lieke konden we met eigen ogen de nieuwe helm van Visma bekijken. Het is een imposante helm, maar erg mooi kunnen we deze haaienkop nog steeds niet vinden. Overigens reed Lieke er wel een sterke tijdrit mee in 25 minuten en 27 seconden over 19 km. Daarmee was ze niet alleen de vrouwen, maar ook verscheidene mannen de baas.

Rose Kloese, die eerder de tijdrit in Holtheme had gewonnen, werd nu 4e. Rose, nog steeds rijdend in het shirt van WV Schijndel, is haar seizoen begonnen met een 17e plaats in de Belgische klassieker Brussel-Opwijk, ze werd 16e in de Zuiderzeeronde en op Koningsdag 7e in Almelo. Dat kon minder.

Marthijs Wegdam is een tijdrijder in hart en nieren, net zoals Wieger van der Wier, Gerrit Hutten, Gert Mulderij en dat soort mannen. Vroeger stond Marthijs nog wel eens in de krant vanwege zijn prestaties op de fiets. Tegenwoordig haalt hij de krant met grote vastgoedprojecten. Maar voor een tijdrit in eigen dorp wil Marthijs zijn “wielerkloffie” natuurlijk nog maar al te graag te voorschijn halen. Gewapend met een startlicentie stond hij zeer ontspannen te wachten op het vertreksein van jury-lid Bé Zwiers. Met 25:47 realiseerde hij de 4e tijd in zijn categorie, waar de onderlinge verschillen erg klein waren.

En dan waren er nog de zusjes Jonkers. Lang niet gezien, maar nog steeds een waar genot om ze voor de camera te hebben ! Beide hebben ze het wielrennen altijd een beetje als bijzaak beschouwd. Sterre leek een mooie toekomst te hebben als langebaanschaatster, maar dat idee lijkt een beetje achterhaald. We hebben haar tenminste gemist in de uitslagen van de afgelopen winter. Luna daarentegen is een dikke maand geleden in Enschede Nederlands kampioen wintertriathlon geworden. Luna was 2 jaar geleden ook al eens Nederlands kampioen marathonschaatsen. En dat allemaal na haar armverlamming in 2017. Wat een klasse !

Een huldiging was er niet deze keer, dus konden we direct terug naar huis met een flinke lading foto’s in de camera. Tenslotte nog even een overzicht van de winnaars in de diverse categorieën:

Nieuwelingen: Floris Fransen (Zevenhoven) 32:53

Nwl. Meisjes: Karlijn Wijma (Enschede) 30:55